Goed nieuws voor webshops! Facebook heeft een nieuwe shop-functionaliteit gelanceerd, genaamd Facebook Shops. Hoewel de naam anders doet vermoeden, wordt deze functionaliteit ook beschikbaar op Instagram. Facebook heeft de nieuwe functie al voor 1 miljoen bedrijven in de Verenigde Staten beschikbaar gemaakt en zal de functionaliteit de komende maanden ook wereldwijd uitrollen. Wij kunnen in ieder geval niet wachten om hiermee aan de slag te gaan!

Was het niet al mogelijk om producten aan te bieden op Facebook en Instagram? Dat klopt. Je kon natuurlijk al een winkel maken op Facebook en een catalogus met producten toevoegen. En ook op Instagram was het al mogelijk om een shop tabblad aan je bedrijfsprofiel te toe te voegen. Op Instagram kan je hierbij producten taggen in foto’s. De nieuwe winkelfunctionaliteit is dan ook vooral een uitbreiding van de oude ‘shop’.. Benieuwd wat het verschil is met de oude shop, hoe de shop werkt en wat er nog gaat komen? Lees dan snel verder! 

Oude Facebook en Instagram shop functies

Laten we eerst kijken naar hoe de ‘oude’ shops op Facebook en Instagram eruit zagen. Want het was dus al mogelijk om op Facebook een winkel aan te maken en producten toe te voegen aan een catalogus. Op je pagina stond bovenaan een button met ‘shoppen’. Als je hierop klikte kwam je in de winkelomgeving terecht waar je alle producten kon zien. De producten waren verdeeld in verschillende categorieën die je zelf kon aanmaken. Wanneer iemand vervolgens op een artikel klikte, kon diegene via een button doorklikken naar jouw website en daar het product aanschaffen. Dit is hoe het eruit zag:

facebook shop oud overzichtfacebook shop oud productoverzicht

Op Instagram was het ook al mogelijk om producten toe te voegen aan een shop. Je kon je Facebook catalogus koppelen aan je Instagram account en vervolgens handmatig producten taggen in foto’s. De producten die je had getagd kwamen dan in een apart tabblad op je profiel te staan. Als iemand op het product klikte kon diegene de prijs zien en op een button klikken om naar de webshop te gaan om het product vervolgens aan te schaffen. Dit zag er als volgt uit: 

                instagram oud shop overzicht     instagram oud shop product

Nieuwe Facebook en Instagram shop functies

De shop op Facebook en Instagram is nu dus vernieuwd en uitgebreid met nieuwe functies. Ik zal hieronder toelichten wat er precies veranderd is en wat er nog gaat komen.

Shop in eigen huisstijl

Terwijl de shop er eerst voor iedereen hetzelfde uitzag, is dit nu anders. Het is nu mogelijk om de winkelomgeving te personaliseren zodat dit aansluit bij de huisstijl van jouw bedrijf. Hoe tof is dat! Je kunt een eigen omslagfoto toevoegen, lettertypes aanpassen en de kleuren van de shop zelf bepalen. Zo blijft jouw merk herkenbaar en consistent.

facebook instagram shop nieuw huisstijl

Eén shop voor Facebook en Instagram

Het was eerst zo dat je een productcatalogus kon aanmaken op Facebook. Vervolgens kon je de catalogus koppelen aan je Instagram account. Maar het nadeel hieraan was dat je de producten vervolgens handmatig vanuit de catalogus moest toevoegen aan een post op Instagram. Erg veel werk dus. Dit is nu gewijzigd naar de mogelijkheid om één algemene shop te maken. De winkelomgeving ziet er  op beide social media kanalen hetzelfde uit en je hoeft ook niet meer handmatig de producten op Instagram toe te voegen. Je kunt gemakkelijk in de shop builder aanpassingen doen en dit zal dan zichtbaar zijn op beide kanalen. Dit scheelt dus een hoop extra werk. Als online marketing specialisten zijn wij hier in ieder geval heel enthousiast over! Des te meer er geautomatiseerd kan worden, des te beter! 

