Als SEO specialist is jouw belangrijkste doel om websites zo hoog mogelijk te laten ranken in de zoekresultaten. Helaas laten Google en andere zoekmachines zich niet uit over hoe het algoritme, dat de posities bepaalt, precies is opgebouwd. Daarom wordt er door SEO specialisten veelal gebruik gemaakt van de statistiek ‘domein autoriteit’. In dit blogartikel leer je meer over deze statistiek en hoe je deze kan verbeteren zodat de SEO waarde en de positie in de zoekresultaten stijgt.

Wat is domein autoriteit?

De domein autoriteit is een score tussen 0 en 100 die iets zegt over de betrouwbaarheid van jouw website gebaseerd op de links van jouw webpagina’s die op andere websites staan. Deze score wordt door verschillende factoren bepaald. De meest belangrijke is: hoe populair jouw website is bij andere websites in de vorm van backlinks. De voorwaarde hiervoor is wel dat de backlinks kwalitatief moeten zijn. Dat wil zeggen dat de websites waar jouw links op staan betrouwbaar zijn en het liefst ook een hoge domein autoriteit hebben. 

De domein autoriteit is een logaritmische score. Houd er rekening mee dat de domein autoriteit een andere statistiek is dan de daadwerkelijke positie van je website in de resultaten van zoekmachines. Er is wel een sterke positieve correlatie tussen de twee. Door ervoor te zorgen dat jouw website hoog scoort op domein autoriteit, vergroot je de kans dat je een hoge positie behaalt in de google resultaten bij een specifieke zoekopdracht.

wat is domein autoriteit

 

Jouw domein autoriteit verbeteren? Volg dan onderstaande tips:

Tip 1: Begin met SEO 

De domein autoriteit score is ontwikkeld door het Amerikaans internetbedrijf MOZ. Volgens MOZ is de beste methode om domein autoriteit te verhogen, het verbeteren van de algehele SEO van jouw website. Zorg er dus voor dat jouw website goed vindbaar is in de organische zoekresultaten door ervoor te zorgen dat jouw content SEO proof is. Daarnaast is het belangrijk dat alles SEO technisch in orde is door o.a. te zorgen dat de sitemap goed ingesteld staat, de laadsnelheid naar beneden wordt gebracht en dat jouw website mobielvriendelijk is. 

Tip 2: Age DOES count 

Google vindt het belangrijk dat een website te vertrouwen is. Eén van de maatstaven hiervan is hoe lang een website online aanwezig is. Hoe langer een website online staat, hoe hoger je op domein autoriteit scoort. Bij bijvoorbeeld een migratie van je oude website naar een nieuwe website is het dus belangrijk dat er 301 redirects worden ingesteld vanuit de oude website. De domein autoriteit score zal dan worden doorgegeven aan het nieuwe domein.

Tip 3: Zorg voor een sterk backlinkprofiel 

Wat hiermee bedoeld wordt, is hoeveel “gewaardeerde” websites naar jouw domein linken. De strategie die we hiervoor gebruiken heet backlinking. Hierbij wordt er ook gekeken naar de domein autoriteit van de websites die naar jou linken. Wordt er naar jouw domein gelinkt door websites die een hoge domein autoriteit hebben dan heeft dat een positieve invloed op jouw eigen domein autoriteit. 

Tip 4: Diversiteit in backlinks

Een andere factor waar rekening mee gehouden dient te worden is dat het niet alleen maar gaat om het aantal gewaardeerde websites die naar jouw website linken, maar vooral de diversiteit van de domeinen en IP adressen. Het kan dus zo zijn dat er tien verschillende websites naar jouw domein linken. Echter, kunnen deze van twee verschillende domeinen zijn die van één IP adres afkomstig is. De tien links zullen minder effectief zijn dan wanneer je bijvoorbeeld vier backlinks hebt van vier verschillende domeinen met vier verschillende IP adressen.

Tip 5: Vermijd slechte backlinks

Backlinks kunnen ook een negatieve invloed hebben op de autoriteit van jouw domein. Dit komt omdat er ook wordt gekeken naar de autoriteit van de websites die naar jouw domein linken. Wees dus kritisch in het beoordelen van potentiële backlink partners. Een goede backlink partner heeft een minimale domein autoriteit van 20. Kijk ook naar de spam score, deze moet lager zijn dan 10%. Er zijn verschillende tools om jouw backlink partners te controleren. Er worden gratis tools aangeboden waar je gebruik van kan maken, zoals de MOZ toolbar. Maar als je al je backlink partners in kaart wilt brengen en gebruik wilt maken van de meest geavanceerde mogelijkheden dan kun je het best gebruik maken van een betaalde tools, zoals SEO Powersuite of Majestic SEO. 

Tip 6: Het onderwerp moet matchen

Het is belangrijk dat de backlinks worden geplaatst op websites die qua onderwerp relevant zijn. Als jouw website autoriteit heeft op gebied van kinderspeelgoed heeft het weinig zin om een backlink te hebben op een website die zicht richt op vrouwen mode. Het louter plaatsen  van links op een startpagina’s wordt ook afgeraden. Dit kan leiden tot het ontstaan van een onnatuurlijk linkprofiel en in het ergste geval leiden tot een Google penalty.

Tip 7: Zorg dat je content populair is 

Zorg voor interessante content waar veel op wordt gezocht en het liefst waar nog niet veel over is geschreven. Dit heeft effect op het gedrag van de bezoekers waardoor ze wellicht langer op jouw website blijven en de content delen via bijvoorbeeld social media kanalen. Als andere websites dit oppikken kan dit weer zorgen voor waardevolle verwijzingen naar jouw pagina’s. 

Tip 8: Houd het overzichtelijk

Om autoriteit te krijgen op een bepaald onderwerp moet je daar veel interessante content over schrijven, maar het is ook belangrijk dat deze pagina’s onderling naar elkaar linken. Hierdoor is het voor de bezoeker makkelijker om de nodige informatie te vinden en wordt een bezoekje aan jouw website als prettig beschouwd. Zorg dat je een “spinnenweb” aan interne links hebt binnen jouw website, door dieper in te gaan op een begrip of onderwerp op de SEO landingspagina en hier naar te linken vanuit de pagina die je wilt laten ranken. 

intern linken