Het schrijven van een goede blogpost voor zowel zoekmachines als bezoekers kan een uitdaging zijn. Maar net als andere vaardigheden word je er beter in door te oefenen. Het is geen ingewikkeld proces, er zijn alleen wel een aantal stappen nodig die je moet volgen om ervoor te zorgen dat alles wat je op je website of blog zet SEO vriendelijk is. In deze blog vind je 10 tips die je kan volgen om SEO vriendelijke blogposts te maken. 

Hoe schrijf je een goede blogpost voor SEO?

Veel mensen denken dat als een blog artikel geoptimaliseerd is voor zoekmachines, dat deze minder prettig is voor bezoekers. Maar dat is niet waar. De echte betekenis van SEO is om content te ontwikkelen die zowel voor zoekmachines als voor bezoekers aantrekkelijk is. Als het je lukt om content te maken die voor beide aantrekkelijk is, dan zullen je blogs een betere positie krijgen in google. Ook zullen bezoekers meer tijd besteden en meer interactie hebben op je website. Hier hecht Google veel waarde aan, waardoor je SEO score zal verbeteren. Benieuwd hoe je dit het beste kunt doen? Volg dan onderstaande tips om een goede SEO blog artikel te schrijven!

1. Denk goed na voordat je aan de blog begint

Hoe beter je van tevoren nagedacht hebt over je blogpost, hoe makkelijker het schrijven zal gaan. Het is belangrijk dat je van tevoren goed nadenkt over het onderwerp en het bijpassende keyword. Dat is het belangrijkste woord waarop je gevonden wilt worden. Het schrijven of optimaliseren van je blogberichten voor zoekmachines gaat niet over het opnemen van zoveel mogelijk keywords. Tegenwoordig schaadt dit je SEO ranking juist eerder. Daarbij draagt het ook niet bij aan een prettige leeservaring.

Een goede vuistregel is om te focussen op één of twee long-tail zoekwoorden per blogpost. Long-tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die wat specifieker zijn en waar vaak meerdere woorden in het zoekwoord zitten. Hier zit vaak wat minder zoekvolume op dan op brede zoekwoorden, maar ze zijn hierdoor wel erg relevant en specifiek. Deze langere keywords houden je blogpost gericht op de specifieke doelen van je bezoek. Zo is het long-tail-zoekwoord “hoe schrijf je een goede blogpost voor SEO” veel effectiever in termen van SEO dan het korte trefwoord “blog post”. Op brede zoekwoorden zit vaak ook veel meer concurrentie en is het lastiger om vertoond te worden.

2. Bedenk de structuur van de SEO blog post

De volgende stap is om de structuur te bepalen van je blog post. Het gaat hierbij om de verschillende delen die je wilt behandelen in je blog. Het splitsen van je blogpost in stukjes kan het schrijven een stuk makkelijker maken. Het is sneller en effectiever om 200 woorden te schrijven over een specifiek deel van de post dan een heel lang stuk tekst. Op deze manier kan je ook makkelijker op verschillende momenten aan de blog werken. Daarbij is het voor de bezoekers en voor google ook aan te raden om je blogpost logisch in te delen. Houdt er rekening mee dat bezoekers vaak lezen in een F-patroon. Dat is dus de linkerkant van het scherm, de bovenkant en net boven het midden. Oftewel, net zoals de letter F. Zet je belangrijkste informatie dus op de plekken waar ze het meest gezien worden. Lijstjes en opsommingen in je blogpost doen het ook altijd goed voor zowel zoekmachines als bezoekers. Dit is namelijk overzichtelijk waardoor het een positieve invloed heeft op de leesbaarheid.

3. Bedenk een goede titel en URL voor je artikel 

Veel mensen zullen de titel en URL al bedenken bij de start van de blog, maar het is handiger om dat pas te doen wanneer je de structuur van je blog bepaald hebt, op deze manier weet je wat de exacte inhoud van je blog zal zijn en sluit de titel hier het best op aan. 

Als vanzelfsprekend is de titel van de blog een heel belangrijk onderdeel voor zowel SEO als de bezoeker. Hierbij een aantal tips voor het schrijven van een goede blog titel: 

  • Tussen de 55 en 60 tekens, zodat ze zonder onderbrekingen getoond kunnen worden in de SERP (Search Engine Result Page, oftewel de resultatenpagina van een zoekmachine)
  • Het bevat de belangrijkste keyword, maar wordt niet te vaak genoemd
  • Het beschrijft duidelijk de inhoud van je blogpost

Wat betreft de URL is het vrij simpel. Gebruik je blog titel in de URL en gebruik “-”, in plaats van spaties, om woorden te onderscheiden. Let op! Als je je blogpost URL wilt aanpassen als deze al gepubliceerd is, zorg er dan voor dat je de oude URL redirect zodat de mensen die je blog vinden via de oude URL alsnog op de juiste pagina terechtkomen. 

4. Gebruik de koppen op de juiste manier

Een goed geschreven blogpost maakt correct gebruik van koppen. Er is altijd maar 1 H1 tag op de website. Dit is vaak hetzelfde als de titel van de blog. Maar dat is niet verplicht. Het belangrijkste is dat er maar 1 kop als H1 wordt gemerkt en dat je belangrijkste keyword hierin terugkomt. 

Het is daarnaast ook belangrijk dat je de koppen in een de logische volgorde gebruikt. Dus na de H1 kop komt een H2 als subkop en daar vallen weer H3 subkoppen onder enzovoort. Begin je daarna weer met een ander groter thema, dan kan dit wel een H2 worden. Want alles behalve de H1 mag wel vaker gebruikt worden. 

