Adverteren op Pinterest: Dé guide voor een succesvolle campagne

Adverteren op Pinterest in Nederland is al een tijdje mogelijk. De fase waarin door adverteerders werd getest of Pinterest wel een goed advertentieplatform zou zijn, is voorbij. Wat blijkt, de resultaten zijn enorm positief! Feit is dat Pinterest naast Facebook, Instagram en LinkedIn vandaag de dag door vele adverteerders wordt ingezet in hun online marketingstrategie. Het is namelijk een goede manier om bekendheid voor je producten of merk te creëren bij je doelgroep. Het instellen van een advertentie op Pinterest is echt niet moeilijk. Wij leggen het je uit. Ready, set, go!

Adverteren op Pinterest

Waarom adverteren op Pinterest?

Maar eerst, waarom zou je adverteren op Pinterest? Pinterest is ontzettend populair. In 2020 telde het inspiratieplatform 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan zo’n 717.000 dagelijkse gebruikers. Pinterest wordt voornamelijk gebruikt door vrouwen tussen de 20 en 39 jaar. Het platform leent zich voor merken die zich bezighouden met lifestyle, interieur, fashion, beauty, (gezonde) voeding, sporten en reizen.

Nog altijd zijn Facebook, Instagram en Google Ads de meest populaire kanalen om te adverteren. Maar er is op deze kanalen veel concurrentie en de advertentie-uitgaven zijn hoog. Pinterest advertising is daarom een goede manier om je concurrentie voor te blijven. Het koop- en biedingsmodel van Pinterest is op basis van CPM, ofwel kosten per duizend vertoningen of kosten-per-klik (CPC). Pinterest werkt met minimale biedingen per advertentiesoort. Per klik betaal je minstens €0,50 en per 1000 vertoningen betaal je ongeveer €3 tot €4,50. Wat je Pinterest advertentie uiteindelijk kost, bepaalt Pinterest aan de hand van meerdere aspecten. Het hangt af van je doelgroep, het soort advertentie dat je inzet en het totaal budget van je campagne. 

Soorten advertenties op Pinterest

Voordat we uitleggen hoe je een advertentie op Pinterest maakt, is het goed om de verschillende soorten Pinterest advertenties op een rijtje te hebben.

Gesponsorde pins

Voorbeeld Pinterest advertentie

Gesponsorde pins zien er in de opmaak hetzelfde uit als de normale pins. Deze pins verschijnen bij de gebruiker in de home feed tussen de ‘organische pins’. Onderaan deze pin staat een label met ‘gesponsord door’ gevolgd door de naam van de adverteerder. Wanneer je op de gesponsorde pin klikt, kom je direct op de website van de adverteerder. 

Gesponsorde video’s

Gesponsorde video’s tonen een video in de home feed. Video’s vind je nog maar weinig op Pinterest. Met een gesponsorde video trek je dus direct de aandacht van de gebruiker! Er zijn twee soorten gesponsorde video’s. Er zijn gesponsorde video’s op standaardbreedte, deze zijn net zo groot als een normale pin. En er zijn gesponsorde video’s op maximale breedte. Deze video’s zijn dubbel zo breed als een normale pin. Je video ad valt dus meer op. De video op maximale breedte kost wel meer doordat het ook meer ruimte inneemt. 

Gesponsorde app-pins

Pinterest Gesponsorde app-pins

Heb je een app en wil je die promoten? Dat kan met de gesponsorde app-pins. De pin bevat een knop waarmee gebruikers direct worden doorverwezen naar de App Store. Dit type advertenties worden alleen weergegeven in de Pinterest-app.

Gesponsorde carrousels

Pinterest Gesponsorde carrousel advertentie

De carrousel advertentie is ons inmiddels wel bekend door Facebook en Instagram. De gesponsorde carrousel bestaat uit 2 tot 5 foto’s waar gebruikers doorheen kunnen ‘swipen’. De bolletjes onderaan de foto maken duidelijk dat je kunt swipen naar andere foto’s. Aan iedere foto in de carrousel kun je een aparte titel, beschrijving en landingspagina toevoegen. Ideaal als je verschillende producten wilt promoten! 

