Houd jij je niet zo bezig met contentmarketing omdat je marketingbudget niet heel groot is? Dan is het nu tijd om daar verandering in te brengen. Je hoeft namelijk geen grote bedragen uit te geven om mooie content te creëren en succesvol te zijn in contentmarketing. Er zijn namelijk talloze low-budget contentmarketing voorbeelden waar je direct van kunt profiteren! Online Koploper, Renata, geeft 5 tips hoe je effectief content kunt inzetten met een klein budget én we leggen uit wat je ermee kunt bereiken. 

Waarom is contentmarketing belangrijk?

Maar allereerst, waarom is het belangrijk om jouw tijd (en dus niet per se bakken met geld) te steken in contentmarketing? Goede content zorgt ervoor dat je de aandacht van een potentiële klant trekt. Je laat hiermee zien dat je bestaat en iemand leert zo tegelijkertijd jouw bedrijf kennen. Want hoe moeten mensen anders weten dat jouw fantastische product of dienst hét antwoord op hun vraag is, als je dit alleen voor jezelf houdt? 

Daarnaast is het ook belangrijk om vertrouwen te winnen bij de consument. Want eerlijk is eerlijk, jij zou ook minder snel een product of dienst bij een bedrijf kopen waar je nog nooit van hebt gehoord, in vergelijking met een bedrijf die je al vaker voorbij hebt zien komen. Trust is key!

“Ignoring content marketing is like openings a business but not telling anyone”

Een manier om snel een grote groep mensen te vertellen over jouw product of dienst is door te adverteren. Maar zoals velen van jullie weten, is dit niet de goedkoopste manier en met een klein budget is het al helemaal lastig om boven de concurrentie uit te stijgen. Daarom is content marketing een hele belangrijke vorm van online marketing om alsnog je merk onder de aandacht te brengen, je naamsbekendheid te vergroten en natuurlijk je conversiepercentage te laten stijgen. 

Oké, contentmarketing is dus ontzettend belangrijk. Maar waar liggen de kansen als je niet veel te besteden hebt? Ik zal 5 voorbeelden delen van effectieve content marketing waar jij direct mee aan de slag kunt. Laten we beginnen. 

Contentmarketing tip 1: Schrijf blog artikelen

Een blog schrijven lijkt misschien niet heel origineel. Maar het is niet voor niets dat zoveel bedrijven hier actief mee bezig zijn. Het bijhouden van een blog is dé perfecte manier om je SEO waarde te verbeteren en hoger in de zoekresultaten op Google te komen. En het mooiste is dat het je geen cent hoeft te kosten. Je kunt namelijk eenvoudig onderzoek doen op welke relevante zoekwoorden veel zoekvolume zit en hier vervolgens een artikel over schrijven. Zo kunnen potentiële klanten jouw bedrijf tegenkomen wanneer zij een bepaalde zoekopdracht invullen in een zoekmachine. Je kunt dit uitbesteden, maar het is ook zeker mogelijk om het zelf te doen als je geld wilt besparen en hier de tijd voor hebt. Er zijn namelijk ongelofelijk veel artikelen online te vinden over waar een SEO artikel aan moet voldoen om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten op Google te komen. Lees bijvoorbeeld eens dit artikel: 10 tips voor het schrijven van een goede blog voor SEO. 

Contentmarketing tip 2: Wees actief op social media

Bijna elk bedrijf heeft wel een aantal social media accounts zoals Facebook, LinkedIn en Instagram. Maar wanneer heb jij voor het laatst iets gepost op social media? Niet iedereen is hier even actief in. Dit is zonde! Het kost namelijk geen geld en heel weinig tijd om bijvoorbeeld één keer in de week iets te posten. Je kunt dit zelfs vooraf maken en inplannen. Zo hoef jij er niet dagelijks of wekelijks mee bezig te zijn. 

Ik hoor je al denken: “heeft het wel zin om iets één keer in de week te plaatsen?” Natuurlijk heeft dat zin! Zoals ik ook al eerder zei, vertrouwen is ontzettend belangrijk. Je moet laten zien dat jij bestaat en om dit te doen, moeten mensen jouw merk voorbij zien komen en je online zien te vinden. Eén keer in de week is al beter dan helemaal niet. 

Het hele doel van social media is om jezelf te laten zien en te connecten met elkaar. Dit is precies wat jij wilt doen met jouw doelgroep. Zie het als een conversatie. Jij moet jezelf voorstellen en voor interactie zorgen. Maar om interactie te krijgen moet je jezelf wel voorgesteld hebben en bekend worden bij iemand. Dit vergroot ook weer het vertrouwen om tot interactie over te gaan.  Veel mensen zouden bijvoorbeeld sneller een praatje maken met iemand die ze kennen, dan met iemand die ze niet kennen. Dus hup, tijd om weer eens iets te posten op Instagram! Weet je niet zo goed wat je moet posten? Bekijk dan hier 61 social media content ideeën en doe inspiratie op!

Contentmarketing tip 3: Organiseer een winactie

Wil jij jouw bereik en naamsbekendheid vergroten? Organiseer dan een winactie op social media waarbij mensen elkaar moeten taggen en/of een post moeten delen. Dit werkt vaak ontzettend goed om jouw bereik en naamsbekendheid te vergroten aangezien het als een lopend vuurtje gaat. De volgers van jouw volgers en de volgers daar weer van (en ga zo maar door) komen zo in aanraking met jouw merk. Je hebt vast weleens een bericht op Facebook gezien met de tekst ‘Wie wil jij trakteren op ….’ of ‘Wie wil jij blij maken met …’ . Dit is een hele goede manier om in aanraking te komen met potentiële nieuwe klanten. Social media is een perfect middel om de winactie op uit te voeren aangezien mensen elkaar kunnen taggen, gemakkelijk op elkaar kunnen reageren en het bericht weer verder kunnen delen met andere mensen. Het kost jou niks, naast het regelen van een mooie prijs dan.

Contentmarketing tip 4: Maak gebruik van user generated content

Vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen… ik kan het niet vaak genoeg benadrukken. Maar hoe zorg je voor vertrouwen? Een effectieve (en gratis) manier is om gebruik te maken van user generated content. Dit is content wat door jouw klanten of social media volgers is gemaakt. Het is een beetje zoals reviews. Je vertrouwt een merk natuurlijk net wat meer als je ziet dat andere mensen ook het product of dienst hebben gekocht en hier positief over zijn. Maar hoe zorg je er überhaupt voor dat jouw klanten of volgers content voor jou gaan maken? Dit klinkt lastig, maar dat hoeft het niet te zijn. Je moet het namelijk interessant genoeg voor ze maken. Bekijk hier 3 voorbeelden van succesvolle user generated content campagnes.

Contentmarketing tip 5: Gebruik video content

Ze zeggen niet voor niets: ‘een beeld zegt meer dan 1000 woorden’. Je wilt natuurlijk dat jouw content gezien wordt en dat mensen stoppen met scrollen. Het heeft geen zin als je veel tijd steekt in het maken van content, maar niemand dit leest of bekijkt. Des te meer mensen interactie met jouw content hebben, des te groter jouw bereik en naamsbekendheid wordt. Het is dus goed om na te denken over wat voor soort content je wilt posten en wat voor soort content voor veel interactie zorgt. Natuurlijk kan een afbeelding of tekst voor veel interactie zorgen, maar wist je dat een video gemiddeld 1200% vaker wordt gedeeld dan een bericht dat bestaat uit een afbeelding en tekst? Waarom zou je hier dan geen gebruik van maken? Probeer het eens uit en test zelf wat het beste werkt bij jouw doelgroep! 

Het is tegenwoordig ook helemaal niet meer lastig om zelf een video te maken. Natuurlijk kun je een bedrijf inschakelen om een prachtige video voor jou te maken, maar ook als je hier geen budget voor hebt is het alsnog mogelijk om te profiteren van alle voordelen wat video content te bieden heeft. De meeste smartphones van tegenwoordig beschikken namelijk over een prima camera en er zijn online super veel tips te vinden over hoe je het beste een video kunt opnemen. Weet je niet zo goed wat voor video’s je kunt maken? Doe dan inspiratie op voor videocontent op social media.

Wil jij jouw contentmarketing uitbesteden? 

Wil jij heel graag aan de slag met contentmarketing, maar heb je hier zelf geen tijd voor? Online Koplopers kan jou helpen, ook als jouw budget niet zo groot is. Wij bieden content marketeers aan tegen junior tarieven, maar met senior kwaliteit. Hoe dit kan? Lees meer over online marketing uitbesteden en kom eens langs voor een gesprek. Geen zorgen, je zit nergens aan vast. Het is een vrijblijvend gesprek waarbij we gaan kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.