Affiliate marketing als performance-based influencer marketing

Door Barend Cox

De afgelopen 10 jaar stonden in het teken van influencer marketing en dit zal waarschijnlijk nog wel even zo blijven. Steeds meer bedrijven en merken zien in dat traditionele media voor jongeren minder relevant zijn en dat je deze doelgroep vooral online en via influencers moet benaderen.

influencer marketing

Affiliate marketing heeft best wat weg van influencer marketing. Toch is dit een tak van sport die veel online marketeers liever vermijden. Zonde, want de juiste affiliate partners kunnen een goede aanvulling zijn op je influencer strategie. In dit artikel leg ik je uit hoe dat werkt.

 

Fixed Fees versus Performance Based

De meest eenvoudige en veelvoorkomende vorm van influencer marketing is het laten reviewen (al dan niet objectief) van een product of dienst. Interessant wanneer je werkt aan je brand awareness en engagement, maar veel verder kom je veelal niet. Hier staat vaak een fixed fee tegenover die zich lastig laat afzetten t.o.v. een duidelijke ROI. Dit blijft opmerkelijk wanneer je je realiseert dat online marketing van nature performance-based is.

Affiliate marketing daarentegen draait om performance. Diverse platforms helpen adverteerders en publishers elkaar te vinden met duidelijke afspraken omtrent CPC en CPA. In andere woorden; iedere publisher die jouw product promoot wordt beloond met een deel van je omzet. Een publisher is in die zin een additioneel verkooppunt dat zowel bijdraagt aan je brand awareness als je omzet. Ook steeds meer influencers melden zich inmiddels aan op affiliate platforms. Het enige nadeel voor influencers: die fixed fee is lastig te verdedigen wanneer je eenvoudig kunt meten in hoeverre je ‘influence’ daadwerkelijk bijdraagt aan de verkoop.

 

Industrialisatie

De moderne affiliate strategie laat zich, met wat inbeeldingsvermogen, wellicht het beste omschrijven als de industrialisatie van influencer marketing. Niet iets dat Generatie Z graag hoort, maar voor ons marketeers wel relevant. Het is een marketingstrategie die zich perfect leent voor het creëren van volume (cash-back en spaarprogramma’s), het aanspreken van specifieke in-market doelgroepen (vergelijkingssites en bloggers) en het vergroten van je zichtbaarheid. 

 

Hoe ziet zo’n affiliate strategie er dan uit?

Vanzelfsprekend kom je er niet met het enkel aanmelden van je bedrijf op een platform, maar het is een begin. Een moderne affiliate strategie draait om relatiemanagement. Allereerst zorg je dat een samenwerking zo makkelijk mogelijk is. Denk hierbij aan het aanbieden van beeldmateriaal, content, banners en producthandleidingen van kwaliteit die de publisher in staat stellen om zo eenvoudig mogelijk kwalitatieve pagina’s en content te creëren. Daarna begint het pas echt.

De volgende stap is de vertaling van je klant persona in affiliate termen. Zijn het logische of emotionele kopers, vergelijken ze prijzen of willen ze geïnspireerd worden? En waar in je marketing funnel wil je ze benaderen? Je kunt hierbij heel specifiek inzetten op in-market consumenten, maar ook oriënterende klanten (die zich bv. inlezen voor een wereldreis, nieuwe auto, of gadgets) kun je verleiden met een impulsaankoop wanneer de call-to-action strategisch is verwerkt door je publisher. Kopen ze niet? Dan heb je in ieder geval een eerste touchpoint bewerkstelligd.

 

Verwerkt door je publisher?

Daar ligt namelijk de echte uitdaging. Zoals gezegd zijn er veel verschillende publisher-segmenten die actief sturen op consumenten in de oriënterende, vergelijkende en beslissende fase. Voor een goed resultaat is de relatie met je publisher daardoor essentieel. Wie zet je in en in welke fase? Vaak weten de publishers dat zelf maar al te goed. Dankzij het CPA-model zijn ook zij namelijk gebaat bij een hoge conversieratio en dus op zoek naar een mooie aansluiting met je merk of bedrijf.

De nadruk komt dus te liggen op het selecteren, on-boarden en motiveren van je publishers. Dit doe je door vanaf het eerste contactmoment de mogelijkheid te bieden om van start te gaan. Geef duidelijk aan op welke fase zij zich moeten focussen en bied alle tools om dit zo makkelijk mogelijk te maken. Zorg daarnaast dat je minimaal eens per maand persoonlijk contact hebt. Dit kan per e-mail, maar nog beter met een 10 minuten durende call. 

 

Personaliseer

Versterk de relatie met je publishers vervolgens door diverse CPA-categorieën te maken voor de verschillende type publishers. Cashback sites hebben een duidelijke conversiefocus en vragen veelal lagere CPA’s dan bijvoorbeeld bloggers of influencers. 

Bied daarnaast specifieke campagnes aan tegen een hogere CPA om je merk op tactische momenten te pushen. Naarmate je de relatie verbetert, wordt er meer meegedacht. Een kroon op je samenwerking is een co-branded landingspagina. Een perfecte tool om je conversie gezamenlijk te optimaliseren. 

Verstuur regelmatig nieuwsbrieven met bruikbare en relevante content om de kwaliteit te waarborgen en je bereik te vergroten. Wanneer je dit vaker doet, blijf je top-of-mind en bewaak je de output kwaliteit van je publishers. 

 

Win-win

Dankzij de diversiteit in het type affiliate partners ben je in staat om aan de hand van je marketing funnel en doelgroep de juiste publisher in te zetten op het juiste moment. De focus ligt voor beide partijen op het creëren van omzet en beide zijn gebaat bij een hoge conversieratio. Wanneer je dit proces van het benaderen en onderhouden van publisher relaties blijft herhalen, ontstaat er binnen afzienbare tijd een groot online netwerk van digitale influencers die je zichtbaarheid vergroten, producten voor je vergelijken en promoten, consumenten adviseren en inspireren én je klanten de snelste weg naar je webshop laten zien. De synergie die door correct partner management ontstaat is een win-win die je kunt verantwoorden met een mooie ROI.

Hulp nodig bij het opzetten van je affiliate strategie? Of gewoon benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op en verhoog samen met ons je online bereik, conversie en sales.