Opbouw Pinterest campagnes

Het opbouwen van een campagne lijkt erg op Facebook, Instagram en Google Ads. Binnen je advertentieaccount heb je verschillende campagnes. Daaronder vallen advertentiegroepen en de bijbehorende Pinterest advertenties. We gaan hieronder stap voor stap uitleggen hoe jij een eerste campagne in Pinterest opbouwt. Van voorbereiding tot optimalisatie van je campagne. Alles komt aan bod. In 5 stappen heb jij je eerste campagne gemaakt en geoptimaliseerd! 

1. Voorbereiding Pinterest campagne maken

Laten we beginnen met de voorbereiding. We hebben dit verdeeld in 3 stappen.

Zakelijk account aanmaken

Wanneer je voor het eerst gaat adverteren op Pinterest, vraagt dat enige voorbereiding. Je hebt een zakelijk account nodig. Wanneer je als merk al een persoonlijk account hebt, kun je deze gratis upgraden naar een zakelijk account. Heb je dit niet? Geen probleem, dan maak je een nieuw account aan. Vul het profiel zo volledig mogelijk in. Vergeet ook niet de betalingsmethode in te vullen.

Pinterest Tag installeren

Pinterest heeft net zoals Facebook en LinkedIn een eigen tag. Dit is een JavaScript-code die je via Google Tag Manager toevoegt aan de broncode van je website. Door het toevoegen van de Pinterest-tag krijg je inzicht in conversies en kun je doelgroepen aanmaken op basis van het gedrag van je websitebezoekers. De Pinterest-tag kun je verder uitbreiden door conversies te tracken, bijvoorbeeld specifieke acties die websitebezoekers op je website uitvoeren. Denk aan het aanmelden voor een nieuwsbrief, een product toevoegen aan de winkelmand, checkout of het meten van de weergaven van categoriepagina’s. De Pinterest-tag is trouwens ontzettend handig voor het retargeten van bezoekers; hierover later meer. In totaal heeft Pinterest negen verschillende soorten activiteiten opgesteld die je kunt tracken met de tag.

Website claimen

Ook belangrijk voordat je begint met Pinterest adverteren is het claimen van je website. Dit vraagt wel wat technische kennis. Als je je website claimt, krijg je toegang tot statistieken over de pins die je vanaf je website publiceert en de pins die anderen vanaf je website bewaren. Pinterest geeft zelf meer uitleg over website claimen.

2. Website Pinterest proof maken

De tweede stap is het Pinterest proof maken van je website. Dit is natuurlijk geen must. Maar als je succes wil behalen met Pinterest adverteren, dan is het zeker aan te raden om hier goed naar te kijken. Om je website Pinterest proof te maken, gebruik je de bestaande Pinterest-widgets. Je voegt de widgets toe aan je website. Denk aan de bewaarknop, de volg-knop en je profielwidget. Websitebezoekers kunnen zo eenvoudig de content op jouw website bewaren op hun Pinterest-account. 

3. Pinterest campagne instellingen

Tijd voor het echte werk, de campagne opzetten. Gaat je campagne nog niet direct live? Kies dan voor ‘Campagne pauzeren’ zodat je eerst alles goed kunt instellen. Zodra alles klaar staat en gecheckt is, kun je de campagne live zetten .

Campagnedoel instellen

Zet je een nieuwe campagne op in Pinterest? Denk dan goed na over het doel van je campagne. Het campagnedoel bepaalt hoe je meebiedt op de veiling en welke advertentietypen je kunt sponsoren. Pinterest heeft 5 verschillende campagnedoelen:

