Verbeter de vindbaarheid van je website met een zoekwoordenonderzoek

Door Mervyn Snel

De afgelopen jaren heeft Google zich getransformeerd tot een organische zoekmachine waarbij niet langer de kwantiteit, maar de kwaliteit van keywords centraal staat. Tijd dus voor een zoekwoordenonderzoek.
zoekwoordenonderzoek

Bedrijven gebruiken vaak een lange lijst met populaire zoektermen om hun webpagina’s bovenaan in de zoekresultaten te krijgen als onderdeel van hun contentstrategie. Helaas levert dit vaak weinig successen op, omdat een hoog zoekvolume eveneens resulteert in veel online concurrentie. Op deze manier is de kans klein dat je webpagina tussen de zoekresultaten van je doelgroep komt te staan.

Longtail zoekwoorden

Om de kans op een hogere positie binnen de zoekresultaten te verhogen,  is het dus belangrijk om een goed zoekwoordenonderzoek of een keywordanalyse uit te voeren. Hiermee onderzoek je  specifieke en relevante termen waarmee je de concurrentie aan zou kunnen gaan en waarop jij de kennis van jouw bedrijf kunt inzetten om bijvoorbeeld vragen uit de markt te beantwoorden. Dit soort keywords noemen we ook wel longtail zoekwoorden. Voor iemand die op zoek is naar een online marketing bureau in de buurt, vervult de zoekterm ‘online marketing bureau Amsterdam’ bijvoorbeeld specifieker de behoefte dan alleen ‘online marketing’.

Gebruikers klikken hierdoor eerder door naar je website waardoor de kans tot conversie verhoogt wordt. Daarnaast hebben deze specifieke zoekwoorden ook een positief effect op de ranking van je betaalde zoekadvertenties. Hierbij gebruikt Google namelijk eveneens de keywords op je website om de positie van je advertentie te bepalen. Door duidelijk en specifiek te zijn is het dus mogelijk om synergieën te creëren tussen organische en betaalde zoekadvertenties. 

Wat is een zoekwoorden onderzoek? 

In een Google keyword onderzoek ontdek jij welke formuleringen relevant en specifiek genoeg zijn om te implementeren in de content van jouw webpagina’s. Een keyword onderzoek bestaat uit een aantal opeenvolgende stappen:

  1. Brainstorm welke woorden aansluiten bij de dienst of product die jij levert; 
  2. Ga jouw webpagina’s langs en noteer de termen die langskomen en specifiek aansluiten op de behoeftes van jouw doelgroep;
  3. Zoek op een zoekmachine zoals Google naar keywords die verwijzen naar jouw website; 
  4. Breng jouw concurrenten in kaart, en ontdek welke formuleringen zij vaak gebruiken; 
  5. Voer een zoekwoordenonderzoek in Google uit met de tool zoekwoordplanner die eveneens gerelateerde keywords overzichtelijk in kaart brengt. 

Al deze stappen resulteren uiteindelijk in een waslijst aan woorden die je vervolgens gebruikt in jouw contentstrategie .

Een keywordanalyse uitvoeren

De volgende stap in een zoekwoordenonderzoek is de analyse van de zoekwoorden, waardoor duidelijk wordt in hoeverre deze relevant en specifiek aansluiten bij jouw doelgroep. Dit kun je bepalen aan de hand van drie (kwantitatieve) criteria: 

  • Het zoekvolume van de zoekterm;
  • Jouw online positie in zoekmachines met betrekking tot deze zoekterm;
  • De concurrentie en de invloed van de concurrentie op het keyword.

Vanuit deze criteria dien je een optimale balans te vinden tussen een hoog zoekvolume en een laag concurrentieniveau. De termen vanuit jouw onderzoek moeten er immers voor zorgen dat online gebruikers jou, en niet de concurrentie, tussen hun resultaten zien staan. Online zijn diverse zoekwoorden tools, zoals de zoekwoordplanner van Google of keywordtool.io, te vinden. Deze helpen je om zoektermen te analyseren en te ontdekken of ze van waarde zijn voor klanten, en daarmee jouw website.

Zoekwoorden optimaliseren

Om resultaat te behalen vanuit deze analyse is het van belang dat de content van jouw webpagina’s aangepast wordt aan de resultaten. Dat kun je op diverse manieren doen:

  • Verwerk de termen in de paginatitels, beschrijvingen, url’s, koppen, afbeeldingen en teksten op jouw website. Op deze manier kunnen zoekmachines je website op de juiste wijze categoriseren. 
  • Bedenk hoe de zoektermen verwerkt kunnen worden in de structuur van de website. Kunnen de termen meegenomen worden in de navigatiestructuur van de website? Of is het wellicht beter om ze te verwerken in losse webpagina’s, bijvoorbeeld in de vorm van blogs? 
  • Probeer deze structuur ook visueel te maken: teken jouw website structuur uit, en bepaald op welke specifieke pagina’s en menu’s de zoekwoorden geïntegreerd moeten worden. 

Tot slot, voorkom herhalingen van zoekwoorden. Velen denken dat herhaling leidt tot een hoger zoekvolume, maar keyword stuffing zorgt er uiteindelijk voor dat je op een lagere positie komt. Check altijd de zoekwoorddichtheid van je tekst in een van de vele tools die, hoe kan het ook anders, via Google te vinden zijn.

Heb je hulp nodig bij een zoekwoordenonderzoek of de optimalisatie van jouw online vindbaarheid? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag verder.