Er is een nieuwe Google update! Is jou al opgevallen dat de Google desktop zoekresultaten zijn veranderd? Lees snel verder wat er is veranderd en wat de Google update voor jou betekent. 

Google Zoekresultaten op Desktop

Adverteer jij op Google? Dan weet je vast wel hoe zo’n Google advertentie eruit ziet in de zoekresultaten op desktop, namelijk zo: 

Bovenaan staat in het blauw de titel vermeld. Daaronder staat in een groene button aangegeven dat dit een advertentie betreft, met ernaast de url. Daaronder volgt de omschrijving van de advertentie. Tot slot worden onder de advertenties diverse advertentie extensies weergegeven, bijvoorbeeld sitelinks. Sitelinks zijn extra links die onder je advertentietekst staan. Maar er zijn nog meer soorten extensies die je kunt toevoegen. Het verschilt elke keer welke extensies Google op dat moment laat zien. Dit bepaalt Google zelf aan de hand van iedere individuele zoekopdracht op Google. Google kiest de extensie die op dat moment de prestatie maximaliseert.

De organische zoekresultaten lijken op de advertenties. Het verschil met een betaalde advertentie, is dat er geen groene button met ‘advertentie’ bij staat, aangezien het een organisch zoekresultaat en dus geen betaalde advertentie is. Hieronder zie je een voorbeeld van een organisch zoekresultaat.

Maar dit is nu dus veranderd. De zoekresultaten zien er nu anders uit en lijken heel erg op de zoekresultaten op mobiel. Benieuwd hoe dit er dan uitziet? Lees snel verder.

Google Zoekresultaten op Mobiel

We horen je al denken, zien de resultaten er niet hetzelfde uit op desktop en mobiel? Het antwoord is nee, al sinds mei 2019 niet meer. Hieronder zie je een voorbeeld hoe de zoekadvertenties en organische zoekresultaten op mobiel er momenteel uitzien.

Zie je het verschil met de Google zoekresultaten op desktop? In plaats van dat de titel bovenaan staat, staat er nu dik gedrukt ‘advertentie – ‘url’ bovenaan. De kader om het woord ‘advertentie’ is ook weg. En valt je hier nog iets op? Juist! De kleur. Het staat er nu in het zwart in plaats van in het groen. Zo ziet het er nu ook uit op desktop. Je ziet hieronder een voorbeeld.

Zie jij nog de ‘oude’ zoekresultaten en niet zoals het er hierboven uitziet? Geen zorgen, je hebt niks fout gedaan. Google test vaak nieuwe updates eerst en rolt dit vervolgens geleidelijk uit.

Wat betekent dit voor jou?

De zoekresultaten op desktop krijgen dus een ander uiterlijk en lijken meer op de zoekresultaten op mobiel. Dit geldt niet alleen voor advertenties, maar ook voor organische zoekresultaten.

Voor betaalde zoekresultaten betekent het simpelweg dat advertenties minder op advertenties lijken. Doordat de advertentietekst in het zwart wordt aangegeven, valt het minder op dat het om een advertentie gaat dan wanneer dit in het groen met een kader eromheen staat. Daarnaast staat ‘advertentie’ nu ook boven de titel in plaats van eronder.

Terwijl Google eerst een duidelijk onderscheid probeerde te maken tussen advertenties en organische zoekresultaten, is dit sinds de update niet meer zo. Dit doen zij waarschijnlijk omdat veel mensen niet op een advertentie willen klikken. Door de aanpassing lijken de advertenties veel meer op de organische resultaten. Betekent dit ook dat er meer op advertenties geklikt gaat worden? Dat idee is er wel. Maar het is natuurlijk geen garantie. Blijf je campagnes goed in de gaten houden!

Online Marketing Specialist nodig?

Heb jij advies nodig van een Google Ads specialist om betere resultaten uit je Google advertenties te halen? Of bijvoorbeeld een SEO specialist om de organische vindbaarheid te vergroten? Neem dan contact met ons op.