Campagne doel Pinterest

  • Merkbekendheid: Wanneer bekendheid over je merk, producten of diensten creëren het doel is van je campagne, raden we aan om dit campagnedoel te kiezen. Je stelt een maximum-CPC-bod in of een maximaal bedrag dat je wilt betalen per 1.000 impressies van je advertentie.
  • Videoweergave: Wil jij middels videocontent je merk bekend stellen aan je doelgroep? Dan adviseren we het doel ‘Videoweergave’. De campagne wordt gestuurd op weergaven, gemiddelde kijktijd en het percentage mensen die de video volledig bekijkt. Als adverteerder stel je een maximum-CPV-bod in of het bedrag dat je wilt betalen per videoweergave door mensen die langer dan 2 seconden je video bekijken.
  • Webverkeer: Als je zoveel mogelijk bezoekers wilt krijgen op je website, is het doel ‘Webverkeer’ een juiste keuze. Pinterest geeft twee mogelijkheden: Automatisch je biedingen laten beheren door Pinterest of een maximum-CPC-bedrag instellen.
  • Conversie: Dit doel is erop gericht om mensen aan te zetten tot het toevoegen van producten in de winkelmand of aankopen te doen. Dit kunnen ook soft conversies zijn zoals het aanmelden voor een nieuwsbrief, een e-mail sturen of een telefoongesprek voeren met jouw bedrijf. Je kunt automatisch bieden of een doelgemiddelde voor CPA instellen. Stel een doelgemiddelde CPA in als je meer grip wilt hebben op je advertentiekosten. Je kunt voor automatisch bieden kiezen als je wil dat Pinterest voor jou het maximale resultaat behaald met het opgegeven budget.
  • Productencatalogi: Wanneer Pinterestgebruikers op zoek zijn naar een product, kun je met het doel ‘Productencatalogi’ je assortiment aan deze mensen tonen. Je stelt een maximum CPC-bod in of een CPM-bod. 

4. Pinterest advertentiegroep opzetten

Nadat je een campagne hebt aangemaakt, moet je een advertentiegroep aanmaken. Onder de campagne kunnen meerdere advertentiegroepen vallen. In de advertentiegroep(en) stel je de targetingopties, looptijd, biedingen en het budget in voor alle advertenties binnen deze advertentiegroep. Je kunt de advertentiegroepen zien als een groep advertenties met dezelfde instellingen. Door gebruik te maken van meerdere advertentiegroepen kun je bepaalde advertenties bijvoorbeeld aan verschillende doelgroepen tonen. We leggen hieronder in 6 stappen uit hoe je een advertentiegroep opzet.

4.1. Targeting

Pinterest kent meerdere targeting opties. Je kunt deze opties combineren, op die manier wordt je doelgroep kleiner. Aan de rechterkant van het scherm berekent Pinterest de geschatte grootte van de doelgroep op basis van de gekozen targetingopties. 

Trefwoorden

Trefwoorden targeting Pinterest

Targeting door middel van trefwoorden is een zeer effectieve vorm van targeting. Door op trefwoorden te targeten, kun je mensen bereiken die naar concrete ideeën op zoek zijn. Je kunt zowel specifieke trefwoorden of zinnen toevoegen als uitsluiten om gebruikers te targeten. Pinterest raadt aan om minstens 25 zoekwoorden toe te voegen om het beste resultaat te behalen. Daarnaast raden we aan om trefwoorden toe te voegen die gerelateerd zijn aan het product of de dienst die je sponsort. Stel dat je een advertentie instelt op tuinmeubelinterieur. Richt je trefwoorden dan bijvoorbeeld ook op ‘tuininrichting’, ‘meubels voor in de tuin’, ‘ideëen tuin inrichten’ en ‘tuin inrichten’.

Net als in Google Ads kun je verschillende varianten van zoekwoorden op te geven, namelijk: breed zoeken, “woordgroep”, [exact zoekwoord], -“uitsluitingszoekwoordgroep” en –[uitsluitingszoekwoord]. Bekijk de uitleg van Pinterest over trefwoord targeting

