Social media content: de do’s and don’ts

Door Inge Veelenturf

‘Maar wat moet ik dan plaatsen?’ Een terechte vraag die bedrijven vaak stellen als het gaat om social media content. De overvloed aan berichten op de gemiddelde tijdlijn en de ingewikkelde algoritmes maken het er niet makkelijker op voor bedrijven om ertussen te komen.

social content

Het maken en plaatsen van relevante, opvallende en ‘likable’ content is belangrijk. Maar wat werkt wel en wat niet als het gaat om social media content? In deze blog zetten we de ‘do’s and don’ts’ voor je op een rijtje.

 

De do’s:

DO: Plaats authentieke en high-quality content

Op een platform zoals Instagram waar alles draait om mooie foto’s en sterke visuals, zal een pixelige afbeelding of typische stockfoto weinig opleveren. Wat dan wel? Allereerst: wees authentiek en plaats je eigen geproduceerde content. Een stockfoto wordt vaak door meerdere bedrijven gebruikt en is te herkennen uit duizenden. Voor goede kwaliteit foto’s hoef je zeker geen fotograaf in te huren, een gemiddelde smartphone van tegenwoordig voldoet al. Hetzelfde geldt voor grafische afbeeldingen. Met tools zoals Canva of Bannersnack maak je gemakkelijk je eigen visuals. Let hierbij wel op dat je je eigen huisstijl terug laat komen voor herkenbaarheid, en gebruik niet te veel verschillende varianten.

 

DO: Maak het persoonlijk

Jouw bedrijf is veel meer dan alleen je product of dienst, vaak zit er een heel team, proces of verhaal achter. Een kijkje ‘achter de schermen’ doet het altijd goed en laat ook de menselijke kant zien van je bedrijf. Er zijn talloze ideeën te bedenken als het gaat om persoonlijke content. Zet bijvoorbeeld je medewerkers in de spotlight als er een succes is behaald, stel nieuwe collega’s voor of laat zien hoe iemands werkdag eruit ziet. Daarnaast kun je bijvoorbeeld het productieproces laten zien, of het verhaal over het ontstaan van je business vertellen. De ‘story’ functie die op bijna ieder social media platform te vinden is, is hiervoor uitermate geschikt. Persoonlijke content zal ervoor zorgen dat je volgers een connectie krijgen met jouw bedrijf.


DO: Ga het gesprek aan

Social media draait niet alleen maar om zenden en eenrichtingsverkeer, het is juist het ideale platform om het gesprek aan te gaan met je doelgroep of klanten. Zoek met de content die je plaatst – zowel in het beeld als het bijschrift onder de post – de interactie op door simpelweg vragen te stellen. Vraag je volgers naar hun favorieten, mening over een nieuw product of laat ze verbeteringen of ideeën aandragen. Door op de geplaatste comments te reageren, laat je weer de menselijke kant van je bedrijf zien. Daarnaast is het een ideale manier om erachter te komen naar bijvoorbeeld welke producten er binnen de doelgroep vraag is.

De comment-sectie onder een reguliere social media post is doorgaans de manier om interactie aan te gaan. Wil je het nog iets laagdrempeliger maken? Dan zijn de interactie-stickers op Instagram Stories ideaal. Zo bestaat er een ‘vragen’ functie waarbij kijkers van je story reacties kunnen plaatsen, een ‘poll’ functie waar je mee kunt stemmen en een ‘emoji-slider’ die je kunt inzetten om ratings te ontvangen over een bepaald onderwerp.


DO: Laat je klanten een handje helpen

Content maken kost soms wat tijd. Hoe ideaal is het dan om content te plaatsen die direct toegereikt wordt door jouw (tevreden) klanten? Deze ‘user generated content’ zorgt voor een win-win situatie: het scheelt tijd en daarnaast levert het goede promotie op voor jouw bedrijf.

Verkoop je fysieke producten zoals kleding of interieurproducten? Veel klanten zullen dan vast al foto’s plaatsen met jouw product in beeld. Je kunt deze klanten vragen of je hun foto’s mag gebruiken om te herplaatsen. Sommige bedrijven creëren hier een maandelijkse winactie omheen, waarbij ze klanten actief vragen om een foto met hun producten te plaatsen in ruil voor bijvoorbeeld een cadeaubon. Indien je geen fysieke producten verkoopt kun je bijvoorbeeld regelmatig een tekstuele review delen die klanten hebben achtergelaten op je site.

 

DO: Stem je content af per doelgroep en kanaal

Niet ieder type content is geschikt voor ieder platform en voor iedere doelgroep. 

Korte video’s en mooie foto’s werken goed op Instagram, maar blogartikelen of links kun je beter alleen op Facebook en Linkedin plaatsen. Daarnaast zit er verschil in welke doelgroep op welk kanaal te vinden is. Logischerwijze is LinkedIn goed inzetbaar voor zakelijke doeleinden en Instagram voor meer informele en laagdrempelige content. Daarnaast is het goed om na te gaan voor wíe je iets plaatst; denk daarbij niet alleen aan je doelgroep maar ook aan de verschillende fases van de customer journey waarin zij zich bevinden. Een oriënterende klant wil geïnspireerd en overtuigd worden van je producten of diensten, een klant die je al kent wordt blij van achtergrondinformatie van je bedrijf, zoals een kijkje ‘achter de schermen’. Zorg dat je afwisselt in content voor deze diverse doelgroepen.

 

De don’ts:

In het kort nog even wat je vooral níet moet doen als het gaat om social media content:


DON’T: Posten ‘omdat het moet’

In veel blogs of artikelen zul je lezen dat je vooral vaak en regelmatig moet posten en op ieder kanaal zichtbaar moet zijn. In het regelmatig blijven posten zit zeker een kern van waarheid. Echter gaat kwaliteit altijd boven kwantiteit; post liever goede content waar je volledig achter staat, dan iets dat slordig en snel in elkaar is gezet. Gebruik een contentkalender en plan je posts vooraf in met een tool zoals Later.com of Hootstuite. Zo kun je vooraf al bedenken wat en wanneer je iets wilt plaatsen. Ook het op ieder kanaal aanwezig moeten zijn geldt niet altijd; kies vooral voor een beperkt aantal kanalen waar jouw doelgroep op aanwezig is, en stop daar je energie in.


DON’T: Social media onderschatten

Social media op de juiste manier inzetten voor je bedrijf kost tijd en is niet meer iets wat je even ernaast kunt doen. Zoals in dit artikel beschreven is het van belang diverse en relevante content te bedenken, creëren en te plaatsen, passend bij de doelgroep. Daarbij komt ook nog eens het onderhoud kijken, zoals het reageren op comments en vragen die binnenkomen. Houd er dus rekening mee dat je tijd en expertise nodig hebt om social media succesvol in te zetten.


DON’T: De cijfers negeren

Als laatste is het meten en bijhouden van de statistieken een onmisbaar element. Want je kunt nog zoveel moeite stoppen in die ene post, soms werkt iets nou eenmaal niet of levert het weinig op. Op ieder social media platform kun je een uitgebreid rapport aan statistieken uitdraaien met de prestaties van al je posts. Houd dit maandelijks bij in een document en pas waar nodig je contentstrategie aan op basis van deze cijfers. 

Aanhakend op deze laatste ‘don’t’, nog een bonus ‘do’:

DO: Huur een Online Koploper in!

Wil je jouw content en social media strategie tot in de puntjes geregeld hebben, maar besteed je deze taak toch liever uit aan een specialist? Haal dan een Online Koploper in huis. Neem vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden.