Waarom werk jij in advertising?

Door Lisa van Vliet

De titel van dit artikel is een vraag die ik regelmatig krijg. En ja, als echte – ethische – millennial heb ik moeite die vraag te beantwoorden. Want om heel eerlijk te zijn: ik ben niet trots op hoe het er nu aan toe gaat. Het vertrouwen in de advertising industry heeft een dieptepunt bereikt. En ik ben bang dat mensen mij als onderdeel van het probleem ervaren.
Met alle ontwikkelingen die er nu gaande zijn, hebben we de kans om het anders te doen. En die kans moeten we pakken. Want, als je kijkt naar online advertising als geheel, hebben wij als biljoenenindustrie de mogelijkheid om ontzettend grote veranderingen teweeg te brengen. Niet alleen in het omdenken van stereotypes, maar ook in onderwerpen als klimaatverandering en politiek.

Hoe we dat voor elkaar kunnen krijgen? Daar schreef ik een stuk over voor Frankwatching. Spoiler: Het heeft te maken met hoe we het uitfaseren van third-party cookies als reset-knop kunnen gebruiken. Een reset die hard nodig is om het anders te doen. Om advertising als geheel relevanter, maar vooral ook aangenamer te maken.
Great advertising is the best builder of trust. so yes, we need to sort out the industry but we also need to get back to great ads. – Keith Weed

En wie weet… Misschien kan ik dan over twee jaar de vraag ‘waarom werk jij in advertising?’ met volle trots beantwoorden met: “Omdat ik mensen wil verbinden met de merken die er voor hen toe doen. En omdat wij – als biljoenenindustrie – grote sociale veranderingen teweeg kunnen brengen.” Het doet mij goed dat wij er bij Online Koplopers er in ieder geval wel al zo in staan. Geef jij het stokje door? Lees het volledige stuk op Frankwatching.