Even de reviews van een t-shirt bekijken of checken welk restaurant de beste reviews heeft op Tripadvisor voordat je een tafel reserveert. Consumenten bekijken constant reviews van medeconsumenten om te controleren of het product of de dienst voldoet aan hun verwachtingen. Online reviews zijn een krachtige marketingtool waarmee jij je kan onderscheiden van de concurrentie. Eerlijke aanbevelingen van consumenten worden gezien als de meest betrouwbare en toegankelijke indicator voor productkwaliteit en customer experience. Reviews helpen consumenten met hun aankoopbeslissing. Hierbij wordt een perfecte review, dus een 5/5 sterren op Google bijvoorbeeld, vaak gezien als het ultieme doel. Maar is dit ook daadwerkelijk de beste score? In dit artikel neem ik jullie mee in het belang van klantenreviews, leg ik uit welke review score het beste is en geef ik tips hoe jij hier je voordeel uit kunt halen. 

“Webshops als Coolblue gebruiken reviews om jou te overtuigen een product te kopen”

Wat is een online review?

Online reviews zijn al aanwezig sinds de opmars van het internet. Klanten kunnen zo online hun ervaring met een product, dienst of bedrijf delen met andere consumenten. Vandaag de dag zijn alle bedrijven en consumenten wel bekend met online reviews. Bijna iedereen heeft weleens een review gelezen of geschreven. Veel bedrijven zijn tegenwoordig dan ook actief bezig met het vergaren van online reviews. Platformen als Klantenvertellen of Yelp helpen bedrijven hun reviews te bundelen in 1 cijfer. Dit totaalcijfer geeft de consument een duidelijk beeld van een product of dienst op basis van alle online reviews. Zowel voor de consument als voor bedrijf zijn online reviews een belangrijke factor geworden van een aankoopbeslissing. Deze klantenreviews zorgen er namelijk voor dat de betrouwbaarheid wordt vergroot en de overtuigingskracht toeneemt. 

Webshops zijn koplopers in het gebruik van reviews en stimuleren hiermee de consument een aankoop te doen. Neem als voorbeeld Coolblue. Elk product heeft zijn eigen klantenreview en in veel gevallen ook een deskundige review. Op de homepage van Coolblue wordt direct bij elk uitgelicht product de review score weergegeven in het groen. Deze reviews laten zij dus zeer prominent naar voren komen. Dit allemaal om de consument te informeren en te overtuigen tot aankoop. 

Voorbeeld online review Coolblue

Daarnaast laten zij ook heel duidelijk de reviews zien bij de producten zelf. Consumenten kunnen zo in één oogopslag zien wat de plus- en minpunten van een product zijn. Dit geeft waardevolle informatie waardoor de consument makkelijker de keus kan maken om het product aan te schaffen of juist niet. De reviews zijn geschreven door klanten die ervaring met het product hebben. Hierdoor zijn de reviews ontzettend geloofwaardig.

Hoe ziet een review eruit

Review voorbeeld

Hoe reageert de consument op reviews?

Al deze meningen over jouw product of dienst worden geplaatst op social media, blogs, forums, webshops of review platformen. Hiermee wordt een deel van jouw online imago gevormd. Uit onderzoek van Capterra is zelfs gebleken dat 71% van de consumenten klantenreviews leest voor een aankoop. Dit betekent dat deze reviews als een belangrijke bron van eerlijke informatie worden gezien. Een goede review geeft je de mogelijkheid om je te onderscheiden van de concurrentie. Hieronder staan nog een aantal feiten over reviews op een rijtje:

  • De consument is eerder geneigd een review te schrijven uit tevredenheid (31%) dan uit ontevredenheid (18%)
  • 50% van de consumenten hechten meer waarde aan klantenreviews, dan aan een review van een deskundige bij een aankoopbeslissing
  • 82% van de consumenten maakt eerder de keuze voor een product met een groot aantal reviews en een gematigde review score, dan voor een product met een perfecte review score maar een klein aantal reviews
  • Bijna de helft van alle recensenten wilt graag interactie hebben met het bedrijf waar hij of zij de review voor schrijft 

Waarom een 4.3 review score?

Dit heeft voornamelijk te maken met de geloofwaardigheid en de eerlijkheid van dit cijfer. Uit onderzoek is gebleken dat een score van 5/5 eerder overkomt als ongeloofwaardig dan als overtuigend. In ditzelfde onderzoek is naar voren gekomen dat een review score tussen de 4.2 en de 4.5 ideaal is. Bij deze score zijn de verkopen van een product of dienst maximaal doordat dit het meest positieve effect in de aankoopbeslissing van de consument heeft, mits de kwantiteit van het aantal reviews hoog genoeg is. De consument hecht namelijk waarde aan een breed gedeelde mening en daarom heeft ook de kwantiteit van de reviews effect op de aankoopbeslissing van de consument. Ook komt goed naar voren dat negatieve reviews, mits in kleine mate, een positieve invloed hebben op de betrouwbaarheid van het bedrijf. Het is natuurlijk een stuk geloofwaardiger als niet alle reviews een perfecte score hebben. Verwijder de negatieve reviews dus niet, maar reageer en vraag om feedback. De reactie zal bijdragen aan het vertrouwen van de consument in jouw bedrijf. 

Reviews zijn goed voor de zoekmachines

Reviews geven de consument vertrouwen in een product of dienst en het zorgt voor een goed online imago voor het bedrijf, mits de reviews over het algemeen positief zijn. Hiernaast is het ook een waardevolle tool om de SEO waarde van de website te verhogen. Elke review op een extern platform of review op jouw website draagt bij aan een verbeterde domein autoriteit. Ook draagt het bij aan verbeterde vindbaarheid in de zoekresultaten van een van de zoekmachines. Met jouw externe reviews gelinkt naar jouw website en vermeldingen op verschillende externe review platformen, zal de zoekmachine jouw kwaliteit van de website hoger inschatten. Dit zorgt ervoor dat deze reviews een laagdrempelige manier zijn om de SEO waarde van de website te verhogen. Hier is geen marketingbudget voor nodig.

“A satisfied customer is the best business strategy of all.” Michael LeBoeuf (Management Professor, universiteit van New Orleans)

Zoals Michael LeBoeuf zei “Een tevreden klant is de allerbeste strategie”. Zorg er dus ten eerste voor dat je een kwalitatief goed product of dienst aanbiedt. Deze tevreden klanten zal je actief moeten gaan benaderen om een review te schrijven door bijvoorbeeld een vaste mailing na aankoop te versturen. Zowel de reviews op je website als Google reviews, Tripadvisor & Klantenvertellen zijn van enorm belang voor jouw online imago. Onderscheid je van de concurrent met eerlijke en goede reviews. Dit zal leiden tot een positief effect op je verkopen. Creëer een goed imago en laat dit imago voor je werken. En onthoudt, ga voor een 4.3 review score!

Meer weten over reviews?

De online marketing specialisten van Online Koplopers hebben al veel klanten mogen helpen met het verbeteren van hun website. Bekijk onze website voor meer informatie of neem vrijblijvend contact op!