Adverteren op social media wordt al een lange tijd gedaan. Waarschijnlijk heb jij ook weleens een advertentie gezien of zelfs gemaakt op Facebook, Instagram, LinkedIn of YouTube. Maar er is één social media kanaal die vaak vergeten wordt door adverteerders, terwijl er ongelofelijk veel potentie in zit! Ik heb het natuurlijk over Pinterest. Wist je dat Pinterest maandelijks wereldwijd zo’n 250 miljoen actieve gebruikers heeft? Ook in Nederland is het inspiratieplatform ontzettend populair met zo’n 3,5 miljoen Pinterest-gebruikers, waarvan 734.000 dagelijkse gebruikers in het afgelopen jaar. 

Oké, het is dus duidelijk dat Pinterest een populair platform is, maar waarom zou je op Pinterest moeten adverteren? Ik geef je 5 redenen waarom jij nu meteen moet starten met adverteren op Pinterest en waar de kansen liggen. 

1. Pinterest is een perfect kanaal voor de eerste fase in de marketingfunnel

97% van de top zoekresultaten zijn non-branded

Pinterest is een inspiratieplatform. Dat betekent dat veel mensen Pinterest gebruiken om inspiratie op te doen. Pinterest-gebruikers hebben interesse in iets en gaan via het platform op zoek naar inspiratie. Ze weten vaak nog niet wat ze precies willen kopen of van welk merk. Dit komt later pas aan bod. De meeste zoekresultaten op het platform zijn niet gericht op een specifiek merk. Dit is dus een goed moment om jouw product onder de aandacht te brengen. Wil jij je doelgroep in de eerste fase van de marketing funnel bereiken? Dan is Pinterest the place to be.

2. De koopintentie op Pinterest is hoog

85% van de wekelijkse Pinterest-gebruikers, hebben weleens iets gekocht op basis van een Pin die ze hebben gezien op het platform

De meeste mensen die op Pinterest zitten, zijn vaak van plan om iets te doen. Dit kan bijvoorbeeld het plannen van een verjaardag, het maken van een gerecht, het verbouwen van een huis of het kopen van een cadeautje zijn. Pinterest staat erom bekend dé plek te zijn waar je naartoe moet gaan om inspiratie te krijgen of om een idee op te doen. De mensen die naar Pinterest gaan, zijn dus vaak van plan om vervolgens ook daadwerkelijk iets te doen met hun idee. De kans dat ze tot aankoop overgaan is een stuk groter dan op andere sociale platformen doordat de koopintentie op Pinterest vaak hoog is. Als jij dan ook nog eens op het juiste moment met een goed aanbod komt wat hier perfect op aansluit, is de kans nog groter dat iemand tot conversie overgaat. De timing is namelijk perfect!

3. Pinterest-gebruikers geven vaak meer geld uit

Pinners geven gemiddeld 80% meer uit vergeleken met andere kanalen

Dit klinkt heel onwerkelijk, want waarom zouden Pinterest-gebruikers meer geld uitgeven dan Facebook-gebruikers bijvoorbeeld? Het antwoord is eigenlijk best logisch. Pinterest is perfect voor cross selling en remarketing. Het platform staat vol met aantrekkelijke en inspirerende afbeeldingen. Een advertentie ziet er hetzelfde uit. Hierdoor past het goed tussen de andere content op de pagina en valt het niet buiten de boot. Als een gebruiker op jouw Pin (post) klikt, kun je heel gemakkelijk andere Pins laten zien die daar goed bij aansluiten. Stel iemand is op zoek naar een kamerplant en jij verkoopt planten. Je kunt je dan heel specifiek richten op het tonen van een kamerplant. Wanneer iemand hier vervolgens interactie mee heeft gehad, kun je een bijpassend product laten zien zoals een bloempot bijvoorbeeld. Dit sluit vaak perfect aan bij de behoefte van de gebruiker. Jij komt op dat moment dan als geroepen!

4. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Bijna iedereen shopt tegenwoordig online. Hier zitten natuurlijk erg veel voordelen aan. Het is voor veel mensen bijvoorbeeld makkelijker, sneller en je kunt prijzen eenvoudig met elkaar vergelijken. Daarnaast kun je natuurlijk ook gemakkelijk online inspiratie opdoen voordat je tot aankoop overgaat. Maar een nadeel aan online shoppen is vaak dat je het product niet goed kan bekijken. In de winkel kun je het product vasthouden, passen en duidelijk zien wat de verhoudingen zijn, aangezien het in een kamer staat met andere spullen eromheen. Als je het online koopt staan er vaak wel maten bij, maar het is vaak toch kleiner of groter dan verwacht. Het is moeilijk om dat in te schatten. Hier speelt Pinterest dan ook erg goed op in. De afbeeldingen op Pinterest zijn vaak sfeerafbeeldingen waarbij je het product kan laten zien zoals je het in een winkel zou zien. Mensen kunnen dan gelijk inspiratie opdoen en ze zien ook meteen of het product precies datgene is waar ze naar op zoek zijn. Je brengt zo de ervaring van shoppen in een fysieke winkel over naar online shoppen. 

5. De advertenties lijken niet op advertenties

Advertenties kunnen soms als negatief worden beschouwd. Er is vaak een afkeer tegen opvallende advertenties. Het komt dan te geforceerd over. Mensen willen het gevoel hebben dat zij zelf een keuze maken en niet dat het ze opgedrongen wordt. Pinterest speelt hier heel goed op in. De advertenties op Pinterest passen goed tussen de andere Pins op het platform en vallen hierdoor niet erg op. Er is onder de afbeelding wel een kleine tekst met: ‘gesponsord door…’ maar dit valt niet zo erg op doordat de achtergrond wit is en het lijkt geen onderdeel van de afbeelding te zijn. Gebruikers klikken dus sneller op een advertentie op Pinterest vergeleken met andere online platformen waar advertenties een stuk meer opvallen.

Pinterest advertentie

Waar liggen nog meer kansen op Pinterest?

Er zijn natuurlijk veel meer redenen waarom jij nu moet beginnen met adverteren op Pinterest. Maar dit zijn de belangrijkste 5. Ben jij nog niet helemaal overtuigd? Dan heb ik hier nog wat extra redenen om je over de streep te trekken!

  • 2 van de 3 Pinterest-gebruikers geeft aan naar het platform te gaan als zij op zoek zijn naar een product, idee of dienst die ze kunnen vertrouwen.
  • Gebruikers zijn 25% van hun tijd op Pinterest aan het shoppen.
  • Uit een studie in 2019 is gebleken dat de return on ad spend (ROAS) 2 keer zo hoog is op Pinterest vergeleken met andere social media platformen. 
  • De kosten per conversie zijn gemiddeld 2,3 keer lager op Pinterest vergeleken met andere social media platformen.
  • 9 van de 10 Pinners hebben Pinterest gebruikt ter inspiratie voordat zij overgingen tot een recente aankoop.
  • De CTR (click-through-rate) is gemiddeld 3 keer hoger op Pinterest dan op andere social media kanalen. 
  • 3 van de 4 mensen die Pinterest wekelijks gebruiken, hebben een nieuw product of merk ontdekt via het platform.

Wil jij adverteren op Pinterest?

Ben jij van plan om te gaan adverteren op Pinterest? Slim! Er zijn ongelofelijk veel kansen te vinden op dit geweldige platform! Wij staan voor jou klaar als je hier hulp bij nodig hebt. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op!