10 Instagram tips voor bedrijven

Je hebt een eigen bedrijf of je werkt als online marketeer voor een bedrijf of opdrachtgever en je wilt aan de slag met Instagram. Je hebt een Instagram bedrijfsaccount aangemaakt en je post zo nu en dan een leuke foto. Maar helaas krijg je niet zo veel likes en comments op je foto’s als dat je gehoopt had en ook het aantal volgers groeit niet zo hard. Hoe krijgen andere bedrijven op Instagram dit voor elkaar?

Influencer marketing inzetten voor jouw bedrijf - Blog

Herken jij jezelf hierin? Veel bedrijven en marketeers lopen hier tegenaan. ‘Hoe groei ik op Instagram?’ is een veelgestelde vraag. En terecht, want het platform is ontzettend groot en biedt veel kansen. Hier wil je dan ook zo veel mogelijk gebruik van maken. Maar geen zorgen, het is minder lastig dan je denkt en we gaan je hierbij helpen. Wij hebben 10 Instagram bedrijfstips op een rijtje gezet. In deze blog leren we je o.a. hoe je meer Instagram volgers krijgt, hoe je meer engagement op je posts krijgt en hoe je ideeën voor Instagram posts kunt bedenken.

1. Zet de eerste stap en stel jezelf voor

Het is super belangrijk dat jij de eerste stap zet naar andere Instagrammers toe. Het klinkt redelijk logisch, maar veel bedrijven op Instagram vergeten dit. Ze plaatsen regelmatig foto’s en wachten dan totdat hun volgers aantal groeit. Maar als je aan het wachten bent, kan het nog wel eens lang duren, want veel mensen weten niet eens dat je er bent. Instagram is namelijk een ontzettend groot platform. Wist je dat Instagram op dit moment, in 2021, wereldwijd ongeveer 25 miljoen zakelijke Instagram accounts heeft? Daarnaast zijn er ook miljoenen persoonlijke accounts.

Ga dus op zoek naar jouw doelgroep en zorg voor interactie. Zie het als jezelf voorstellen aan mensen die je nog niet kent. Stap erop af, en stel jezelf voor. Like, reageer op posts, DM en volg mensen die tot jouw doelgroep behoren en geïnteresseerd kunnen zijn in wat jij te bieden hebt. Hoe je deze personen het beste kunt vinden? Kijk eens bij de volgers van soortgelijke zakelijke Instagram account als die van jou, zoek op relevante hashtags of zoek op een bepaalde locatie.


Maak je geen zorgen als je meer accounts volgt dan dat je volgers hebt. Natuurlijk moet dit niet te veel uit verhouding zijn, maar het is echt niet erg als dit wel het geval is. Vooral aan het begin van het opbouwen van een volgers aantal op Instagram kan dit namelijk gebeuren. Je kunt na een tijdje heel gemakkelijk mensen weer ontvolgen die jou niet terug gevolgd hebben. Zo krijg je de aantallen weer een beetje in verhouding.

2. Zorg voor interactie met je zakelijke Instagram account

Instagram is een sociaal platform. Zorg dus voor voldoende interactie tussen jou en andere Instagrammers. Reageer op posts. Zo ziet niet alleen degene waarvan de post is, maar ook alle volgers daarvan dat jouw bedrijf bestaat. Zo bouw je naamsbekendheid op. Daarnaast is de kans dat diegene waar je op gereageerd hebt, jou terug gaat volgen groot. Denk wel goed na over hoe je reageert. Alleen met een emoji reageren is vaak niet voldoende. Probeer het persoonlijk en positief te maken. Wanneer zou jij zelf iemand terug volgen op Instagram?

Vergeet ook niet om zelf te reageren als er reacties zijn op je eigen posts. Mensen hebben vaak de neiging om pas te reageren als er een concrete vraag wordt gesteld, maar dit hoeft helemaal niet. Als iemand in het echte leven een opmerking maakt, reageer je daar toch ook op? Dat maakt de interactie een stuk leuker. Daarnaast zorgt het ook voor meer Instagram volgers. Hoe dat kan? Hoe meer engagement er is op jouw posts, hoe vaker jouw posts vertoond worden, vooral als je een Instagram bedrijfsaccount hebt. Dit heeft met het algoritme van Instagram te maken. Zorg dus dat je engagement on point is, zodat meer mensen in aanraking komen met jouw posts en je volgers aantal stijgt.

3. Maak je Instagram account openbaar

Veel mensen hebben hun Instagram account privé gemaakt. Maar als je meer Instagram volgers wilt, is het juist een goed idee om je Instagram account openbaar te maken. Wees je er wel van bewust dat iedereen je foto’s kan bekijken als je account op openbaar staat.


