Iedere marketeer of communicatieprofessional zal deze vraag herkennen, hoe kom je aan inspiratie voor content? Het is soms lastig om keer op keer iets creatiefs te bedenken of boeiende informatie te verzamelen dat interessant genoeg is om te  delen met je doelgroep. Soms heb je nou eenmaal een dag dat je creatieve brein wat minder aan staat. Wees niet getreurd, wij delen graag onze tips om inspiratie voor je content op te doen!

Wat is content?

Voordat we onze tips delen, is het handig om het begrip content te definiëren. Dat is namelijk nog best lastig! Content is een behoorlijk containerbegrip. Dat betekent dat er geen eenduidige omschrijving te geven is. Met het maken of creëren van content  is het van belang om exact te begrijpen naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is. Op die manier sluit jouw content nauw aan bij de informatiebehoefte van de (potentiële) klant. Door middel van content speel je dus in op deze informatiebehoefte én leg je een verband met jouw product of dienst. Dit alles met het uiteindelijke doel om klanten voor langere tijd aan je te binden. Content is everywhere! Zowel online, in de vorm van een blog of posts op social media-kanalen als offline, waarbij je kunt denken aan  informatie flyers en posters. 

In dit artikel focussen we ons op het opdoen van inspiratie voor online content, bijvoorbeeld in de vorm van een blogartikel of social media post. 

Tip 1: Weet waar je doelgroep over praat en haak hierop in

Als marketeer en communicatieprofessional is het van belang dat je weet wat er speelt binnen je doelgroep. Wat is trending op social media, wat zijn actuele gebeurtenissen in het nieuws en welke feestdagen of ‘nationale dag van de…’, vinden binnenkort plaats? Welke evenementen, zowel klein- als grootschalig, woont je doelgroep binnenkort bij? Ofwel: doe allereerst een uitgebreid onderzoek naar je doelgroep en weet waar je doelgroep (in de toekomst) over praat! Hier kun je door middel van content uiteraard op inhaken om zo meer publiciteit voor jouw bedrijf te genereren. Dit kun je onder andere doen door op je social mediakanalen te posten. Door bijvoorbeeld op humoristische wijze, met een goede grap of statement, aan te haken op recent nieuws en vervolgens een koppeling te maken met jouw product of dienst. 

Ik kan enorm genieten van de inhakers die HEMA regelmatig post op Facebook. Het onderstaande voorbeeld is al wat ouder, maar een typisch voorbeeld van een inhaker passend bij het actuele nieuws. De zomer van 2017 was koud en nat en HEMA kwam daarom met een nieuw ontworpen ‘zomerjurkje’. Ontzettend flauw, maar oh zo leuk om te liken en te delen met vrienden!

content inspiratie voorbeeld

Tip 2: Vraag je volgers om hulp!

Weet je even niet waar je een blog over moet schrijven of waar je nieuwste post op social media over moet gaan? Vraag je volgers om hulp! Vergeet niet dat je volgers een belangrijk onderdeel zijn van het succes van de door jou gecreëerde content. Hoe meer de content die jij publiceert aansluit bij de wensen van jouw doelgroep, hoe hoger de betrokkenheid wordt. 

Stel bijvoorbeeld eens een vraag via social media of plaats onder een recent gepubliceerd blog-artikel de vraag met wat jouw volgers graag willen lezen, zien of horen over jouw bedrijf, product of dienst. Je zult zien dat de reacties die binnenkomen ontzettend waardevol zijn en jou voorzien van nieuwe inspiratie! 

Tip 3: Raadpleeg de statistieken voor wat extra inspiratie

Houd de statistieken van jouw online gepubliceerde content creaties goed in de gaten en neem dit als uitgangspunt tijdens het opdoen van inspiratie voor nieuwe content. Ik raad je aan om regelmatig in je social media statistieken te duiken om erachter te komen wat voor type content jouw doelgroep het meeste aanspreekt. Deze statistieken zullen je weer inspiratie geven om soortgelijke content te publiceren. Wellicht kom je er in de statistieken wel achter dat de content die je gemaakt hebt, juist niet aansluit bij de informatiebehoefte van je doelgroep. Dan raad ik je aan om actie te ondernemen. Ga bijvoorbeeld na wat je volgers wél leuk vinden om te lezen of zien (zie tip 2), of dat er een bepaald segment is waarbij de content wel goed aansluit.

