Eerder dit jaar bracht onderzoeksbureau GfK naar buiten dat online uitgaven van Nederlandse consumenten met 56 procent zijn gestegen sinds de uitbraak van de corona crisis ten opzichte van dezelfde weken exact één jaar terug. Bij Online Koplopers merken wij dat de crisis veel verschillende effecten heeft op onze klanten in de e-commerce wereld: vaak positief, maar óók negatieve effecten. Martijn van Royen (eigenaar Online Koplopers & initiatiefnemer van het onderzoek) zegt hierover: “Tijdens COVID-19 zagen we dat het bij sommige van onze e-commerce klanten zeer goed ging, maar bij anderen juist minder. Dat wilden we verder uitdiepen, om onze klanten beter te kunnen helpen. Toen hebben we de proef op de som genomen en zijn we een onderzoek gestart.”

Onderzoek naar effect Covid-19 op E-commerce industrie

In totaal hebben 114 webshopeigenaren en e-commerce managers meegedaan aan ons onderzoek naar de effecten van COVID-19 op de omzetstijging en daling, de ingezette kanalen en verwachtingen voor 2021. Wat betekent de crisis voor hun online marketingstrategie, -budget en -resultaten? Online Koplopers zocht het voor je uit! In dit artikel lichten wij een aantal benchmarks en inzichten toe. Het gehele onderzoek met alle inzichten is hier te downloaden.

Bekijk Covid-19 E-commerce onderzoeksrapportage

Wat zijn de oorzaken van de omzetstijgingen en dalingen?

Opvallend uit het onderzoek is dat maar liefst 65 procent van de respondenten met een omzetgroei te maken heeft gehad, waarvan de groei van de meeste partijen is gestegen met minimaal 50 procent. Deze enorme groei is vooral te danken aan vrouwelijke kopers en consumenten van generatie X: een waardevolle potentiële doelgroep dus!

De e-commerce partijen die met een omzetdaling te maken hebben gehad, behoren tot een kleinere groep van 18 procent. De grootste oorzaken hiervan zijn: problemen met de logistiek, beperking van het marketingbudget en groot personeelstekort tijdens de crisis. Dit heeft er dan ook voor gezorgd dat deze e-commerce partijen veel klanten zijn misgelopen ten opzichte van de periode daarvoor.

Stijging ecommerce door covid-19

Grafiek 1. Effect Covid-19 op de omzet van E-commerce industrie

Wat zijn de nieuwe ingezette online kanalen voor deze partijen?

De meeste bedrijven hebben helemaal géén nieuwe online kanalen ingezet tijdens de crisis. De e-commerce partijen die dit wel hebben gedaan én omzetstijging hebben gerealiseerd, richtten zich het meest op SEA, externe platformen (i.e. Amazon, Bol.com) en social media als nieuwe kanalen. Het deel van de ondervraagde E-commerce managers die geen nieuwe kanalen hebben ingezet, willen in de toekomst het liefst investeren in SEO, content-, e-mail en influencer marketing. Een gebrek aan tijd en personeel (door het beperkte marketingbudget) zijn tot nu de voornaamste redenen dat dit tot op heden nog niet gebeurd is: 39 procent van de respondenten geeft dan ook aan hulp nodig te hebben bij het inzetten van nieuwe online kanalen.

Verwachtingen voor 2021

Naast belangrijke inzichten in de huidige status van webshops, kwam ook duidelijk uit het onderzoek naar voren dat ruim 84 procent van de eigenaren en managers een omzetstijging verwacht in het nieuwe jaar. Om die omzetgroei te bewerkstelligen, verwacht maar liefst 58 procent dat het eigen online marketingteam wordt uitgebreid. Het grootste percentage van de teams dat wilt uitbreiden, wenst dit te realiseren door specialistische kennis in huis te halen. Daarbij wordt er ook overwogen om dit via flexwerkers/freelancers te doen of marketing bureaus in te schakelen.

Het onderzoek gaat dieper in op de verschillen tussen Fast Moving Consumer Goods (FMCG) en Slow Moving Consumer Goods (SMCG), en trekt relevante conclusies wat betreft de markt in de Nederlandse e-commerce industrie. Benieuwd naar waar jouw bedrijf staat en wat voor acties jullie kunnen ondernemen om in deze onzekere tijden toch koploper te zijn?

Bekijk Covid-19 E-commerce onderzoeksrapportage

Onze dank gaat uit naar iedereen die heeft meegewerkt aan ons onderzoek. Onder de deelnemers horen onder andere: