Alles wat je moet weten over upcoming audio-platform Clubhouse

Door Mitchel Wallaart

Heb jij al een uitnodiging voor het exclusieve social media platform Clubhouse? Sinds maart 2021 groeit deze audio-app in rap tempo. Toegang krijgen kan op twee manieren. Óf je bent een van de gelukkigen die wordt uitgenodigd door een gebruiker, óf je sluit krijgt toegang via de wachtlijst. In dit artikel vertel ik je alles over dit nieuwe platform en waarom het zo populair is. 

clubhouse

Clubhouse is een app die zich focust op het voeren van realtime gesprekken. Het social media platform ontdoet zich van het verzamelen van likes, waarmee het zich onderscheidt van andere platformen. Momenteel is de app alleen nog te gebruiken op iOS. De Android versie wordt later dit jaar gelanceerd.

 

Hoe werkt Clubhouse?

Via Clubhouse gaan gebruikers een gesprek aan in een zogenaamde ‘room’. Als gebruiker kun je aansluiten in zo’n room en meeluisteren met het gesprek. Je ‘steekt je hand op’ waarna de beheerder van de room je toegang geeft tot het gesprek in de room. Interactie staat dus centraal op Clubhouse. Luister naar een interview met Elon Musk over zijn nieuwste innovaties van Space X, of houd het lokaal en sluit je aan in de ‘room’ van Bas Smit en Giel de Winter over hun visie op social media. 

clubhouse room

Clubhouse rooms

De rooms maken het voor gebruikers makkelijk om te filteren op interesses. De beschikbare rooms worden getoond op basis van jouw netwerk en lidmaatschappen van groepen. Zo kun je bijvoorbeeld lid worden van een ondernemersgroep. Hierdoor kun je toegang krijgen tot rooms die aansluiten op jouw interesse in ondernemen. Ook is het mogelijk om zelf een room te creëren, waarin je bijvoorbeeld met vrienden praat. 

Clubhouse versus Podcasts

Op het eerste gezicht lijkt Clubhouse misschien op een Podcast platform. Er is echter één groot verschil tussen deze twee. Beide draaien inderdaad om audio, maar bij Clubhouse gaat dit om live audio. Ook is het mogelijk om mee te praten. Bij een vooraf opgenomen podcast kan dit natuurlijk niet.

 

Beroemdheden loven Clubhouse

Sinds de start van Clubhouse zijn de geluiden vanuit celebrities erg positief en het gebruik neemt toe. Zo kun je Kevin Hart tegenkomen op het platform. Hij bespreekt maatschappelijke problemen samen met zijn publiek en houdt zijn ongezouten mening niet voor zich. Zoals Kevin in zijn tweet aangeeft, maakt Clubhouse korte metten met de huidige problemen van Social Media.

Naast internationale sterren, zijn er ook BN’ers actief op Clubhouse. Een voorbeeld hiervan is Bas Smit. Samen met Giel de Winter (Stuk TV) en Eelco de Boer (ondernemer) bespreekt hij hoe zij omgaan met social media en hoe jij je aanpak kan verbeteren. Nu ook steeds meer bedrijven actief worden op Clubhouse, is duidelijk dat het platform enorm veel potentie heeft.

 

Clubhouse inzetten voor je marketingstrategie

Social media marketing is de laatste jaren uitgegroeid tot een niet te vermijden onderdeel van je online marketingstrategie. Ook Clubhouse hoort hier nu dus bij. Doordat het platform relatief nieuw is, liggen er op dit moment grote kansen om jouw bedrijf te laten opvallen. Wil jij aan de slag met Clubhouse? Start dan met de volgende drie actiepunten.

1. Nodig externe sprekers uit
Heeft jouw organisatie raakvlakken met een invloedrijke spreker op Clubhouse? Dan is het interessant om een samenwerking aan te gaan. Nodig de spreker uit voor je room en promoot jouw kanaal via de spreker.

2. Deel je kennis
Voor Clubhouse geldt net als voor andere social media kanalen: deel je kennis met anderen om jezelf te profileren als expert. Houd wel in je achterhoofd dat wat je deelt interessant moet zijn voor een breed publiek.

3. Praat mee in rooms van anderen
In Clubhouse is het mogelijk om virtueel je hand op te steken en deel te nemen aan een gesprek. Deze functionaliteit kan je gebruiken door een impactvolle vraag te stellen of jouw mening te geven. Exposure onder alle deelnemers van deze ruimte kan zorgen voor meer bekendheid, mits je de juiste snaar raakt.

Kortom, Clubhouse is een populair, nieuw audio-platform waar interactie centraal staat. Door de exclusiviteit van deelname is het lastig inschatten hoe groot dit platform zal worden, maar op dit moment is het zeker een interessant platform om je merk te laten zien.

 

Geïnteresseerd in Clubhouse?

We helpen je graag met het opzetten van je social media strategie. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.