Op vrijdag 27 november 2020 barst de koopgekte weer los vanwege Black Friday. Deze editie zou wel eens alle records kunnen gaan verbreken. Terwijl het grootste gedeelte van de branches lijdt onder de huidige corona pandemie, zou het drukste shopping weekend van het jaar voor veel retailers het keerpunt kunnen zijn. Dit heeft alles te maken met de verandering in gedrag bij consumenten vanwege Covid-19. Dit jaar is het dan ook belangrijker dan ooit om goed online zichtbaar te zijn door te adverteren op Google Ads tijdens Black Friday. 

Wil jij als retailer of online marketeer voor jezelf of voor jouw klanten meer omzet behalen uit Google Ads campagnes tijdens Black Friday? In deze blog geef ik, Dylan, 5 tips om jouw Google Ads-account Black Friday-proof te maken.

Tip 1. Black Friday prijs- en promotie-extensies toevoegen

Prijs- en promotie-extensies worden op mobiele apparaten en op desktop weergegeven onder je tekstadvertenties in de zoekresultaten op Google. Deze extensies zorgen ervoor dat je meer informatie kunt geven aan de consumenten over jouw product, dienst en bedrijf. Black Friday is dan ook een ideale gelegenheid om jouw BF Google Ads campagnes nog beter te maken door prijs- en promotie-extensies in te zetten. We lichten beide soorten extensies hieronder kort toe.

Promotie-extensies gebruiken voor Black Friday advertenties

Eind 2017 heeft Google het mogelijk gemaakt voor adverteerders om hun acties opvallender te communiceren door het introduceren van een advertentie-uitbreiding (extensie). Tijdens actiedagen als Black Friday kun je een advertentieblok inrichten in je Google Ads advertenties. Deze verschijnt tijdens Black Friday zowel onderaan jouw advertentie als bovenaan de zoekresultaten onder ‘Black Friday deals’. Hieronder zie je een voorbeeld van de Black Friday promotie-extensie op Google Ads.Black Friday Google Ads Promotie Extensie

Prijs-extensies gebruiken voor Black Friday advertenties

Door gebruik te maken van prijsextensies in jouw Google Ads campagnes tijdens Black Friday kun je jouw product of dienst onder de aandacht brengen bij de consumenten. Door direct verschillende opties en prijzen te tonen van je Black Friday-deals, kun je de interesse verhogen bij de consument. Via de verschillende weergegeven opties in de prijsextensie, komen consumenten direct op de pagina terecht van het betreffende product of dienst op jouw website waar ze geïnteresseerd in zijn. 

Tip 2. Black Friday landingspagina maken

Wanneer je Google Ads campagnes voor Black Friday hebt gemaakt, is het belangrijk dat je een landingspagina hebt die overeenkomt met jouw Google advertenties. Dit heeft namelijk effect op de kwaliteitsscore van je Google Ads campagnes. Een hoge kwaliteitsscore resulteert in lagere biedingen en meer vertoningen. Communiceer belangrijke keywords en kortingen die jij in de advertenties aanbiedt ook duidelijk op de landingspagina en maak daarnaast gebruik van een countdown om urgentie te creëren, zowel voor als tijdens Black Friday bij de bezoeker. Hieronder een voorbeeld van een organisatie die gebruik maakt van een countdown op de Black Friday landingspagina.

Black Friday Google Ads landingspagina

Begin je al een aantal weken voor Black Friday met bieden op Black Friday zoekwoorden op Google Ads? Dan is het van belang om deze bezoekers op te vangen met een speciaal ontwikkelde Black Friday landingspagina. Hier zou bijvoorbeeld een countdown geplaatst kunnen worden die gericht is op de dagen en uren tot jouw Black Friday acties ingaan. Bepaalde producten kunnen getoond worden die in de sale gaan of je kunt de bezoekers zich in laten schrijven voor een speciale BF nieuwsbrief. Hierdoor creëer je vóór Black Friday al een doelgroep die geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Dit is ideaal voor gerichte Black Friday campagnes! Je kunt deze specifieke doelgroep namelijk vervolgens retargeten met advertenties, die specifiek voor hen gemaakt zijn. Hoe beter een advertentie bij een bepaald persoon past, hoe groter de kans is dat diegene op de advertentie zal klikken en tot aankoop overgaat. We vertellen hieronder meer over doelgroeptargeting op Google Ads tijdens Black Friday.

