Overweeg jij een carrièreswitch naar online marketing, maar weet je niet waar je moet beginnen? Aan de hand van dit artikel vertel ik je over mijn beweegredenen om Online Koploper te worden.

Dertigers dilemma

Het begon bij mij met het typische dertigers dilemma. Ik was op dat moment communicatiemedewerker, maar begon te twijfelen of ik wel het werk deed dat bij mij paste. Wat had ik de afgelopen jaren bereikt en hoe zag ik mezelf eigenlijk over 5 jaar? Het hielp daarnaast ook zeker niet dat ik mijn vrienden grote stappen zag maken binnen hun carrière. Ik hoorde hun enthousiaste verhalen en zag de passie waarmee zij het over hun vak hadden. Of hoe zij die hadden hervonden na overgestapt te zijn naar een nieuwe baan of opleiding.

Ik volgde een paar cursussen binnen online marketing – werk gerelateerd uiteraard – en toen werd het wel duidelijk. Tijd voor iets nieuws! Dit bleek echter niet zo eenvoudig te zijn. Om te beginnen voldeed ik niet aan specifieke eisen, zoals hands-on ervaring met het opzetten van Google Ads campagnes of SEO onderzoek. Daarnaast leek iedere werkgever op zoek te zijn naar de ultieme creatieve, hippe duizendpoot die praktisch 24/7 online is en altijd op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen en digitale trends. Terug naar de schoolbanken dan maar? Dit zou toch ook niet de gewenste hands-on ervaring opleveren. Ik had bovendien weinig trek in de forse financiële investering die dit met zich mee bracht.

Online Koplopers

En toen was daar Online Koplopers. Online Koplopers vormt een brug tussen opleiding en praktijk door een opleidingstraject aan te bieden bij online marketing bureau DBOM, waarbij jonge talenten klaargestoomd worden voor het online marketing vak. In sneltreinvaart raas je langs onderwerpen als SEA, SEO, social media marketing en email marketing. Door de goede mix van theorie en praktijk leer je echter snel en krijg je de kans de stof goed onder de knie te krijgen.

Online Koplopers traineeship: investering in je toekomst

Best een grote switch natuurlijk: van een goedbetaalde baan bij een grote onderwijsinstelling naar een junior functie werkzaam op detacheringsbasis. Belangrijk uitgangspunt voor mij is dat ik het opleidingstraject als een investering in mijn eigen toekomst zie. Zo is er een enorme vraag, maar tegelijkertijd ook een groot tekort aan aanbod wat betreft online marketing specialisten. Door de diversiteit aan klanten bouw je daarnaast na je traineeship al snel een grote schat aan ervaring op. En niet onbelangrijk, aan je senioriteit hangt natuurlijk ook een steeds leuker prijskaartje. Extra bonuspunt: DBOM is een jong en inspirerend bedrijf. Er is veel kennis in huis en grote bereidheid om deze met je te delen.

En toen?

Op moment van schrijven zitten we in de vierde week van het Online Koploper traineeship. Het is best intensief en soms duizelt het een beetje. Ik ben nog steeds blij met deze kans en er volledig van overtuigd dat ik een goede keuze heb gemaakt. Op dus naar de komende spannende weken.

Hopelijk durf jij het nu ook aan!

#durfteswitchen