Het was al enige tijd bekend dat Google naar Nederland zou komen met een nieuw vacatureplatform. Eind augustus 2020 werd Google for Jobs Nederland dan ook officieel gelanceerd. Met dit vacatureplatform maakt Google het mogelijk om lokale vacatures direct in de zoekresultaten weer te geven. Een echte machtspositie ten opzichte van andere vacature platformen zoals Jobbird en Indeed. In dit artikel neem ik, Mitchel, je mee in dit nieuwe platform en leg ik uit hoe jij bovenaan in Google for Jobs komt. 

Wat is Google for Jobs?

Google for Jobs is een nieuw vacatureplatform dat direct in de Google zoekresultaten vacatures weergeeft. Google plaatst zelf geen vacatures maar neemt deze over van externe platformen. Hierbij wordt gekeken naar de structured data van een pagina waar een vacature op staat. Wat structured data precies is en hoe je dit kunt instellen, leggen we zo direct uit.

Google for Jobs wordt automatisch weergegeven bij zoekwoorden gerelateerd aan vacatures en solliciteren. De widget van Google Jobs is geplaatst tussen de gesponsorde en de organische zoekresultaten. Dit maakt dat de vacatures in Google Jobs een prominente en gewilde plek hebben in de Google zoekresultaten. Reden genoeg dus om te investeren in het bemachtigen van deze positie. 

Google for Jobs Nederland

Google for Jobs is te vergelijken met het alom bekende Google Shopping. Met Google Shopping is het mogelijk om producten direct weer te geven in de Google zoekresultaten. Grote voordeel hiervan is dat elke bezoeker, met het juiste zoekwoord, de gezochte producten direct in beeld krijgt. Hiervoor hoeft men niet eerst naar de website van de verkoper. 

Waar andere vacature platformen zoals Monsterboard hun vacatures pas op de website kunnen weergeven, is Google ze dus een stap voor met dit platform in de zoekresultaten. In het afgelopen jaar is al veel geschreven over de voor- en nadelen van de komst van Google Jobs. Voorstanders geven aan dat dit platform de customer journey zal verbeteren maar tegenstanders zijn bang dat Google hun verkeer zal afpakken. 

Wat weten we al over Google for Jobs uit andere landen?

Sinds mei 2017 is Google begonnen met de uitrol van Google for Jobs in Amerika. Sinds deze uitrol is het platform in Amerika, voor voornamelijk werkzoekenden, een makkelijke en efficiënte manier van solliciteren geworden. Nederland is het negende land in Europa dat de introductie van Google Jobs meemaakt. Na de start in Amerika is het platform verder uitgerold over de wereld en is na landen als Spanje, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk nu Nederland aan de beurt. 

Uit een onderzoek van Careerbuilder.com is gebleken dat 73% van de werkzoekenden de zoektocht op Google beginnen en hier zoektermen invoeren die gericht zijn op hun werkbehoeften. In Engeland is Google Jobs inmiddels de op een na grootste vacatureplatform van het land. Dit geeft aan dat de invloed van Google for Jobs zeker een factor is om rekening mee te houden in jouw recruitment.

Wat we bij de andere landen zien is dat Google Jobs voornamelijk wordt weergegeven bij drie soorten zoektermen: 

  • Sollicitatie termen: Zoals ‘vacature online marketeer’ en ‘baan Haarlem’
  • Beroepen: Termen als ‘online marketing specialist’ en ‘docent’ 
  • Bedrijfstermen: Zoals ‘Carriere heineken’ en ‘Coca cola werken’ 

Google for jobs voorbeeld

Hoe vacatures plaatsen op Google for Jobs?

Om onderdeel te worden van het vacatureplatform van Google is het belangrijk om de juiste structured data mee te geven aan jouw vacaturepagina’s. Structured data zijn stukjes code in jouw website dat informatie meegeeft aan de pagina. Denk bijvoorbeeld aan wat de functietitel is van de vacature. Deze specifieke stukjes code herkent Google en kan op basis daarvan een vacature weergeven. Om in deze resultaten voor te komen is het dus belangrijk om te voldoen aan de structured data eisen van Google. Google heeft daarom een aantal verplichte velden aangemerkt:

  • Titel: De functietitel
  • Organisatie: Contactinformatie van de organisatie
  • Omschrijving: Vacaturetekst
  • Locatie: Plaats van de vacature
  • Plaatsingsdatum: De dag waarop de vacature online gaat

Wanneer deze velden aanwezig zijn in de broncode van de pagina waarop jouw vacature is geplaatst, kan Google jouw vacatures gaan weergeven. Naast deze verplichte velden heeft Google aanbevolen informatie aangemerkt. Wanneer deze bekend zijn, kan dit een positief effect hebben op de ranking van jouw vacature: 

  • Salaris: Kan zowel een specifiek getal als een richting zijn
  • Dienstverband: Fulltime of parttime
  • Einddatum: Sluitingsdatum van de vacature
  • Vacature ID: Unieke ID van de vacature

Momenteel is Google for Jobs in Nederland nog in de startfase. Dit betekent dat een bepaald aantal geselecteerde partners op dit moment worden weergegeven in de resultaten. In de loop van de komende maanden zal Google dit uitbreiden en toegang verlenen tot alle werkgevers. Om er zeker van te zijn dat jij voldoet aan alle eisen, kun je alvast de pagina van Google checken. Hierin geven zij alle informatie over hoe je in Google for Jobs kunt staan met jouw vacature.

Meer weten over Google for Jobs?

Wil jij meer weten over de impact van Google Jobs of wil jij zelf in Google staan met jouw vacatures? De SEO specialisten van Online Koplopers hebben al vele klanten mogen helpen met hun online doelstellingen! Bekijk onze website voor meer informatie over online marketing uitbesteden en neem vrijblijvend contact met ons op.