Google Ads automatiseren: wel of niet doen?

Door Dylan Arnold

De laatste tijd stuurt Google steeds meer aan op het automatiseren van Google Ads-campagnes. Veel marketeers maken dan ook de overstap naar ‘slimme’ campagnes, zoals ‘smart shopping’, ‘smart display’, maar ook ‘smart bidding’. Google heeft onlangs zelfs ‘Auto Applied Recommendations’ in het leven geroepen, waarbij Google haar aanbevelingen na 2 weken automatisch doorvoert (wanneer je dit niet uitschakelt). Hoewel dit handig klinkt, betekent het ook dat je minder controle hebt over je budget. In dit artikel behandel ik de mogelijkheden van smart bidding om je te helpen met het kiezen van je biedstrategie.

smart bidding strategie

Laten we beginnen bij het begin. Wat is smart bidding? Google definieert het als: ‘een subset automatische biedstrategieën waarbij machine learning wordt toegepast om bij elke veiling het aantal conversies of de conversiewaarde te optimaliseren’. Een vrij ingewikkelde uitleg, dus laten we het iets simpeler verwoorden: smart bidding houdt in dat Google jouw Ads-campagnes optimaliseert op basis van verzamelde data en je gewenste doelstelling. Google kijkt naar de best mogelijke biedingen om bijvoorbeeld zoveel mogelijk conversies of een zo hoog mogelijk conversiewaarde te behalen. Hoe meer gegevens het algoritme verzamelt, hoe beter het wordt in het voorspellen van het juiste bod. En dat leidt tot betere resultaten.

 

Welke biedstrategieën zijn er?

Google Ads kent verschillende automatische biedstrategieën, die worden afgestemd op verschillende typen campagnes. Het type campagne is afhankelijk van je doelstelling. Wil je bijvoorbeeld klikken, vertoningen of conversies genereren?

Klikken maximaliseren

De automatische biedstrategie ‘klikken maximaliseren’ is erop gericht om zoveel mogelijk websitebezoekers binnen te halen, binnen je ingestelde dagbudget. Deze biedstrategie is ideaal voor campagnes die beperkt worden door budget, omdat het lagere kosten per klik (CPC) oplevert.

Conversies maximaliseren

Door gebruik te maken van de automatische biedstrategie ‘conversies maximaliseren’ probeert het algoritme van Google zoveel mogelijk conversies binnen te behalen binnen je ingestelde dagbudget. Google adviseert om deze biedstrategie pas te gebruiken wanneer je al meerdere conversies hebt behaald. Google heeft de conversiedata namelijk nodig om je campagnes te optimaliseren.

Doelvertoningspercentage

Met de automatische biedstrategie ‘doelvertoningspercentage’ zorg je ervoor dat de biedingen van je advertenties worden geoptimaliseerd voor een bepaalde positie op de zoekresultatenpagina. Hierbij kun je kiezen uit drie mogelijkheden:

  1. Overal op de pagina (zowel boven als onder de organische resultaten)
  2. Bovenaan de pagina (boven de organische resultaten)
  3. Helemaal bovenaan de pagina (de eerste advertentiepositie)

Bij belangrijke zoekwoorden kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om op de veilingen zo vaak mogelijk op de eerste advertentiepositie te komen.

Doel-CPA

De biedstrategie ‘doel-CPA’ is er, evenals de biedstrategie ‘aantal conversies maximaliseren’, op gericht om zoveel mogelijk conversies te behalen binnen je ingestelde dagbudget. Het verschil tussen beiden biedstrategieën? Doel-CPA houdt ook rekening met je ‘kosten per acquisitie’. Als jij ingesteld hebt hoeveel een conversie mag kosten, werkt Google op basis van conversiedata aan je doel. Ook deze biedstrategie adviseert Google pas te gebruiken wanneer je al meerdere conversies hebt gegenereerd. Daarnaast wordt aangeraden om ongeveer drie keer de doel-CPA als dagbudget beschikbaar te hebben.