Vind je het niet erg als iedereen je posts kan zien? Zet je Instagram profiel dan direct op openbaar om het aantal volgers op je Instagram business account te verhogen. Daarnaast ben je ook beter vindbaar op Instagram zelf als je Instagram business account openbaar is. Mensen kunnen je via de hashtags die je gebruikt, heel gemakkelijk vinden.

4. Gebruik hashtags en locaties bij je Instagram posts

Je hebt zelf vast wel eens de zoekfunctie op Instagram gebruikt. Misschien was je op zoek naar een specifiek account, wilde je inspiratie opdoen of was je gewoon aan het rondkijken. Veel mensen doen dit. Zorg er dus voor dat je in de zoekfunctie gevonden wordt. Hoe je dit doet?

Gebruik ten eerste hashtags bij je post. In de zoekfunctie is er namelijk een apart tabblad genaamd ‘tags’. Als jij een bepaalde hashtag gebruikt, komt je post hier tussen te staan wanneer mensen op die hashtag zoeken. Je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken bij een post, maak hier dan ook gebruik van. Denk goed na over welke hashtags jouw doelgroep gebruikt. Je kunt ook bij andere Instagram bedrijfsaccounts kijken welke hashtags zij gebruiken. Als je op een hashtag zoekt, staat er ook bij hoeveel berichten deze hashtag gebruiken. Hieraan kun je zien of het een populaire hashtag is of niet.

Stel een locatie in bij je Instagram post. Veel mensen zoeken namelijk op locatie en het kan geen kwaad om hier gebruik van te maken. Is de locatie niet zo relevant voor een bepaalde post? Denk dan aan wat bredere locaties, zoals Nederland bijvoorbeeld. Zo verhoog je je zichtbaarheid al aanzienlijk aangezien Instagram een wereldwijd platform is. Probeer de locatie in ieder geval altijd in te vullen. Je laat anders een kans liggen om vertoond te worden waardoor je volgers misloopt.

5. Koppel Instagram aan andere social media platformen

Heb je naast Instagram ook een Facebook, Twitter of Tumblr account? Koppel deze dan aan je Instagram business account. Je kunt namelijk heel gemakkelijk posts delen door op de drie puntjes rechtsboven de post te klikken.

Hiermee vergroot je bereik aanzienlijk. Niet iedereen die jou op Facebook, Twitter of Tumblr volgt, is ook een Instagram volger. Als zij de post voorbij zien komen, kunnen ze heel gemakkelijk doorklikken naar jouw Instagram profiel en je Instagram account volgen. Als ze reageren op je post op één van de andere platformen, kunnen hun volgers dit ook zien. Veel meer mensen komen zo in aanraking met jouw Instagram profiel, waardoor je bedrijf op Instagram groeit.

6. Het Instagram algoritme begrijpen

Het is allereerst belangrijk om te begrijpen hoe het Instagram algoritme voor bedrijven werkt. Zoals we net ook benoemd hebben, is interactie op Instagram ontzettend belangrijk. Als je een Instagram zakelijk account hebt, bepaalt het Instagram algoritme namelijk hoe groot jouw bereik is op het platform. Wist je dat gemiddeld maar 10% van jouw volgers je berichten voorbij ziet komen? Dit percentage wil je natuurlijk verhogen, want het is zonde als je een mooie post maakt, en maar heel weinig mensen dit te zien krijgen. Daarnaast is het ook zo, dat hoe populairder jouw post is, hoe groter de kans is dat mensen die jouw bedrijf nog niet kennen jouw post te zien krijgen. Het algoritme van Instagram werkt namelijk niet op chronologische wijze, maar op basis van relevantie. Goede content presteert nóg beter, slechte content nog slechter. Verder kijkt Instagram ook naar onderstaande punten, bij het bepalen wie welke post te zien krijgt.

