Ook in 2020 gaat Google door met het verbeteren van hun algoritme om de zoekresultaten steeds relevanter te maken. Iets wat voor gebruikers van deze zoekmachine enorm fijn is, maar voor de SEO specialisten onder ons iets minder. Zij moeten hierdoor namelijk continue hun strategie bijschaven om de beste resultaten te behalen.

Gelukkig blijven de basics van SEO copywriting vrijwel hetzelfde. Je moet zeker meegaan in de veranderingen, maar gelukkig zijn er dingen die nooit zullen veranderen. Om het meeste uit je SEO teksten te halen in 2020 zijn hier 4 tips.

1. Begrijp de zoekwoord intentie

Er is een groot verschil in zoeken op “online marketing” of “online marketing bureau”. Gebruikers die zoeken op “online marketing” zullen misschien op zoek zijn naar tips over online marketing, terwijl mensen die zoeken naar “online marketing bureau” echt op zoek zijn naar, je raad het al, een online marketing bureau. Hierover nadenken is enorm belangrijk voor de relevantie van je pagina. Bedenk dus goed waar gebruikers echt naar opzoek zijn. 

2. Doe niet aan keyword stuffing

Het vergroten van je zoekwoord dichtheid is heel iets anders dan keyword stuffing. Zo kan je best jouw zoekwoord een aantal keer terug laten komen in een tekst zonder dat het keyword stuffing is. Echter is het belangrijk dat een tekst wel prettig leest. Niemand wil een tekst lezen die duidelijk alleen voor het algoritme geschreven is. Als je doet aan keyword stuffing zal niemand lang op je website blijven, dus waag je er niet aan.

3. Denk goed na over je titel

Het is zonde om uren te besteden aan het schrijven van de perfecte blogpost als niemand deze leest. Denk daarom goed na over de titel hiervan. Zorg dat deze pakkend is en dat gebruikers meteen meer willen weten. Dit is ook een goed moment om je autoriteit kenbaar te maken. De volgende headline, “In 10 jaar Google Ads zijn dit de 5 dingen die ik leerde”, geeft meteen aan dat degene die deze tekst geschreven heeft daadwerkelijk verstand heeft van het onderwerp. Een goede manier om kenbaar te maken dat dit het artikel is wat je moet lezen.

4. Vergeet voice search niet

Is de hype rond voice search misschien een beetje overdreven? Misschien wel. Maar dat betekent niet dat je het helemaal moet negeren. Door een paar kleine basis aanpassingen toe te voegen aan je teksten kan je deze al optimaliseren voor voice search. Zo kan je bijvoorbeeld optimaliseren voor op vraag gebaseerde zoekwoorden. Je zal namelijk sneller tegen Siri zeggen “Wat is online marketing?” dan alleen “online marketing”. Goed om deze tactiek uit te proberen de volgende keer dat je content schrijft!

Meer informatie over SEO vind je hier.