facebook instagram shop nieuw shop builder

Producten toevoegen aan live video’s

Veel bedrijven en influencers maken gebruik van live video’s op Facebook en Instagram. Het was tot nu toe alleen nog niet mogelijk om producten te taggen in video’s. Facebook heeft hier nu veranderd in gebracht. Je kunt nu vanuit de winkel catalogus producten selecteren en deze toevoegen aan een live video. De producten komen vervolgens onderin het scherm te staan tijdens de video. Kijkers van de video kunnen op de producten klikken om ze te bekijken en te kopen. Deze functie is nog niet voor iedereen beschikbaar, maar wordt de komende maanden geleidelijk uitgerold. Wij zijn heel benieuwd wat voor effect de functie zal hebben en of het veel gebruikt gaat worden.

facebook instagram shop nieuw live video

Koppeling met WhatsApp, Instagram Direct en Facebook Messenger

Facebook is momenteel ook nog bezig om een koppeling mogelijk te maken tussen de shop en WhatsApp, Instagram Direct en Facebook Messenger. Klanten kunnen zo via de shop omgeving direct contact opnemen met jouw bedrijf. Het bereiken van de klantenservice wordt zo een stuk makkelijker en toegankelijker gemaakt. Het is nog niet bekend gemaakt wanneer dit mogelijk is, maar de verwachting is dat dit de eerst volgende update zal zijn. 

Direct producten aanschaffen via de social media kanalen

Het is in de Verenigde Staten al mogelijk om direct een product aan te schaffen via Facebook of Instagram zonder eerst doorgeleid te worden naar de webshop van een aanbieder. Klanten hoeven dus niet eerst naar de winkel op het social media platform te gaan, een product aan te klikken en vervolgens op de button ‘ga naar website’ te klikken om het product te kopen. Ze kunnen direct via het social media kanaal het product aanschaffen. Dit is helaas nog niet mogelijk in Nederland, maar de verwachting is dat dit zeer snel mogelijk zal zijn. Facebook was hier namelijk nog vóór de nieuwe shop update al mee bezig. 

Naast het direct aanschaffen van producten via Facebook en Instagram zal het binnenkort mogelijk zijn om óók via WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram Direct meteen een product aan te schaffen via het bericht platform. Klanten kunnen dan bijvoorbeeld direct via WhatsApp de shop bekijken en een product aanschaffen. Het is helaas nog niet duidelijk wanneer dit mogelijk is. Facebook is hier momenteel mee bezig en de verwachting is dat dit zeer binnenkort beschikbaar zal zijn. Nog even afwachten dus. Wij staan in ieder geval te springen om met deze innovatieve functie aan de slag te gaan! 

facebook instagram shop nieuw product aanschaffen

Gepersonaliseerde loyaliteitsprogramma’s

Ook deze functie is momenteel nog uitgerold, maar Facebook is van plan om een gepersonaliseerd loyaliteitsprogramma toe te voegen aan de shop. Bedrijven kunnen zo speciale aanbiedingen tonen aan specifieke klanten. Ze maken hierbij gebruik van hun eigen Facebook data. Aan de hand van deze data  kunnen er doelgerichte aanbiedingen worden getoond tonen aan klanten. Facebook heeft deze optie al getest in maart met het merk Sephora. De verwachting is dan ook dat de optie binnenkort beschikbaar zal zijn voor andere bedrijven. Wij kunnen niet wachten om in deze geavanceerde remarketing te duiken!

facebook instagram shop nieuw loyaliteitsprogramma

Instagram Explore Shop

Facebook start in de zomer met het uitrollen van een nieuwe shop functie op Instagram. In het ‘ontdekken’ gedeelte op Instagram kun je allerlei producten bekijken en kopen. Gebruikers kunnen zo in één overzicht producten bekijken van hun favoriete merken en influencers. Het zal ook mogelijk zijn om te filteren op productcategorieën en er zal een prominentere shop button in het menu komen. Facebook zal dit net zoals alle andere functies eerst in de Verenigde Staten uitrollen. We moeten helaas dus nog even wachten tot dit in Nederland beschikbaar is. Nog een paar maanden geduld!

facebook instagram shop nieuw explore shop

Hulp nodig bij het opzetten van de shop op Facebook en Instagram?

Het is dus helaas bij veel shop functies nog even afwachten tot het beschikbaar is in Nederland. Maar wij staan al te popelen om hiermee aan de slag te gaan! Wil jij alvast voorbereid zijn zodat je meteen kunt beginnen wanneer dit mogelijk is? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen jou graag bij het opzetten van jouw shop op social media. Heb je ergens anders hulp bij nodig? Zoals bij social media marketing, content marketing, SEO of SEA? Ook dan kun je bij ons terecht! Vraag vrijblijvend een gesprek aan. No strings attached!