LinkedIn is de afgelopen tijd hard bezig geweest om LinkedIn Stories onder Nederlandse gebruikers op de kaart te zetten. Nu is het tijd voor de volgende stap, namelijk adverteren via LinkedIn Stories. Ook wel LinkedIn Stories Ads genoemd. Lees snel verder want in dit artikel delen we alle informatie over LinkedIn Stories en hoe jij binnenkort hierop kunt adverteren.

Nieuwe feature: LinkedIn Stories

Stories zijn inmiddels onderdeel geworden van social media. We kunnen er niet meer omheen wanneer we Instagram, Facebook, Snapchat en Whatsapp openen. LinkedIn kon daarom niet achterblijven. Middenin de coronacrisis introduceerde LinkedIn de stories functie voor de mobiele app in Nederland. Nederland is, naast Australië, Brazilië, Frankrijk en de Verenigde Arabische Emiraten, één van de eerste landen waar deze functie beschikbaar is. Volgens LinkedIn was de lockdown dé perfecte timing om deze functie te introduceren, omdat in deze tijden contact onderhouden met je netwerk belangrijker dan ooit is. 

LinkedIn Stories voorbeeld
Het principe van de LinkedIn Story is hetzelfde als op andere social mediakanalen. Je uploadt beeldmateriaal (foto of video) als een story en voegt eventueel stickers of tekst toe. Vervolgens verschijnt er een rondje bovenin je account wanneer de story is geüpload. Deze story is voor 24 uur te bekijken door je Nederlandse connecties. Momenteel is de story enkel te bekijken door Nederlandse connecties, omdat deze functie in andere landen nog geïntroduceerd moet worden. Na 24 uur verdwijnt de story automatisch. 

Wat deel je op LinkedIn Stories?

LinkedIn is een social mediakanaal dat zich richt op netwerken, kennis en expertise delen, elkaar helpen, inspireren en je business te laten groeien. De content van je LinkedIn stories moet aansluiten bij deze principes. Het delen van privé vakantiefoto’s via een LinkedIn story zijn dus eigenlijk not done. We adviseren om LinkedIn Stories te gebruiken om de professionele kant van jezelf of jouw bedrijf te laten zien. Je kunt via stories op een creatieve en informele manier je connecties een kijkje geven in bijvoorbeeld je werkdag. 

Een aantal tips door LinkedIn voor content die je kunt delen via LinkedIn Stories:

  • Project updates:  Foto’s of video’s van projecten of opdrachten waar je nu mee bezig bent.
  • Werkplek: Neem je connecties mee in je werkomgeving en hoe je in tijden van corona het thuiswerken aanpakt.
  • Learnings: De belangrijkste leerpunten die je uit een interview, een (online) evenement, cursus of webinar hebt gehaald.
  • On-the-scene reporting: bijvoorbeeld wanneer je aanwezig bent bij een (pers)event
  • Achter de schermen: Geef je netwerk een kijkje achter de schermen, zoals bij een videobel-lunch met je collega’s.
  • Belangrijk nieuws: Bijvoorbeeld nieuws over het bedrijf of industrie zoals nieuwe maatregelen rondom het coronavirus.
  • Handige tips: Bijvoorbeeld over het thuiswerken en productiviteit.
  • Inspiratie: Bijvoorbeeld wat je momenteel leest, kijkt of waarnaar je luistert.
  • Projecten na werk: Creatieve projecten die je naast je werkt doet.

Performance van je LinkedIn Stories

Je kunt Story Analytics raadplegen om te zien hoe vaak je story is bekeken (unieke views) en door welk LinkedIn-lid. Of je de volledige naam, functietitel etc. van een LinkedIn-lid kunt zien, is afhankelijk van de privacy instellingen van het lid. 

LinkedIn Stories Analytics

Volgens LinkedIn waren de eerste reacties van gebruikers over LinkedIn Stories veelbelovend. Er kwam al snel de vraag vanuit bedrijven of en wanneer het mogelijk zou zijn om te adverteren via LinkedIn Stories. LinkedIn nam dit verzoek zeer serieus en kwam op 29 juli met een antwoord.

