De wereld staat op zijn kop. Grenzen sluiten, luchtruimen gaan dicht, mondkapjes worden nog maar beperkt aangeleverd en er wordt gehamsterd in supermarkten. Kortom, de snelle verspreiding van het COVID19 virus heeft grote gevolgen voor mens en maatschappij. Hierdoor zitten veel ondernemers met de handen in het haar. Een kat in het nauw maakt daarbij rare sprongen. Uit paniek worden bureaus massaal gebeld met het verzoek om alle advertenties, campagnes en dergelijke per direct stop te zetten. Zoveel mogelijk marketingbudget besparen lijkt hierbij de voornaamste reden, maar is dat een verstandige zet? Nu we met zijn allen een aantal dagen verder zijn, is het tijd om die vraag te beantwoorden.

Je tijd en aandacht zo efficiënt mogelijk verdelen is binnen het bedrijfsleven altijd al een uitdaging geweest. Maar juist nu lijkt thuiswerken daar een extra dimensie aan toe te voegen. Een andere omgeving, minder structuur in de dag en beperkte mogelijkheid om even snel langs het bureau van een collega te lopen. Door deze nieuwe factoren raak je wellicht wel meer geïnspireerd, of reflecteer je op de vraag of je de afgelopen tijd wel het juiste hebt gedaan. Voor de online ondernemer, marketeer, expert of specialist een heel relevante vraag.

Stel jezelf bijvoorbeeld eens de vraag welke taken je de afgelopen tijd niet hebt kunnen uitvoeren. Wellicht is er nu wel meer ruimte om die taken op te pakken. Heb je geen concrete ideeën of taken die je hebt laten liggen? Dan geef ik je hierbij een aantal richtingen waaraan je zou kunnen denken. Investeer nu (in tijd of in geld), dan pluk je daar later de vruchten van!

Investeer in conversie-optimalisatie

Bij sommige bedrijven krijgt de website niet altijd de aandacht die het verdient, maar ligt de focus veel vaker op het verhogen van traffic tegen een zo laag mogelijke CPC. Hoe vaak is er in de afgelopen tijd echt goed gekeken naar wat bezoekers op de website doen? Wat is het conversiepercentage op jouw website? Is de website nog up-to-date? Hoe gebruiksvriendelijk is de website eigenlijk? Kortom, er zijn veel factoren die je eens kritisch onder de loep kunt nemen. Duik eens goed in de data van je website en maak een lijst van verbeterpunten die mogelijk bij kunnen dragen aan het verbeteren van het conversiepercentage.

Optimaliseer voor zoekmachines

Hoewel er voldoende voorbeelden zijn van SEO-activiteiten die binnen korte termijn het gewenste resultaat opleveren, levert het optimaliseren van pagina’s over het algemeen pas op lange termijn verbeterde posities op. Wanneer je nu aan de slag gaat met SEO-optimalisaties op jouw website, zou het zomaar kunnen dat je daar het resultaat van gaat zien op het moment dat het virus (hopelijk) wat meer onder controle is.

Produceer content

Communicatie is een van de sleutelwoorden in een periode van crisis. Wat communiceer je bijvoorbeeld richting medewerkers? Wat is het protocol? Maar misschien nog wel belangrijker; wat communiceer je richting klanten? Uiteraard is het communiceren van de getroffen maatregelen stap 1. Echter, daarna is het een goede investering om content te gaan produceren en de huidige klanten zoveel mogelijk te informeren over interessante onderwerpen om top-of-mind te blijven (maar overspoel je klanten niet). Contentcreatie biedt ook kansen voor leadgeneratie. Het uitbrengen van een E-book of het hosten van een webinar kan de nodige e-mailadressen opleveren, die je later kunt inzetten voor bijvoorbeeld remarketing campagnes  in betere tijden (mits je voldoet aan de AVG richtlijnen).

Zet in op online branding

Als aanvulling op het produceren van content, is het ook slim om jouw ‘brand’ te promoten. Branding campagnes hoeven niet gericht te zijn op een aankoopintentie. Dat is vooral belangrijk voor bedrijven waarvan hun producten of diensten in deze onzekere tijden minder gewild zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan het maken van een goede video, display-advertenties en dergelijke. Dwing jezelf of jouw team om goed na te denken over de doorvertaling van de ‘why’ achter jouw merk/organisatie/bedrijf.

Adverteer effectiever

Zoals ik eerder beschreef, is advertentiebudget een van de eerste kostenposten waarin wordt gesneden. Is dat slim? Het antwoord op die vraag ligt in het midden. Voor de ene ondernemer pure noodzaak om te overleven, voor de ander een gemiste kans. Want is het niet effectiever om te kijken of er geen budget weglekt aan irrelevante zoektermen of onjuiste biedstrategieën? Een goede bezem door bijvoorbeeld het Google Ads account kan de nodige besparingen opleveren en de prestaties juist verbeteren.

Innoveer!

Omdat je nu even weg van je gebruikelijke omgeving bent gewisseld (van kantoor naar thuiswerkomgeving), krijg je nieuwe impulsen die mogelijk bijdragen aan creativiteit. Dit is daarom hét moment om eens buiten de gebaande paden te denken. Verdiep je daarbij eens in de Growth Hacking methode en bedenk eens een paar ‘growth hacks’! Wacht daar niet te lang mee, want voor je het weet is je thuiswerkomgeving ineens niet meer zo nieuw!

Te veel bedrijven moeten er op dit moment helaas alles aan doen om te overleven. Daarom ligt bij deze bedrijven de focus niet zozeer op nieuwe initiatieven. En dat is begrijpelijk. Echter, ben ik van mening dat er ook een groot aantal bedrijven zijn die te snel in paniek zijn geraakt zonder de kansen te herkennen. Dus, heb je als bedrijf een buffer opgebouwd en nu wat meer tijd over? Dan is het zeker verstandig in te zetten op online!