Facebook advertenties worden steeds competitiever. Sinds 2014 zijn de wereldwijde advertentie-uitgaven op Facebook en Instagram verdrievoudigd, van $11,49 miljard naar $33,84 miljard. Met de toenemende concurrentie is het belangrijker dan ooit om op de meest kostenefficiënte manier resultaten te behalen. In dit artikel bespreek ik 3 tactieken die je kunt gebruiken om jouw kosten te minimaliseren en conversies en winst te maximaliseren.

1. Haal meer uit je lookalike-doelgroepen

Als je eerder Facebook campagnes hebt gedraaid, dan ken je waarschijnlijk de ‘lookalike doelgroepen’ van Facebook wel. Hiermee kun je een doelgroep creëren van mensen die het meest lijken op bestaande gebruikers of klanten. Wat veel marketeers echter niet weten, is dat het publiek waarop je lookalike-audience gebaseerd wordt, een grote invloed heeft op de kwaliteit hiervan.

Om de beste resultaten te krijgen met je lookalike-doelgroepen, wil je Facebook jouw ‘beste’ klanten geven. Dus in plaats van alle eerdere klanten te gebruiken kun je beter specifieke doelgroepen gebruiken, waarvan je weet dat deze bovengemiddeld hebben gepresteerd. Een voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld klanten met een hoog gemiddelde bestelwaarde of klanten die meerdere keren al iets hebben gekocht.

Hoe specifieker en gerichter je kunt worden, hoe beter.

Onthoud dat we Facebook eigenlijk vertellen om ‘meer mensen te gaan zoeken die op deze mensen lijken’. Om de best mogelijke ROI te behalen, wil je dus je ‘beste’ klanten vinden. Oftewel, mensen die meerdere items tegelijk kopen, veel uitgeven en in de toekomst weer bij ons willen kopen.

2. Verhoog conversiepercentages met social proof

Stel je voor dat je door Facebook scrolt en een advertentie voor een koelkast ziet. Aangezien je op de markt bent voor een koelkast, overweeg je om op de advertentie te klikken. Maar je ziet dan een tweede advertentie voor een koelkast met honderden likes en reacties. Er zijn mensen die erop reageren, zeggen hoe fijn ze hun koelkast vinden en taggen hun vrienden. Welke denk je dat jij zou kopen?

Social proof is een geweldige manier om vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten en hen te helpen sneller tot aankoop over te gaan. Bovendien houdt ook Facebook van berichten met een hoge betrokkenheid. Als Facebook ziet dat meer mensen op jouw advertenties klikken en deze gebruiken, wordt je beloond met een hogere Relevance Score, wat in directe correlatie is met lagere advertentiekosten.

Hier is een kleine truc die je kunt gebruiken om grote hoeveelheden betrokkenheid en sociaal bewijs aan je advertenties toe te voegen. Een gemakkelijke manier om social proof toe te voegen aan de advertenties die je wilt, is om ze eerst uit te voeren als Engagement-campagnes. Deze campagnes zijn erop ingesteld om voor veel engagement te zorgen. Vervolgens kun je, zodra het bericht enige betrokkenheid heeft, die bestaande ad gebruiken in een conversie campagne en hier je voordeel uit halen!

Social proof campagne maken Facebook

3. In-depth analyseren

Wanneer je campagne langer dan een maand heeft gedraaid, heeft Facebook enorm veel gegevens verzameld over de mensen die hier interactie mee hebben gehad. Om toegang te krijgen tot deze gegevens, ga je in Facebook Business via bedrijfstools (in de linkerbovenhoek) naar Analytics onder Meten en rapporteren. Je krijgt dan een lijst met pagina’s en pixels te zien. Klik op de pixel van je bedrijf. Je krijgt hier al in een keer enorm veel data te zien. 

Eén van mijn favorieten om mee te beginnen is het tabblad Trechters. In dit scherm zie je het percentage mensen dat afhaakt op specifieke punten in je marketing funnel. Klik om te beginnen op ‘dashboard maken’. Hier kun je vervolgens kiezen voor trechters.

Het volgende scherm is waar je de verschillende acties kunt toevoegen die je wilt volgen voor de marketing trechter. In het onderstaande voorbeeld gebruik ik een e Commerce-winkel en heb ik de volgende ‘trechterstappen’ toegevoegd:

  • Content View
  • Add to Cart
  • Initiated Checkout
  • Purchases 

Trechter Facebook campagne data

We krijgen meteen een aantal waardevolle gegevens terug.

  • Ongeveer 27% van de mensen voegt een item toe aan hun winkelwagentje nadat ze het hebben bekeken.
  • Ongeveer 76% van die mensen start met het afronden van hun verkoop.
  • Ongeveer 47% van die mensen voltooid hun aankoop.

Dit zijn enkele solide cijfers. Een gebied dat wel verbetering lijkt te kunnen gebruiken, is de verhouding tussen initiated checkout en purchase. Om dit te verbeteren, kunnen we kijken naar het minimaliseren van het aantal stappen dat iemand moet nemen om zijn aankoop te voltooien. Hierdoor verminder je de hoeveelheid punten waarop mensen zouden kunnen afhaken. En zorg je uiteindelijk voor meer voltooide verkopen.

Hulp nodig met Facebook advertising?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Facebook Ads voor jouw bedrijf? We denken graag met je mee over jouw social paid-strategie en het opstellen van social ad campagnes. Na het instellen van deze campagnes, zorgen we ervoor dat jouw campagnes optimaal presteren! Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.