Na 18 jaar Google Adwords was het tijd voor een update. Op dinsdag 24 juli is Google Adwords veranderd in het nieuwe, verbeterde Google Ads. Maar wat is er eigenlijk nog meer veranderd behalve de naam? Zo is Google Adwords opgedeeld in drie producten: Google Ads, Google Marketing Platform en Google Ad Manager.

Waarin verschilt Google Ads van Google Adwords?

Met Google Ads introduceert Google de ‘smart campaign’. Dit zou het opzetten van campagnes vooral voor kleiner bedrijven een stuk makkelijker moeten maken. Met de komst van deze ‘smart campaigns’ verwacht Google dat ondernemers binnen enkele minuten meerdere advertenties kunnen opzetten. Door middel van machine learning-technologieën zouden bedrijven makkelijker en sneller hun doelen moeten kunnen bereiken.

Hoe zet je een ‘smart campaign’ op?

Het opzetten van campagnes is een stuk overzichtelijker en eenvoudiger geworden. De stappen die je moet volgen om een campagne op te zetten zijn als volgt:

  1. Kies de soort campagne. Dit is afhankelijk van waar je wilt adverteren en hoe je potentiële klanten wil bereiken. Dit kan bijvoorbeeld zijn op het search of display netwerk van Google.
  2. Selecteer het doel wat je wilt behalen met je campagne. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop of een websitebezoek zijn.
  3. Geef aan waar je wilt adverteren. Heb je een lokaal bedrijf? Dan is het bijvoorbeeld slim om binnen een radius van jouw locatie te adverteren.
  4. Kies je budget en biedstrategie. Aan de hand van je eerder ingestelde doel heeft Google al de beste biedstrategie ingesteld. Wil je toch liever je biedingen liever zelf in de hand houden? Dan kan je de biedstrategie veranderen naar handmatig (of manual) bieden.

Vernieuwd dashboard

Zoals ook in Google Adwords heeft Google Ads bovenaan de overzichtspagina de welbekende grafiek die een aantal statistieken aangeeft over de door jou geselecteerde tijdsperiode. Voorheen waarin hier twee statistieken zichtbaar, nu zijn dit er maar liefst vier.

De overzichtspagina is verder verdeeld in verschillende blokken, waar voorheen een lijst met campagnes te zien was. Elk blok bestaat uit interessante informatie over een bepaald onderdeel van je account. Zo kan je nu makkelijk zien waar de grootste wijzigingen hebben plaatsgevonden en het tijdstip waarop de meeste vertoningen zijn binnengekomen.

Het nieuwe format tekstadvertentie

Je tekstadvertentie mag nu nog uitgebreider. Het is bijvoorbeeld mogelijk een derde kop en een tweede beschrijving toe te voegen. Ook mag deze beschrijving in plaats van tachtig tekens nu negentig tekens zijn. Uit tests van Google blijkt dat door deze aanpassing we 15 procent meer klikken kunnen verwachten. Wel moet je rekening houden met dat de derde kop niet zal worden weergegeven bij beperkte ruimte. Is de derde kop essentieel voor je verhaal? Hou de drie koppen dan kort. De tweede beschrijving wordt op alle apparaten weergegeven, maar verdrukt hierdoor soms de extensies.

Promotie-extensies

Ook introduceerde Google een nieuwe advertentie-extensie, namelijk de promotie-extensie. Met deze extensie kan je promoties van je bedrijf onder de aandacht brengen. Net als bij andere extensies verrijken promotie-extensies je advertenties met extra informatie en zorgen ervoor dat je advertentie extra opvalt. Bij het aanmaken van de extensie kan je, wanneer relevant, kiezen uit een selectie gelegenheden als Black Friday of Kerstmis. Er zijn twee type promoties beschikbaar, namelijk een geldkorting en een procentuele korting. Ook is het mogelijk een promotiecode aan je extensie toe te voegen.

Natuurlijk zijn dit niet de enige veranderingen, wel zijn dit een aantal van de meest belangrijke. Mocht je nog meer vragen hebben over de veranderingen in Google Ads, neem dan contact met ons op.