Doel-ROAS

Doel-ROAS stuurt niet op conversies, maar op een zo hoog mogelijke opbrengst voor iedere euro die je uitgeeft. Hierbij geldt dat je een doelrendement op je advertentie-uitgaven instelt. Als je bijvoorbeeld een ROAS van 1000% instelt, gaat Google op basis van conversiedata proberen voor iedere euro die je erin stopt €10 te realiseren. Het advies is om op basis van je data in het verleden een realistisch doel in te stellen, anders gaat dit ten koste van je prestaties. Tevens dien je ook hier al meerdere conversies te hebben gegenereerd. Is dit nog niet het geval? Kies dan eerder voor de biedstrategie ‘aantal conversies maximaliseren’.

Conversiewaarde maximaliseren

Bij de automatische biedstrategie ‘conversiewaarde maximaliseren’ optimaliseert Google op basis van conversiewaarde. Met deze biedstrategie kun je een hogere opbrengst behalen met hetzelfde campagnebudget. Deze biedstrategie is ideaal als je conversies hebt die heel erg variëren qua waarde.

 

Waarom overstappen op smart bidding?

Je hebt nu een beeld van wat smart bidding is. Maar waarom zou je overstappen op smart bidding in plaats van zelf de controle houden over je Google Ads-campagnes? Hier zijn een aantal argumenten voor.

Meer signalen

Signalen zijn datapunten die je kunt gebruiken om je campagnes op specifieke doelgroepen te richten, zoals type browser, apparaat of locatie. Met handmatig bieden beschik je over een aantal verschillende signalen, maar met smart bidding neemt het aantal signalen enorm toe. Voor de mens is het onmogelijk om al deze data te verwerken, terwijl Google deze eenvoudig kan combineren om de performance van je campagnes te verbeteren.

Minder fouten

Mensen maken fouten. Wanneer je met veel verschillende advertenties, advertentiegroepen, doelgroepen en campagnes werkt, maak je waarschijnlijk wel eens een foutje. Of het nu gaat om het uitsluiten van het verkeerde zoekwoord, of het verkeerd invoeren van een maximale bieding; dit kunnen kostbare fouten zijn. Met smart bidding verklein je de kans op het maken van fouten aanzienlijk.

Tijdbesparing

Wanneer je veel zoekwoorden in je campagnes hebt, neemt het optimaliseren van je biedingen veel tijd in beslag. Als je smart bidding toepast, neemt Google dit werk voor je uit handen. Handig dus bij het beheren van grote campagnes.

 

Nadelen van smart bidding

Smart bidding is in de afgelopen jaren sterk verbeterd. Wanneer je het op de juiste wijze gebruikt, kan het een krachtig hulpmiddel zijn. Maar smart bidding heeft ook beperkingen. Wanneer je account niet genoeg data heeft, heeft smart bidding weinig tot geen effect en kost het meer dan het oplevert. En wanneer je campagnes slecht lopen, zijn je optimalisatiemogelijkheden veel beperkter dan wanneer je handmatig biedt. Om smart bidding effectief te laten zijn, moet je campagne dus eigenlijk al vrij succesvol zijn. Hierbij kun je je natuurlijk afvragen waarom je een succesvolle campagne opeens zou veranderen. Daarnaast verlies je met smart bidding dus een groot deel van de controle op je campagne.

 

Is smart bidding de moeite waard?

Smart bidding kan handig zijn voor het verbeteren van je Google Ads-prestaties. Het algoritme van Google kan veel betere en meer gegevensgestuurde beslissingen nemen dan wij mensen. Daarnaast neemt het veel werk voor je uit handen, zodat jij je kunt concentreren op andere onderdelen. Maar nadelen zijn er dus ook. Mijn advies? Zet eerst een testcampagne op voor je start met smart bidding. Experimenteer met de verschillende biedstrategieën en analyseer goed wat voor effect deze hebben. Zo beperk je het risico en vergroot je je kansen op succes.

 

Hulp nodig bij het opzetten van een smart bidding-strategie?

Online Koplopers kan jou hierbij helpen. Bij ons huur je betaalbare Google advertising specialisten in, die werken bij jou op locatie. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.