Tip 3. Maak Black Friday doelgroeplijsten

Remarketing geeft jou als adverteerder de mogelijkheid om specifieke Black Friday Google Ads campagnes te creëren, gericht op consumenten die al eerder jouw website hebben bezocht. Wanneer je nog geen doelgroep hebt gemaakt, dan is nu, voor Black Friday, het ideale moment om dit te doen! 

Wanneer je verschillende doelgroeplijsten hebt aangemaakt, creëer dan campagnes die specifiek gericht zijn op deze doelgroepen. Een voorbeeld hiervan is wanneer je een doelgroeplijst hebt gecreëerd voor winkelmand verlaters. Je kunt op basis van deze doelgroep gerichte Black Friday Google Ads campagnes maken en hogere biedingen instellen. Denk bijvoorbeeld aan 30% hoger bieden voor deze lijst dan je normale biedingen. Deze doelgroep heeft immers al interesse getoond in jouw product, dus is het van belang bij hen een goede positie te behalen in Google door hoger te bieden.

Lees ook: Hoe maak je doelgroeplijsten in Google Ads? 

Tip 4. Verhoog je Google Ads biedingen én dagbudget tijdens Black Friday

Zowel het zoekverkeer als de concurrentie zal toenemen tijdens Black Friday. Meer consumenten zullen zoeken op Black Friday gerelateerde zoektermen, dus zullen organisaties hierop inspelen door meer te gaan adverteren op Google. Wees voorbereid door hierop in te spelen met je biedingen en dagbudget. Het is belangrijk om bodaanpassingen te doen op Google Ads tijdens Black Friday, maar ga niet blindelings opbieden tegen de concurrentie. Dit kan veel meer geld gaan kosten dan je denkt en daarnaast zal het claimen van de absolute toppositie (nummer 1) niet altijd betekenen dat je de enige adverteerder bent die converteert. Een nummer 2 of 3 doet het vaak namelijk ook erg goed en de kosten zijn vaak een stuk lager dan een nummer 1 positie.

Door in ieder geval je marketingbudget voor Black Friday met 10-20% te verhogen, krijg je wat meer ruimte om je biedingen te verhogen. Kijk goed naar de voorgaande periode. Wat liep goed en wat niet? Speel hierop in. 

Tip 5. Maak gebruik van een countdown timer in je Black Friday advertentie

We hadden het net al over het toevoegen van een Black Friday countdown timer op je website, maar er is ook een Black Friday countdown timer mogelijk in Google advertenties. De countdown timer-functie binnen Google Ads geeft jou als adverteerder de mogelijkheid om consumenten warm te maken voor Black Friday en om tijdens Black Friday een gevoel van urgentie te creëren. Je kunt de countdown timer voor Black Friday bijvoorbeeld inzetten in de vorm van “Nog x-dagen voor Black Friday…”. Hierbij past ‘x-dagen’ zich automatisch aan. Hiermee maak je alvast bekend aan consumenten dat jij meedoet aan Black Friday.

Tijdens Black Friday heb je de mogelijkheid om een gevoel van urgentie over te brengen op consumenten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de countdown timer op de volgende manier in te steken: “BF Sale eindigt over x-uur…” Hierbij past ‘x-uur’ zich automatisch aan. Hieronder een voorbeeld van een countdown timer in een Google Ads Black Friday advertentie.

Google Ads Advertentie black fridayHulp nodig bij het opzetten van Google Ads campagnes voor Black Friday?

Wil jij heel graag aan de slag met Google Ads tijdens Black Friday, maar heb je hier zelf geen tijd en/of kennis voor? Online Koplopers kan jou helpen. Wij hebben namelijk talentvolle SEA specialisten in huis. We denken graag met je mee over jouw strategie en het opstellen van Google Ads campagnes tijdens Black Friday maar ook daarna. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.