De 4 grootste voordelen van een chatbot

Anno 2021 zie je op steeds meer websites de chatbot verschijnen. Deze chatbots vragen aan je hoe het met je gaat of waarmee ze je kunnen helpen. Het lijkt net alsof je met een echte medewerker aan het chatten bent. Dit zorgt ervoor dat de klantvriendelijkheid kan verbeteren en dat de informatie op een website makkelijker toegankelijk wordt. Er zitten vele voordelen aan het investeren in een chatbot. In dit artikel neem ik jullie mee in de wereld van de chatbots aan de hand van de vier grootste voordelen.

chatbot

Wat is eigenlijk een chatbot?

Voordat we kunnen beginnen met het bespreken van de grootste voordelen is het belangrijk om de werking van de chatbot te begrijpen. Het woord chatbot komt van de twee woorden chat en robot. Het is dus een robot waarmee je kunt chatten. Een chatbot wordt voornamelijk gebruikt door websites om de klantenservice aan te vullen of om de verkoop te stimuleren. Communiceren met deze chatbot kan via tekst maar soms zelf ook al met spraak. Veelal is een chatbot ingericht op bepaalde termen zoals ‘vraag’ of ‘mijn pakketje’. Op basis hiervan kan een chatbot een aansluitend antwoord geven. Het doel van een chatbot is om zo goed mogelijk antwoord te geven. Er bestaan twee verschillende vormen van chatbots, namelijk:

  • Kunstmatige Intelligentie (NLP) – Deze chatbots gebruiken kunstmatige intelligentie op de intentie van de vraag te begrijpen en hier een passend antwoord op te geven. Door middel van machine learning worden de chatbots constant getraind en leren zij op basis van de respons beter antwoord geven. Deze chatbots hoeven niet voorgeprogrammeerd te worden met standaard antwoorden maar leren op basis van respons. Dit is wel direct een van de meest uitgebreide varianten van de chatbots.

  • Rule based – De rule based chatbot zijn voorgeprogrammeerde chatbots die aan de hand van verschillende scenario’s antwoord geven. Deze chatbot zoekt op basis van de gestelde vraag naar een passend antwoord. Indien dit niet in zijn systeem staat, zal er doorverwezen worden naar een echte medewerker. Deze variant is over het algemeen een goedkopere variant maar kan toch een goede eerste stap en verlichting van de klantenservice zijn.

Nu we weten wat de mogelijkheden en beperkingen van een chatbot zijn, kunnen we door naar de voordelen van deze simulatie-gesprekspartner voor jouw website. Een chatbot kan al gauw van toegevoegde waarde zijn voor jouw bedrijf. Ik neem je mee in de voordelen.

1. Verlaging van de druk op de klantenservice. Een chatbot kan direct vanuit de chat informatie verschaffen aan zijn gesprekspartner. Vragen zoals “Wanneer komt mijn pakketje” of “Wat is de gemiddelde levertijd” kan een chatbot gemakkelijk beantwoorden. Dit soort standaardvragen worden normaalgesproken door een echte medewerker beantwoord, maar kosten wel tijd. Met een chatbot op jouw website kan de klantenservice zich richten op de lastigere cases en daar meer tijd aan besteden.

2. Klanttevredenheid omhoog. Door een combinatie van voordelen voor klanten met de komst van de chatbot is het aannemelijk dat de klanttevredenheid hoger zal zijn. Een chatbot kan namelijk makkelijk informatie verschaffen waardoor een klant niet de hele website hoeft af te speuren. Ook reageert een chatbot direct en kan deze makkelijk contactgegevens verschaffen. Deze punten samen zorgen voor een flinke verbetering in de klantenservice en klanttevredenheid.

3. Kostenverlagend. De chatbot is een investering die zich op de lange termijn zal terugbetalen. Doordat de chatbot routinewerkzaamheden kan oppakken en dit razendsnel doet, kunnen medewerkers zich richten op de complexe klantvragen en zal de service verbeteren. HEMA zag bijvoorbeeld een kostenvermindering van 17% en er worden binnen de e-commerce zelfs reducties van 30% behaald.

4. Versterken van de sales. Een chatbot kan naast het verbeteren van de klantenservice ook een goede tool zijn om de verkopen te stimuleren. Zo heeft een Nederlandse leasemaatschappij een chatbot gebruikt om leads te generen door direct een vraag te stellen aan de bezoeker. Als hier interactie op volgde kon de chatbot direct informatie verschaffen waardoor er gemiddeld 7 leads per dag binnenkwamen via de chatbot. Doordat deze chatbot al veel basisinformatie verschaft, hoeft een verkoper alleen nog maar na te bellen om de deal rond te krijgen.

Zoals je hebt kunnen lezen zijn de voordelen van een chatbot zeker aanwezig en zijn de mogelijkheden groot. Ik zou aanraden om eens te starten met een instapchatbot om de voordelen te ervaren. Maak een goede analyse van de resultaten. Zijn deze de investering waard? En hoe kun je de klantenservice beter inrichten met behulp van de chatbot?

Wil jij meer informatie over het gebruik van een chatbot? Of wil je eens vrijblijvend spreken met een online marketing bureau? Neem dan eens vrijblijvend contact met ons op!