InteresseInteresse targeting Pinterest

Pinterest beschikt op basis van (zoek)gedrag van gebruikers over een schat aan informatie als het gaat om hun interesses. Als adverteerder kun je hier je vruchten van plukken door een doelgroep samen te stellen die perfect aansluit bij jouw product of dienst. Er zijn een tal van interesses die je kan selecteren; van Halloween decoratie tot tuingereedschap. Probeer de interesses zo goed mogelijk te laten aansluiten bij jouw product of dienst. Op die manier wordt jouw promoted pin ontzettend relevant voor de gebruikers en is de kans dat ze op jouw advertentie klikken groter

Stel dat je een bakker bent die gespecialiseerd is in het maken van chocolade bruidstaarten. Door het selecteren van de interesse ‘Chocolade Bruidstaart’ bereik jij een groot aantal Pinterest gebruikers die 1 op 1 aansluit bij jouw doelgroep.

Demografie

Demografische targeting Pinterest

Vanzelfsprekend kun je je doelgroep verfijnen op basis van leeftijd, geslacht, locatie, taal of apparaat. 

Retargeting

Doelgroep targeting Pinterest

De retargetingoptie wordt door Pinterest ook wel ‘Doelgroep’ genoemd. Je kunt doelgroepen aanmaken op basis van data uit je CRM, websitebezoekers of mensen die eerder interactie hebben gehad met de content op je Pinterest-account. Wanneer je websitebezoekers wilt retargeten, vergeet dan niet de Pinterest-tag (zie hierboven in het artikel) te installeren op je website. Ook bestaat de mogelijkheid om een ‘Actalike-doelgroep’ te maken. Dit zijn mensen die zich vergelijkbaar gedragen als een van de reeds aangemaakte doelgroepen.

4.2. Plaatsing

Je kunt ervoor kiezen om je advertenties alleen weer te geven in de zoekresultaten en bij gerelateerde pins. De andere optie is om de advertentie weer te geven in de home feed en bij gerelateerde pins. Het is ook mogelijk om beide plaatsingen aan te zetten.

4.3. Budget en planning

Voeg daarna een dagbudget- of looptijd toe en selecteer een start- en optionele einddatum. We adviseren, ongeacht het campagnedoel, een always-on strategie. Pinterest gebruikers zijn immers altijd op zoek zijn naar nieuwe ideeën en producten! 

4.4. Optimalisatie en weergave

Hier kies je of Pinterest automatisch mag bieden of dat jij bepaalt hoeveel je wilt bieden op een veiling. Ook kies je de frequentie, die bepaalt hoe je budget wordt uitgegeven gedurende de looptijd van je advertentiegroep. Je hebt keuze uit twee mogelijkheden. Standaard: het budget wordt gelijkmatig verdeeld over de looptijd van je campagne. Versnelt: het budget wordt zo snel mogelijk uitgegeven. We adviseren je om de standaard mogelijkheid te kiezen om zo effectief mogelijk je budget in te zetten.

plaatsing Pinterest advertentie

4.5. Een pin maken

Voor de creatieve online marketeers onder ons is dit wellicht wel het leukste onderdeel: de pins maken! Een advertentie op Pinterest bestaat uit een titel, beschrijving en een beeld. Voor meer informatie waar een Pinterest-advertentie aan moet voldoen, bekijk de product specs van Pinterest.

  • Titel: De titel mag maximaal 100 tekens zijn. Laat in de titel je belangrijkste zoekterm terugkomen
  • Beschrijving: De beschrijving mag uit maximaal 500 tekens bestaan. De eerste 50-60 tekens zijn zichtbaar in de feed. Vermeld in de beschrijving als eerste wat jouw product of dienst uniek maakt 
  • Beeld: Kies een beeld die van hoge kwaliteit is. Bestandstypes png of jpeg zijn toegestaan. Video bestandstype die zijn toegestaan zijn mp4, mov of m4v. Gebruik voor een afbeelding een verhouding van 2:3 (1000 x 1500 pixels) en voor video een verhouding van 1:1 (vierkant) of 2:3 (verticaal).

4.6. Landingspagina toevoegen

We zijn alweer aangekomen bij het laatste onderdeel. Dit valt eigenlijk nog onder het maken van een pin, maar is erg belangrijk en daarom noemen we ‘m apart. Je voegt in deze stap doel-URL’s aan de pins toe. Onze tip: voeg UTM-parameters aan de doel-URL’s toe. Op die manier kun je in Google Analytics terugzien welke bezoekers op je website zijn gekomen door een klik op je advertentie op Pinterest.  

