Voice search SEO: 5 essentiële vragen voor het optimaliseren van jouw website

 

In 2020 gaat de helft van alle zoekopdrachten via voice search, zo stelt Comscore op basis van de huidige trend. Dit jaar(!) nog, betreedt Google Home de Nederlandse markt. Zorg er dus voor dat je klaar staat wanneer de voice search apparaten hier hun intrede doen.

Voice search SEO met Google Home speaker en Apple ear pods

Vandaag leer je aan de hand van 5 vragen hoe je jouw website optimaliseert voor voice search.

1. Waarom is voice search SEO belangrijk?

Voice search is in opkomst, binnenkort ook in Nederland. Als bedrijf wil je daar natuurlijk op inspelen. Hiervoor moet je wel beseffen dat voice search SEO niet hetzelfde is als traditionele SEO. Dit betekent dat je deze ook op een andere manier moet optimaliseren. Voice search SEO verschilt namelijk van traditionele SEO, omdat mensen anders zoeken met voice search.

2. Hoe zoeken mensen met voice search?

Wanneer mensen voice zoekopdrachten uitvoeren, stellen ze volledige vragen. Ze praten letterlijk met hun apparaat. Als iemand bijvoorbeeld trek heeft in een burrito, vragen ze “waar kan ik een burrito eten?” en niet “burrito restaurant”. Dit is dus anders dan bij tekstuele zoekopdrachten, waar vooral gebruik wordt gemaakt van steekwoorden. Het is bij voice search SEO daarom belangrijk dat je je op meer dan zoektermen gaat richten. Richt je in dit geval meer op de vraag en de intentie achter de zoekterm.

3. Hoe optimaliseer ik voor voice search vragen?

Geef op jouw pagina’s korte en duidelijke antwoorden op vragen, zodat voice apparaten snel een concreet antwoord kunnen geven. Houd de antwoorden kort en duidelijk, want zodra de voice zoekopdracht is gesteld, wordt er door de gebruiker direct een antwoord verwacht. Want ze willen niet een lang antwoord aanhoren of nog een vraag moeten stellen.

Het antwoord op de gestelde vraag heeft “natuurlijk” te maken met jouw product of dienst. Zorg er wel voor dat het antwoord daadwerkelijk informatief is en geen verkapte reclame. Kan jouw propositie niet op natuurlijke wijze in het antwoord verwerkt worden? Doe dit dan niet.

Een kort en duidelijk antwoord is niet alles:

Geef naast dit antwoord voldoende achtergrondinformatie op de pagina, zodat bezoekers zich kunnen verdiepen. Op deze wijze geef je ook het signaal aan het voice algoritme dat je weet waar je het over hebt en dat het een waardevol antwoord betreft.

4. Sitesnelheid: Is een snelle website belangrijk voor voice search SEO?

Sitesnelheid is een belangrijke factor voor voice search SEO, want mensen die voice search gebruiken willen snel antwoorden. Dit is een vrij logische factor, want als iemand om een burrito vraagt heeft deze persoon honger. De gebruiker wil niet wachten, dus moet het antwoord zo snel mogelijk beschikbaar zijn. Hetzelfde geldt voor mensen die gehaast of onderweg zijn (dus bijna iedereen). Zorg dus dat je website snel laadt op verschillende apparaten.

5. Speelt linkbuilding een rol in voice search SEO?

Linkbuilding, het actief links vergaren van andere sites naar jouw website, is niet alleen een factor in traditionele SEO. Linkbuilding blijft een belangrijke factor in voice search SEO. De logica hierachter is dat waardevolle antwoorden verwijzingen krijgen. Dus heb jij een goed antwoord op een veelgestelde vraag? Zorg dan dat andere websites dit antwoord (via jou) ook geven.

Wil je meer weten over voice search SEO?

Het aantal voice searches neemt snel toe en daarmee het belang van voice search SEO. Richt je hierbij op de intentie en de vraag van voice searchers. Geef korte, duidelijke en informatieve antwoorden op deze vragen. Benieuwd hoe je een pagina op deze manier kan structureren? Neem een voorbeeld aan de vraag-en-antwoord opzet van deze blogpost. Zorg er daarnaast voor dat je website snel is en vergeet zeker linkbuilding niet.

Heb je nog andere vragen over voice search? Het antwoord is simpel: neem contact met ons op.

2018-06-26T10:43:41+00:00