Vanaf 2021 neemt Google de Google Page Experience op in het algoritme. Er wordt al jaren gespeculeerd of page experience invloed heeft op de Google ranking van jouw website. Maar vanaf nu is deze speculatie ten einde. In de loop van 2021 wordt dit namelijk een belangrijke factor voor de SEO score van jouw website.  Google kondigt meestal een half jaar voor aanvang van de nieuwe Google ranking update aan wat er gaat veranderen in hun algoritme. Dit betekent dat de page experience in de loop van 2021 zal worden gelanceerd. Genoeg tijd om in te spelen op deze nieuwe factoren. Maar wat is Google Page Experience nou eigenlijk?

Wat is het? En nog belangrijker, hoe speel ik hierop in?

Wat is Google Page Experience?

De Google Page Experience bestaat uit een aantal signalen. Dit zijn signalen die de gebruikerservaring van de website bepalen. Uit deze factoren heeft Google drie ‘Core Web Vitals’ gedefinieerd. Dat zijn de volgende factoren:

  • De LCP (Largest Contentful Paint): Dit is de laadtijd van jouw website, streven is minimaal onder de 2,5 seconde.
  • De FIP (First Input Delay): Hiermee wordt de snelheid bedoeld waarmee jouw website reageert op het klikken van een link of knop. Streven is om dit onder de 100 milliseconden te krijgen.
  • De CLS (Cumulative Layout Shift): Dit heeft te maken met het verplaatsen van elementen tijdens het laden. Neem als voorbeeld een heading van een pagina. Een bezoeker wilt hier direct op klikken, maar tijdens het klikken verspringt de heading nog naar beneden. Dit heeft iedereen wel eens meegemaakt en kan zich hieraan irriteren. Slecht voor de page experience dus. 

Deze drie core web vitals zijn alle drie factoren die invloed hebben op de ervaring van de bezoeker op jouw website en kan zorgen voor een verlaging van de conversie. Niemand vindt het fijn als een website traag is, langzaam reageert of dat je op een element wilt drukken en deze ineens verspringt naar beneden. 

Naast deze drie factoren zijn er nog een aantal bekende factoren die onder die page experience score vallen. Dit zijn: 

  • Mobielvriendelijkheid. De mobielvriendelijkheid wordt steeds belangrijker. Meer bezoekers komen via mobiel en willen hier een goede aangepaste website voor hebben. Benut de ruimte van een mobiele scherm goed met kleine buttons en de juiste afmeting van een heading. Optimaliseer de website altijd vanuit de mobiele versie en niet standaard vanuit de desktop versie.
  • HTTPS. Een HTTPS verbinding is een veilige verbinding. Naast HTTPS heb je ook HTTP verbindingen. Deze is minder veilig. Veiligheid zit bij Google hoog in het vaandel en zal hierdoor zorgen voor een positief effect op de ranking. Wanneer een website elementen (zoals een afbeelding) ophaalt vanaf een onveilige verbinding treedt er mixed content op. Dit betekent dat jouw website zowel veilige als onveilige verbindingen heeft. Ook dit heeft negatieve effecten op de Page Experience.
  • Intrusive Interstitials. Een voorbeeld van intrusive interstitials zijn pagina dekkende pop-ups. Deze verlagen de gebruikerservaring en kunnen zorgen voor irritatie. Probeer deze dus te vermijden. 
  • Safe browsing. Dit is een dienst van Google dat onveilige websites meldt. Heeft jouw website veel onveilige verbindingen, dan zal Google dit melden indien een bezoeker jouw website bekijkt. 

Google Page experience verbeteren

Hoe speel ik in op de Google Page Experience?

Om in te spelen op de nieuwe factoren die de Google Page Experience met zich meeneemt is het belangrijk om technische kennis te hebben van de website. Met WordPress of Shopify websites zijn veel aanpassingen zelf te doen, mits je de kennis hebt of dat er een goede uitleg beschikbaar is via het internet. Toch is het aan te raden om een developer te betrekken voor optimaal resultaat. 

Veel factoren zijn gebaseerd op het verhogen van de gebruikservaring. Daarom raad ik aan om eerst zelf je eigen website door te lopen. Bekijk jouw website vanuit het oog van de bezoeker. Loopt de website vloeiend door? Is de website zowel op desktop als mobiel snel en stijlvol? Dit zijn vragen die je jezelf moet stellen. Het is ook een goed idee om iemand anders door jouw website te laten lopen. Kijk mee om te zien waar de valkuilen zijn en of de gebruiksvriendelijkheid beter kan of niet.

Om hierbij te helpen heb ik een aantal concrete tips voor het verbeteren van jouw Google Page Experience:

  • Gebruik Google Search Console om site-brede prestaties te bekijken zoals website snelheid en laadtijd van elementen 
  • Pagespeed Insights laat precies zien hoe snel jouw website is en waar de verbeterpunten liggen
  • Check of jij mixed content op de website hebt via de tool Screaming Frog
  • De mobielvriendelijkheid van jouw website wordt dus steeds belangrijker. Controleer aan de hand van de mobielvriendelijkheid test van Google jouw website en zie direct waar je kan verbeteren
  • Probeer stukken Javascript te minimaliseren of dever deze onder de vouw om de FIP te verlagen
  • Preload de ruimte van jouw vaste elementen op de homepage boven de vouw. Zo verspringt je website niet wanneer je heading is geladen

Hulp bij Google Page Experience

Wil je meer informatie over de nieuwe Google Page Experience factoren of ben je op zoek naar een partij die je kan helpen met het voorbereiden op deze nieuwe Google ranking factoren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Wil je meer weten over SEO? 

Lees nu: 10 Tips voor het schrijven van een goede blog voor SEO

hoe goede blog artikel schrijven voor seo?