5. Schrijf voor mobiele apparaten

Bezoekers haken snel af. Daarnaast is de kans groot dat een bezoeker je blogpost mobiel leest. Knip daarom de content op en gebruik liever meerdere korte alinea’s dan een aantal hele lange alinea’s. Vergeet niet om gebruik te maken van de verschillende stijl opties zoals vet, cursief ,onderstreept en opsommingen om de teksten aantrekkelijker te maken. 

6. Voeg interne linkjes toe waar dit van toegevoegde waarde is

Door interne linkjes toe te voegen in de tekst, help jij zoekmachines om nieuwe pagina’s op je website te ontdekken. Google crawling spiders volgen namelijk iedere link zonder nofollow waarde en voegen die toe aan de index, als dit nog niet gedaan is.

Het is ook een manier om de zoekmachines aan te geven waar een bepaalde pagina over gaat, bijvoorbeeld met een link ‘SEO specialist’ vertel ik de zoekmachines dat de gelinkte pagina gaat over SEO specialisten. 

Het is daarnaast ook een goede manier om de lezers nog meer interessante content te bieden, de bounce rate te verlagen en de bezoekers langer op je website te houden. Hoe meer interactie er is met je website, hoe beter dat is voor je SEO waarde.

7. Gebruik relevante keywords

Zoals bij stap 1 genoemd is, is het aan te raden om een belangrijkste keyword te bepalen voor je blog. Met verschillende variaties hierop. Het is alleen niet aan te raden om je blogpost hier vervolgens helemaal vol mee te proppen. Probeer zoekwoorden dus niet toe te voegen gewoon maar om ze erin te hebben maar gebruik ze op een natuurlijke manier. Maar waar moet je keywords dan precies kwijt? 

  • In de titel van blogpost
  • In de H1 van je post
  • In de content van je post 
  • In de URL van je post
  • In de conclusie van je post

Om je te helpen met het plaatsen van je keywords zijn er verschillende online tools. Zo kan de keyword planner van Google ads of keywordtool.io je helpen om synoniemen van het zoekwoord te bepalen waarbij je direct het zoekvolume te zien krijgt. 

8. Denk na over de lengte van je SEO blog artikel

Uit onderzoek is gebleken dat lange posts beter presteren in zoekresultaten en meer likes en reacties krijgen in social media. Dit betekent natuurlijk niet dat korte blogposts het niet goed zullen doen. Het gaat voornamelijk om de kwaliteit van je blog en niet om de kwantiteit. 

Je moet beseffen dat je vaak bij het schrijven van een blogposts over een bepaald onderwerp aan het concurreren bent met tientallen of zelf honderden andere websites die al over hetzelfde onderwerp hebben geschreven. Je doel is daarom om je SEO blogpost beter te maken zodat ze uiteindelijk de bestaande posts overtreffen en je op een organische manier bezoekers naar je website kan trekken.

Een handige manier om erachter te komen hoe lang je je blogposts moet maken is door Google te openen, te zoeken op je keyword en de resultaten te bekijken. Als je de eerste 5 a 10 items opent en het aantal woorden bekijkt weet je ongeveer met hoeveel woorden je goed zit. Kijk ook gelijk naar de inhoud van deze blogs en probeer een blogpost te publiceren die in alle opzichten beter is dan deze. (qua woordlengte, opmaak, kwaliteit van informatie etc.) 

Verwacht niet meteen resultaat, het kost tijd om in Google te rangschikken, dus blijf niet zitten wachten tot er een wonder gebeurt, maar begin vast met een volgende blog.

9. Optimaliseer de meta description

Naast een goede titel en URL zijn de meta descriptions minstens net zo belangrijk. Deze moet informatief en interessant zijn en mensen aanmoedigen om hierop te klikken. 

Een aantal tips voor een goede meta description:

  • Een lengte tussen 250 en 300 karakters 
  • Een samenvatting van wat je op de pagina kan lezen
  • Gebruik de belangrijkste keywords 
  • Zet aan tot actie (call to action)

9. Vergeet de afbeeldingen en andere media niet

Afbeeldingen, grafieken, video’s en alle andere media elementen maken de blogposts aantrekkelijker voor bezoekers. Maar het kan ook een positieve invloed hebben op je SEO als je deze goed gebruikt. Ook al geeft google aan dat ze de context van afbeeldingen niet begrijpen is er wel bepaalde informatie die je aan een afbeelding mee kan geven. Zo zijn er nog duizenden blogs te vinden waarvan de naam van de afbeelding ‘img001.jpg’ is, terwijl, ‘goede-blogpost-seo.jpg’ veel relevanter is.

De ALT Text is daarnaast een belangrijk onderdeel van je media. Vul hier iets in wat de afbeelding beschrijft, zoals ‘statistiek goede blogpost seo’. Gebruik ook hiervoor belangrijke keywords. Je kunt namelijk ook op afbeeldingen gevonden worden in zoekmachines. 

Hulp bij het schrijven van SEO blog artikelen

Volg de hierboven beschreven richtlijnen om goede SEO blogposts te schrijven en als je bestaande blogposts hebt die niet zijn geoptimaliseerd, neem dan de tijd om hier nog naar te kijken en de nodige wijzigingen aan te brengen. Kan je hulp gebruiken met het schrijven van een goede blogpost voor SEO? Bekijk dan hier wat wij voor jou kunnen doen!