Jouw website wordt gemiddeld vaker mobiel bezocht dan via de desktop. Ook neemt het aantal conversies op mobiel steeds meer toe. Dit betekent dat je je website niet alleen via desktop moet testen. Doe jij dit wel? Dan ben jij in één van de vele online valkuilen getrapt. Je website alleen beoordelen via een desktop is dus een echte NO-GO. In dit artikel zal ik er voor zorgen dat jij niet dezelfde beginnersfouten maakt aan de hand van 5 handige tips.

1. Wees Mobile first

Het aantal mobiele website bezoekers neemt steeds meer toe. Dit betekent dat je de website hierop moet aanpassen. Bezoekers op telefoon schermen met touchscreen moeten goed kunnen navigeren door de website. Ook als jouw website niet binnen 2 seconden is geladen, zullen de meeste bezoekers afhaken. Dit wil je voorkomen. Zorg dus dat de website juist functioneert op de telefoon. Kleinere buttons en responsieve elementen zijn belangrijk. Zorg dat je dit bespreekt met een specialist in het bouwen van websites en voorkom dat potentiële klanten afhaken.

2. Maak gebruik van SEO

Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Dit betekent de website zodanig verbeteren dat deze beter gevonden kan worden in zoekmachines. Het hebben van een mooie website is één, maar jouw potentiële klanten moeten wel op de website terecht komen. De vindbaarheid van jouw website kan jij verbeteren door SEO werkzaamheden uit te voeren. Hieronder een aantal tips om jouw website te verbeteren met behulp van SEO.

  • Zoekwoorden. Onderzoek met welke zoekwoorden jouw website momenteel gevonden wordt en hoe jij gevonden wilt worden. Deze zoekwoorden moet jij verwerken in je website. Kies bijvoorbeeld het zoekwoord “online marketing”. Verwerk dit zoekwoord in jouw tekst en voeg hier verwante zoekwoorden (LSI Keywords) aan toe. Deze kan je vinden door jouw zoekwoord in Google in te voeren.seo zoekwoorden analyse
  • Metadata. Voeg de juiste metadata toe aan jouw pagina. Zoals bijvoorbeeld de titel en onderschrift. Dit wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Deze data is aan te passen via jouw CMS of een platform zoals WordPress. Verwerk de zoekwoorden in de data en zorg voor een verleidelijke tekst.metadataContent. Zorg ervoor dat jouw website goede content bevat met de belangrijkste zoekwoorden. Schrijf per pagina minimaal 200 woorden om een goede SEO-score te ontvangen en daarmee hoger in de Google zoekresultaten te komen. Gebruik ook lijstjes in jouw tekst. Uit onderzoek van Suzuki is gebleken dat dit tot 78% meer kliks oplevert. Hoe ziet zo’n lijstje eruit? Je leest er nu één.
  • Google My Business. Wie wilt er nou geen gratis zichtbaarheid in de Google zoekresultaten? Met het aanvullen van jouw Google My Business domein, heb je controle over de informatie die op Google staat.  Hierin kan je jouw locatie, openingstijden en telefoonnummer bijvoorbeeld tonen.

google my business3. Wees bewust van UX

User Experience. Dit is gericht op het verhogen van het gebruiksgemak. Want, wat is er nu belangrijker dan de ervaring van jouw bezoekers? Probeer je te verplaatsen in de bezoeker en test het gebruiksgemak in veelvoud. Vraag jouw vriendenkring de website eens op hun telefoon en desktop door te nemen. De pagina die jij zo duidelijk vindt, kan voor de bezoeker het tegenovergestelde zijn. De user experience kan jij laagdrempelig testen met Google Optimize. Hiermee kun je A/B testen uitvoeren. Bijvoorbeeld door simpelweg content te verschuiven op jouw pagina of een buttonkleur te veranderen voor 50% van jouw websitebezoekers. Toets de website aan de hand van de volgende drie factoren;.

ux design4. Zorg voor focus

Heel leuk al die plaatjes en animaties op jouw website en dat artikel over jouw favoriete bloem. Maar draagt dit bij aan het verhogen van de conversies? Als dit niet het geval is, raad ik aan om het weg te laten. Uit onderzoek is gebleken dat de carrousel, die veel websites op hun homepage gebruiken, in veel gevallen conversie verlagend werkt. Het zorgt ervoor dat de gebruiker een heel stuk moet scrollen voordat zij pas de gewenste informatie gevonden hebben. Probeer deze eens weg te laten en voorzie de bezoeker direct van duidelijke informatie over jouw product of dienst.

5. Onderscheid jezelf

Anno 2020 bekijkt jouw potentiële klant ook de concurrentie en vergelijkt deze met elkaar. Zoek dus eens op bepaalde zoekwoorden en bekijk de concurrentie. Wat onderscheidt jouw website en boodschap van de concurrentie? Dit antwoord zal prominent op de homepage verwerkt moeten worden om de groeiende concurrentie in de online markt te verslaan. Ook is het inspelen op een bepaalde situatie een goede manier om je te onderscheiden. Wees hierin ook flexibel. Is het bijna Koningsdag? Dan zal een landingspagina waarin je de koppeling maakt met jouw product of dienst, de website zeker goed doen!

Meer weten?

De online marketing specialisten van Online Koplopers hebben al veel klanten mogen helpen met het verbeteren van hun website. Bekijk onze website voor meer informatie of neem vrijblijvend contact op!