Adverteren met stories op LinkedIn

LinkedIn is deze zomer gestart met het testen van Stories advertenties. Dit doen zij samen met een kleine groep adverteerders in een gesloten bèta omgeving. Waarschijnlijk zijn de Story Ads later dit jaar voor alle adverteerders in Nederland beschikbaar. De Stories Ads worden getoond tussen de stories van gebruikers en bedrijfspagina’s, bovenin de mobiele app van LinkedIn. 

LinkedIn Story Ads inzetten

Advertenties op LinkedIn stories kunnen, zodra deze functie beschikbaar is voor alle adverteerders, ingesteld worden via de welbekende LinkedIn Campaign Manager. Je kunt zowel nieuwe als bestaande video’s inzetten tussen de 3 en 30 seconden. Stories advertenties worden in verticaal als vierkant formaat mogelijk. Deze advertenties zijn enkel zichtbaar voor leden die LinkedIn bezoeken via de mobiele LinkedIn app. In de onderstaande afbeelding zie je voorbeelden van een story advertentie op LinkedIn. Door te klikken op de button ‘learn more’ krijg je aanvullende informatie te zien over het bedrijf. Dit kun je als adverteerder zelf instellen in de Campaign Manager.

LinkedIn Stories advertentie

Vooralsnog wordt het alleen mogelijk om een video’s als story advertentie in te zetten. De verwachting is dat LinkedIn het ook mogelijk maakt om losse afbeeldingen in te zetten als Story Ad. 

Targeting LinkedIn Stories Ads

Het instellen van een advertentiedoelgroep voor je LinkedIn Story Ads werkt hetzelfde als de bestaande advertentiemogelijkheden op LinkedIn. Je kunt onder andere targeten op bedrijfsnaam, opleiding, ervaring, functietitel, branche en interesses van leden. Ook kun je zelf een lijst met contactpersonen uploaden. Wanneer je zelf een contactpersonenlijst uploadt, let er dan wel op dat je voldoet aan de AVG.

Wanneer een LinkedIn Story campagne is afgelopen, ontvang je een rapport met daarin de prestaties van je Stories. Deze kun je vergelijken met bijvoorbeeld reguliere feed-advertenties en ook kun je nagaan welke doelgroep het beste heeft gepresteerd. 

LinkedIn Stories advertentie voorbeeld

Adverteren via LinkedIn Stories: doen of niet?

Is adverteren via LinkedIn Stories een goed idee? Dat is een goede vraag waar denk ik geen eenduidig antwoord op te geven is. LinkedIn geeft zelf aan dat vanaf de introductie het gebruik van stories enorm populair is. Of dit te wijten is aan de coronacrisis of de story functie zelf, is onbekend en wellicht gaat dit wel hand in hand met elkaar samen. Concrete cijfers over het aantal gebruikers dat actief gebruik maakt van stories is helaas ook (nog) niet bekend. We weten dus niet welke doelgroep(en) voornamelijk de stories bekijkt en of dit eventueel verschilt per branche. De testen die LinkedIn op dit moment uitvoert met een aantal adverteerders zal dit moeten uitwijzen. Laten we hopen dat LinkedIn deze insights wilt delen.

Overweeg je om LinkedIn Stories Ads toe te voegen aan je online advertising strategie? We raden je aan om eerst een periode de niet-betaalde LinkedIn stories onderdeel te maken van je communicatiestrategie. Zie het als een testperiode waarna je met Story Analytics kunt bepalen wat de performance van je stories is. Ons advies is om hier eerst mee te testen en te kijken wat de resultaten zijn. Daarna kun je er altijd voor kiezen om met een klein budget aan de slag te gaan met LinkedIn Story Ads. 

Wil jij adverteren op LinkedIn?

De mogelijkheden om op LinkedIn te adverteren zijn eindeloos! Wil je binnenkort van start gaan met adverteren op LinkedIn, wellicht wel met Story Ads, maar weet je niet wie dat gaat uitvoeren? Of wil je jouw LinkedIn campagnes optimaliseren om een beter resultaat te behalen? Wij kunnen je helpen! Download onze whitepaper om jou te helpen bij jouw zoektocht naar de juiste online marketing oplossing. Of neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Wil je meer leren over adverteren op LinkedIn? Bekijk dan onze blog over de verschillende biedstrategieën van LinkedIn.