Pinterest Doel URL toevoegen

Check check, dubbel check

Vergeet niet om een laatste check te doen voordat je campagne live gaat. Kloppen alle advertenties, zien je pins er beeldschoon uit en staat de planning goed ingesteld? Dan zet je eenvoudig met een druk op de knop je eerste Pinterest campagne live.

5. Optimalisatie van je Pinterest advertenties

Onder ‘Statistieken’ in je Pinterest Business account vind je informatie over de performance van je content. Je kunt eenvoudig filteren op betaalde content. We raden je aan om minimaal 1 tot 2 weken te wachten voordat je aanpassingen gaat doen in de campagne. Advertenties op Pinterest hebben namelijk tijd nodig om aan te slaan. Wat je kunt daarna doen om je campagne optimaal te laten presteren is: een bod-, of budgetaanpassing, beeldmateriaal vervangen, omschrijvingen veranderen en de targeting binnen de advertentiegroepen uitbreiden of juist verkleinen.

Het nadeel van targeting op basis van zoekwoorden is dat Pinterest geen zoekvolume per zoekwoord weergeeft. Aan de hand van de berekende omvang van de potentiële doelgroep kun je bepalen of de doelgroep van voldoende grootte is. Wanneer je merkt dat je advertentiegroep niet optimaal presteert, bijvoorbeeld omdat de advertentie nauwelijks wordt weergegeven of de CTR erg laag is, dan kun je experimenteren door nieuwe zoekwoorden toe te voegen. 

KPI’s vaststellen

Je kunt bij de optimalisatie van je campagne meerdere KPI’s in je achterhoofd houden. Welke KPI’s je hierbij aanhoudt is afhankelijk van het campagnedoel en de fase van de marketing funnel. Je kunt hierbij denken aan: het totale bereik, het aantal website bezoeken, de CTR, de tijd op de website, het aantal klikken om de pin vergroot weer te geven, gemiddelde kijktijd van de video ad, het aantal impressies en omzet. Op basis hiervan kun je bepalen of een campagne het goed doet of niet.

Onze 5 tips voor Pinterest adverteren

We sluiten dit artikel graag af met 5 tips om te zorgen dat jouw Pinterest advertenties het hoogst mogelijk resultaat behalen!

  • Vermijd in pins call-to-actions zoals ‘klik verder’ of ‘bekijk meer’. Deze worden door namelijk afgekeurd.
  • Wil je een actalike doelgroep instellen op basis van je huidige websitebezoekers of je klantenbestand? Houd er rekening mee dat het een paar dagen kan duren voordat de import is afgerond
  • Maak gebruik van kwalitatief hoogwaardig beeldmateriaal. De term Pinterest perfect bestaat niet voor niets. De doelgroep van Pinterest hecht enorm veel waarde aan goede en creatieve foto’s. 
  • Gebruik, net als in Google Ads en Facebook advertising meerdere advertenties (pins) per advertentiegroep. Je kunt zo A/B testen wat de performance is van je pin. Dit geeft je waardevolle informatie om je lopende campagnes te optimaliseren
  • Voeg een klein logo toe aan al je pins. Dit is goed voor je branding! Vermijd de hoek rechtsonder, want daar komen product pictogrammen te staan.

Hulp nodig bij adverteren op Pinterest?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Pinterest Ads voor jouw bedrijf? We denken graag met je mee over jouw advertising strategie op Pinterest en helpen je met het opzetten van de campagnes. Na het instellen van de campagnes zorgen we dat ze optimaal presteren! Lees hier meer over online marketing werkzaamheden uitbesteden en neem vrijblijvend contact met ons op, dan brainstormen we samen over de mogelijkheden.

Wil je meer lezen over Pinterest adverteren? Lees dan ook onze blog over de voordelen van adverteren op Pinterest.