Een klein stappenplan hoe je dit via Facebook kunt achterhalen:
Ga naar de bedrijfspagina van je Facebook-pagina en kies ‘Statistieken’. Vervolgens selecteer je links ‘Berichten’. Je ziet hier de meest recent gepubliceerde berichten met daarbij een aantal statistieken, waaronder: het type bericht (afbeelding, link, video), de doelgroep, het bereik van je bericht uitgedrukt in aantal personen en uitgesplitst in organisch en eventueel betaald en de betrokkenheid in de vorm van het klikken op een bericht of een reactie achterhalen of het bericht delen. Op deze manier kun je de statistieken vergelijken. Zie je bijvoorbeeld dat een bericht met een video veel opmerkingen en deel-acties genereren? Of merk je op dat een link delen weinig betrokkenheid oplevert? Houd deze statistieken in je achterhoofd bij het maken van nieuwe content.

Content statistiek Facebook

Tip! Bekijk ook je website prestatie via Google Analytics (Bijvoorbeeld via: Gedrag > Overzicht). Krijg je veel page-views op het delen van blogposts met lijstjes zoals ‘de 5 beste …’? Denk eens na of je nog meer van dit soort lijstje kunt samenstellen en bouw voort op wat je reeds hebt gepubliceerd. Het opdoen van inspiratie is soms makkelijker dan je denkt. 

Tip 4: Beter goed gejat…inspiratie ‘lenen’

Een handige tip wanneer je even geen tijd hebt om zelf na te denken over content om te delen. Er worden al zoveel prachtige foto’s gemaakt, nieuwe social mediaconcepten bedacht en goede blog-artikelen geschreven die ook goed zouden passen bij jouw bedrijf.

Volg zoveel mogelijk concullega’s op social media en raadpleeg hun websites en eventuele blog. De content die zij delen, kan je op ideeën brengen waar je wellicht nooit zelf aan hebt gedacht. Het is helemaal niet erg om content van anderen te hergebruiken, maar zorg ervoor  dat je je de content niet 1-op-1 overneemt. Google wordt namelijk niet zo blij van gedupliceerde content, en jouw concurrent ook niet 😉 

Tip 5: Maak een digitale inspiratie map

Mijn digitale inspiratie map is inmiddels flink gevuld met screenshots van content, zoals social media posts die andere bedrijven en concullega’s delen. Maar ook mijn bladwijzermap is aardig gevuld met linkjes naar blog-artikelen die ik, in een ietwat andere vorm, wil schrijven voor mijn klanten. Tip 5 is dus om een digitale content ideeën map aan te maken. In deze map mag je van alles verzamelen: screenshots van social media posts, linkjes naar blog-artikelen, een informatieflyer die je eens ontvangen hebt, of een leuke zin of alinea die je tegenkomt in een blogartikel. 

Mocht je gebrek hebben aan inspiratie, spit deze map dan eens door. Ik weet zeker dat je binnen no-time weer leuke ideeën hebt bedacht!

Bonustip: Maak een content planning

We hopen dat je na het lezen van onze tips nieuwe inspiratie hebt opgedaan voor je online content. Als bonustip geven we je graag mee dat een content kalender ontzettend handig is. Hiermee creëer je overzicht wat er nog aan content ontwikkeld moet worden en wanneer dit op welk kanaal geplaatst wordt. Door het maken van een contentkalender voorkom je dat je last minute content moet maken. Probeer dus vooruit te werken, maar denk ook aan onze eerste tip om altijd de actualiteiten bij te houden.

Even geen inspiratie of tijd?

Heb je een inspiratie probleem of juist een tekort aan tijd om content te ontwikkelen? Online Koplopers staat voor je klaar om het werk uit handen te nemen, zodat jij je kunt focussen op andere werkzaamheden die je tijd en aandacht vragen. Wij bieden je hulp in het ontwikkelen en uitvoeren van je content marketingstrategie. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.