Recentelijk heeft Google de gemiddelde positie vaarwel gezegd. In eerste instantie vraag je je misschien af waarom Google zo’n belangrijke metric zou verwijderen. In het kort, omdat Google niet meer denkt dat deze metric nuttig is. Een uitgebreider antwoord vind je in wat de gemiddelde positie precies verteld. 

Wat is gemiddelde positie?

Deze metric geeft je inzicht in de gemiddelde positie binnen een Google Ads Auction. Hier wordt aan de hand van je bod en de Quality Score van je advertentie bepaald wat jouw Ad Rank (advertentie positie) is. Advertentie positie slaat hier op de ordening van de betaalde zoekadvertenties en bepaald niet de locatie van jouw advertentie. Zo kan je bijvoorbeeld een Ad Rank van 1 hebben en toch onder de organische zoekresultaten weergeven worden. Zo zegt de gemiddelde positie dus eigenlijk vrij weinig over de locatie van jouw advertenties.

Wat zijn de nieuwe metrics? 

Om je advertenties beter te kunnen optimaliseren op positie heeft Google nieuwe metrics in het leven geroepen, namelijk:

  • Top impression rate [Impr. (Top) %]: het percentage van je advertentievertoningen dat boven de organische zoekresultaten is weergegeven.
  • Absolute top impression rate [Impr. (Abs. Top) %]: het percentage van je advertentievertoningen dat als allereerste advertentie boven de organische zoekresultaten is weergeven.
  • Search top impression share [Search top IS]: een percentage dat aangeeft hoe vaak jouw advertentie boven de organische resultaten is weergegeven in vergelijking met het geschatte aantal vertoningen dat je op die locatie had kunnen ontvangen.
  • Search absolute top impression share [Search abs. top IS]: een percentage dat aangeeft hoe vaak jouw advertentie werd weergegeven als de eerste advertentie boven de organische zoekresultaten in vergelijking met het geschatte aantal vertoningen waarvoor je in aanmerking kwam op de absolute toplocatie.

Aan de hand van deze nieuwe metrics krijg je veel meer inzicht in de daadwerkelijke locatie van jouw advertenties en hoe vaak hij op die locatie vertoond wordt. Hierdoor kan je je campagnes een stuk beter optimaliseren dan met alleen de gemiddelde positie.

Meer weten over hoe je jouw Google Ads account het beste kunt optimaliseren? Neem dan hier contact met ons op.

Aan de hand van de nieuwe metrics krijg je veel meer inzicht in de daadwerkelijke locatie van jouw advertenties en hoe vaak hij op die locatie vertoond wordt.