Starten met influencer marketing in 5 stappen

In de afgelopen jaren is influencer marketing een steeds prominentere rol gaan spelen binnen het marketing landschap. Steeds meer ondernemers maken gebruik van deze marketing tool en volgens Business Insider Intelligence zal dit tegen 2022 alleen maar verder blijven groeien. Ben jij benieuwd wat influencer marketing precies is en hoe je influencer marketing kunt inzetten voor je eigen bedrijf? Wij leggen dit voor jou uit. Na het lezen van dit artikel weet jij wat influencer marketing precies inhoudt en hoe je hiermee kunt starten. 

Influencer marketing inzetten voor jouw bedrijf - Blog

Wat is influencer marketing?

 

Voordat je aan de slag gaat met influencer marketing is het natuurlijk wel handig om te weten wat influencer marketing precies is. Influencer marketing wordt tegenwoordig gezien als een onderdeel van online marketing. In de kern houdt influencer marketing in dat een merk een aanbeveling krijgt van een populaire en vertrouwde influencer door het betreffende merk te noemen in bijvoorbeeld een social media post of in een blog. In de meeste gevallen wordt dit gedaan in ruil voor een bepaald bedrag of voor een gratis product.

Maar wat definieert een influencer? Een influencer kun je omschrijven als een persoon die wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de beoogde doelgroep. Deze invloed hebben ze alleen niet zomaar. Dit is bijvoorbeeld gebaseerd op hun imago, kennis of band met hun volgers. Influencers hebben doorgaans dan ook veel volgers op social media, met de nadruk op het populaire medium Instagram. Influencers kun je vinden in  vrijwel alle industrieën. Dit kunnen bekendheden zijn, maar ook experts, bloggers of contentmakers.

 

Voorbeelden van influencer marketing

 

Om een nog beter beeld te geven van influencer marketing, geven we hieronder een aantal voorbeelden van influencer campagnes. 

 

NikkieTutorials

Een goed voorbeeld van een bekende influencer in Nederland is NikkieTutorials. Op haar Instagram heeft ze 14.5 miljoen volgers en op YouTube 13.7 miljoen abonnees. In onderstaande post promoot ze een nieuw product en daar heeft ze meer dan 800.000 likes op gekregen. Deze vorm van influencer marketing is heel erg waardevol voor merken, omdat een influencer als NikkieTutorials een heel grote fanbase heeft. Hierdoor komt jouw merk en product onder de aandacht van de beoogde doelgroep en stijgt de interesse en hoogstwaarschijnlijk je klantenbestand enorm.

 

McDonald’s X Travis Scott

De bekendste fastfoodketen ter wereld, McDonald’s, ging een samenwerking aan met de bekende Amerikaanse rapper Travis Scott. Dit werd gedaan door middel van het promoten van zijn favoriete McDonald’s maaltijd, voor een maand lang. Travis Scott heeft meer dan 36 miljoen volgers op Instagram. Als onderdeel van de campagne introduceerde Travis Scott ook een nieuwe kledinglijn onder zijn label, genaamd Cactus Jack. Een lijn geïnspireerd op McDonalds. De term Cactus Jack heeft in totaal meer dan 124.400 reacties opgeleverd en 426 miljoen impressies. Een geslaagde campagne dus! Hieronder een voorbeeld van een post van Travis Scott tijdens de campagne.

 

 Anniek Andringa

De eerder genoemde voorbeelden zijn vrijwel alleen geschikt voor merken met een flink marketingbudget. Als kleiner bedrijf zal het een lastige opgave worden om zulke influencers in te zetten. Gelukkig zijn er ook kleinere influencers beschikbaar. Een goed voorbeeld hiervan is Anniek Andringa. Met meer dan 4.500 volgers op Instagram promoot zij in onderstaande post lingerie van Daisy Louise Lingerie. Bij deze groep influencers komt het vaak voor dat ze een post plaatsen in ruil voor een gratis product of een korting. Dit is ideaal voor de kleinere bedrijven, omdat het geen grote investering vergt, maar je hierdoor wel je beoogde doelgroep bereikt. Deze vorm van influencer marketing wordt ook wel gratis user generated content genoemd. Het voordeel van een influencer zoals Anniek is dat ze een relatief klein aantal volgers heeft, maar daarmee wel specifieke doelgroep bereikt. Daarnaast is ze makkelijker te bereiken dan influencers die een grotere fanbase hebben. Daarnaast kosten kleinere influencers relatief ook weinig tot geen geld.

 

Hoe start je met influencer marketing?

 

Nu je een goed beeld hebt gekregen van influencer marketing, komt de belangrijkste stap: hoe start je met influencer marketing? Hieronder beschrijven we 5 stappen hoe jij kunt starten met het plannen van jouw influencer marketing campagne.

