Het hebben en uitwerken van goede ideeën is superbelangrijk voor een goedlopende business. Maar jouw werknemers zijn het allerbelangrijkste. Zo ook jouw online marketeer. Want zonder hen kan je nooit de missie van jouw bedrijf uitvoeren en je doelen bereiken. Maar hoe zorg je dat jouw online marketeer net zo gemotiveerd is om deze doelen te halen als jij?

Zorg voor een goede werksfeer

Het klinkt misschien logisch, maar een goede werksfeer is enorm belangrijk. Zorg dat er een goede dynamiek is binnen een team. Let er dus op bij het aannemen van nieuwe mensen, of zij goed binnen het team zullen passen. Daarnaast is het belangrijk dat mensen zich thuis voelen op de werkplek zelf. Creëer dus een mooie en inspirerende werkplek. Werk aan teambuilding en organiseer dingen waardoor het team (nóg) leuker met elkaar omgaat en dus ook beter gaat samenwerken. Dit begint bijvoorbeeld al met een borreltje op de vrijdagmiddag. Maar dagelijks een gezamenlijke lunch kan ook al wonderen doen!

Wees betrokken en open

Jij bent als directeur of leidinggevende misschien niet zo vaak op de werkvloer. Hierdoor weet je ook minder goed hoe het er op kantoor aan toe gaat dan je werknemers. Ga dus eens in dialoog met je medewerkers en vraag hoe het gaat. Misschien is jouw online marketeer wel aan een nieuwe uitdaging toe óf wordt de werkdruk hem of haar juist te veel. Door betrokken te zijn bij je werknemers kan je inspelen op hun behoeften en ze gemotiveerd houden. Vraag ze ook hoe zij de werksfeer ervaren, of er dingen niet goed gaan en hoe zij denken dat dingen misschien veranderd kunnen worden. Sta hierbij dus ook open voor feedback, misschien zijn er wel dingen die jij zelf al kan veranderen. Als je hiervoor open staat en aan je werknemers laat zien dat er naar ze geluisterd wordt, zullen zij zich meer gezien en gewaardeerd voelen.

Daag ze uit!

Iedereen vindt het fijn om uitgedaagd te worden. Elke dag hetzelfde doen is natuurlijk niet uitdagend en zal je online marketeer dan ook minder motiveren. Houd goed in de gaten of iemand verveeld raakt of duidelijk minder plezier in het werk krijgt. Misschien is het dan tijd voor een taak of functie die uitdagender is. Vraag hierbij naar de werknemers interesses en probeer iets te vinden wat echt bij hem of haar past.

Geef feedback

Mensen horen het graag als ze iets goed doen. Maar ook feedback ontvangen die niet alleen maar positieve aspecten bevat, vinden de meeste mensen fijn. Zo worden zij weer de goede kant opgestuurd en leren zij nieuwe dingen. Door feedback te krijgen voelt een werknemer zich ook meer betrokken bij het bedrijf. Hij of zij voelt zich namelijk gezien. Het is dus belangrijk om eens in de zoveel tijd een klein gesprekje aan te gaan met je werknemers en hier aandacht aan te besteden.

Bied doorgroeimogelijkheden

Bijna iedereen heeft de ambitie om door te groeien of zich verder te ontwikkelen binnen een bedrijf. Daarom is het belangrijk om doorgroeimogelijkheden te bieden. Mocht dit niet of amper mogelijk zijn binnen jouw bedrijf of organisatie, kan je er ook voor kiezen werknemers nieuwe vaardigheden te leren. Geef bijvoorbeeld cursussen en trainingen waarin mensen hun kennis kunnen verbreden.

Deel je doelstellingen en vier ze!

Breng je werknemers op de hoogte van de doelen die je hebt gesteld voor een bepaalde periode. Zo weten zij wat er van ze verwacht wordt en weten ze beter wat ze moeten doen. Geef tussendoor updates hoe het gaat en als ze behaald zijn is het belangrijk om deze te vieren. Door de behaalde overwinningen te vieren wordt er een groepsgevoel gecreëerd en zal iedereen de volgende keer extra hun best doen om de nieuwe doelstellingen te behalen.

 

Heb jij een online marketeer in dienst die niet meer zo gemotiveerd is als voorheen? Zet er een Online Koploper naast! Neem contact met ons op en kijk wat Online Koplopers voor jouw bedrijf kan betekenen.

 

Geïnspireerd door deze tips? Lees meer van onze blogs!