1. Weet wie je doelgroep is

Wanneer je wilt starten met influencer marketing is de influencer natuurlijk de basis voor jouw campagne. Maar minstens zo belangrijk als de influencer is zijn of haar doelgroep. De doelgroep van de influencer moet namelijk naadloos aansluiten op je merk. Als je bijvoorbeeld baby kleding verkoopt, zul je moeten overwegen om samen te gaan werken met mama-bloggers en vloggers. Is je doelgroep tussen de 12 en 17 jaar oud? Dan kun je overwegen om tiener-bloggers en vloggers te gaan benaderen. Door je doelgroep goed in kaart te brengen krijg je steeds meer duidelijkheid over welke influencer het beste aansluit op jouw merk en campagne Hierdoor leg je een sterke basis om een succesvolle influencer marketing campagne neer te zetten.

2.  Kies de juiste markt

trategieën uit te denken. Nu je duidelijk hebt welke doelgroep je wilt bereiken kun je onderzoeken welke persoon geschikt is om je verhaal over te brengen op deze doelgroep. In welke markt is je doelgroep actief, en op welke wijze kun je hen bereiken? Wanneer je je doelgroep aanspreekt middels de juiste influencer in de meest waardevolle markt voor jouw merk, zal de kans op een succesvolle influencer campagne alleen maar groter worden. 

Bij het opzetten van je campagne is het tevens belangrijk om niet te groot te denken. Veel bedrijven denken dat ze meer resultaat behalen met influencers die bijvoorbeeld 1 miljoen volgers hebben dan met een influencer die 5.000 tot 50.000 volgers heeft. Onderzoek van HelloSociety toont namelijk aan dat campagnes via een micro-influencer (5.000 tot 50.000 volgers) 6,7 keer meer effect hebben dan wanneer je een influencer met meer volgers inzet. Dit heeft te maken met betrokkenheid, meer interactie en sneller reageren op de reacties.

3. Zorg voor duidelijke doelstellingen

Wat wil je bereiken met je influencer campagne? Wil je bijvoorbeeld een nieuw product introduceren aan je doelgroep, wil je nieuwe klanten werven of heb je een speciale aanbieding die je wilt delen? Dit zijn essentiële vragen om te beantwoorden tijdens het bepalen van je influencer campagne-strategie. Wanneer je net begint met Influencer marketing, is het voornamelijk een goed middel om in te zetten in de awareness-fase. Door het product via de betreffende influencer te tonen aan je doelgroep, leren consumenten je product en merk kennen. Wanneer consumenten bijvoorbeeld al bekend zijn met je merk, kun je als doelstelling hebben om ze te binden. Hier zou je dan micro-influencers voor kunnen inzetten die interactie en betrokkenheid creëren met je doelgroep. Let hierbij goed op de boodschap die je over wilt brengen op je doelgroep. Wanneer je post nep of overduidelijk opgezet overkomt, kan dit een negatief effect hebben op je merk. Kijk dus kritisch naar de kwaliteit van je content.

4. Maak afspraken

Door goede afspraken te maken met de influencer voorkom je onduidelijkheden. Voorbeelden van afspraken zijn:

  • De vergoeding. Bijvoorbeeld: hoeveel betaal je voor 1 post, hoeveel voor meerdere posts en krijgt de influencer een extra vergoeding als het resultaat beter wordt? Dit is een stimulans voor de influencer om hogere resultaten te behalen voor jouw merk.
  • Wanneer de berichten worden geplaatst.
  • Wil je dat de influencer jouw merk tagt en zo ja, waar?
  • Hoe ziet de content eruit? Geef de influencer hier vrijheid in. De doelgroep volgt de influencer namelijk met een reden.

5. Kijk mee met de uitvoering en evalueer

Wanneer de campagne live gaat, kun je helaas niet rustig achterover leunen en afwachten. Integendeel, kijk hoe de respons is op de berichten en naar het aantal kliks. Een goede maatstaf om te concluderen of je post succesvol is, is de engagement rate. De engagement rate bereken je als volgt:

Totale interacties (likes + reacties + aantal keer gedeeld) / aantal volgers influencer x 100

Voor influencer marketing is een engagement rate van 3% normaal. Dit betekent dat 3 op de 100 mensen reageren op een post. Wanneer je daarboven zit, doet je post het goed. 

Wanneer de match goed is en de campagnedoelstellingen worden behaald, kun je een afspraak maken voor een doorlopend programma. Het voordeel hiervan is dat de kans groot is dat de influencer groeit, maar de prijs hetzelfde blijft. Tevens bouw je doorlopend aan je merk en creëer je een merkvoorkeur bij de doelgroep. Dit resulteert weer in een doelgroep die minder prijsgevoelig wordt.

 

 

Influencer marketing uitbesteden

 

Ben jij geïnspireerd geraakt door onze uitleg over influencer marketing, maar heb je zelf geen tijd om hiermee aan de slag te gaan? Of ben je op zoek naar meer inspiratie over influencer marketing? Online Koplopers kan jou hierbij helpen. Wij hebben betaalbare social media specialisten in huis die we detacheren bij verschillende opdrachtgevers. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.