  • Wat voor relatie heb je met iemand?
    Hierbij probeert Instagram een inschatting te maken wat voor relatie jouw Instagrammer volgers met jou hebben. Is er veel interactie tussen jou en iemand in de vorm van comments, likes, dm’s en tags? Dan denkt Instagram dat diegene oprecht geïnteresseerd is in jouw account. Diegene zal jouw posts dus vaker te zien krijgen.
  • Wat voor soort posts vindt iemand interessant?
    Denk hierbij aan waar iemand op reageert, maar ook wat voor hashtags en zoektermen er worden gebruikt en hoe lang iemand naar bepaalde content kijkt. Hoe meer jouw post met iemands interesse overeenkomt, hoe groter de kans dat diegene jouw post te zien krijgt in hun feed, op Instagram explore of in de zoekresultaten.
  • Hoe lang geleden is de post geplaatst?
    Dit spreekt redelijk voor zich. Actualiteit is erg belangrijk. Instagram wil ten slotte liever nieuwe, actuele berichten laten zien in plaats van oude berichten die niet meer actueel zijn.
  • Hoe vaak opent iemand Instagram?
    Instagram kijkt naar hoe vaak iemand actief is op het platform. Kijkt iemand eens in de paar dagen? Dan krijgt diegene de hoogtepunten van de afgelopen periode te zien. Kijkt iemand meerdere keren per dag? Dan krijgt diegene posts te zien die maximaal een paar uur geleden geplaatst zijn. In dit geval zal de feed van diegene ook een stuk chronologischer zijn dan van iemand die minder actief is.
  • Hoe lang is iemand online op Instagram?
    De berichten die het beste presteren volgens het algoritme staan vaak bovenaan. Hoe langer iemand online is op Instagram, hoe meer diegene naar beneden scrollt en dus minder relevante content te zien krijgt. Hoe relevanter jouw content is, hoe hoger je post in iemands feed komt te staan.

7. Zakelijke Instagram posts bedenken

Het kan soms erg lastig zijn om nieuwe Instagram ideeën te bedenken voor je bedrijf. Want wat wil je doelgroep graag zien en wat voor posts zorgen voor de meeste interactie en groei? Dat is een goede vraag om over na te denken. Gelukkig is dit minder lastig dan je denkt.

Ga eens bij jezelf na wat voor berichten jij leuk vindt om te zien op Instagram. Scroll door Instagram heen en schrijf op bij wat voor posts jij stopte met scrollen en waarom. Was het door een bepaalde opmaak? Of omdat het een persoonlijke of juist zakelijke, professionele post was? Wat voor post was het? Een video, een foto van een persoon of juist een ruimte? Of was het misschien alleen tekst, zoals een quote? Hier kun je ontzettend veel inspiratie uit halen. Want jij stopte tenslotte met scrollen en het trok niet voor niets jouw aandacht.
Een andere manier om ideeën te bedenken voor je Instagram posts, is door het simpelweg aan je volgers te vragen. Zij behoren tenslotte tot je doelgroep. Wat vinden zij leuk om te zien? Vraag het in een post, stories of stuur je volgers een persoonlijk berichtje. Je kunt bijvoorbeeld ook een poll of vraag stellen in je stories. Dit vergroot tegelijkertijd ook je engagement, waardoor het algoritme wat extra puntjes aan je account geeft!

Daarnaast is het ook een goed idee om inspiratie op te doen bij soortgelijke Instagram bedrijfsaccounts. Kijk bij je concurrenten. Wat posten zij en op welke berichten krijgen ze veel engagement? Je hoeft het natuurlijk niet letterlijk over te nemen. Geef er je eigen draai aan.

8. Hoe vaak posten op je Instagram bedrijfsaccount?

We weten nu hoe je volgers krijgt en wat voor berichten je kunt plaatsen, maar het is ook belangrijk om na te denken over de vraag ‘hoe vaak iets plaatsen op Instagram als bedrijf zijnde?’ Wat is te weinig en wanneer is het het vaak? Over het algemeen wordt er door meerdere experts aangeraden om ongeveer 5 keer per week een bericht te plaatsen. Maar dit kan natuurlijk per bedrijf verschillen. Het hangt erg van de behoefte van je doelgroep af. Een tip is om te kijken naar soortgelijke accounts zoals die van jou. Hoe vaak plaatsen zij iets?
Het is belangrijk om te onthouden dat hoe vaker je post, hoe vaker mensen in contact met jouw bedrijf komen. Dus probeer in ieder geval om minstens 1 keer per week in de feed van je volgers voorbij te komen. Vaker is beter, mits het niet irritant wordt. Hier moet je goed op letten. Iedereen heeft namelijk wel eens iemand ontvolgd omdat diegene je hele Instagram feed vol spamde. Niemand heeft hier behoefte aan en dit werkt dus averechts.

9. Gebruik je Instagram statistieken

Als je een bedrijfsaccount op Instagram hebt, krijg je inzicht in hele handige statistieken. Je kunt de statistieken in je profiel vinden als je op de 3 streepjes rechtsboven, en daarna op ‘statistieken’ klikt. Hier zie je welke posts het beste presteren en hoeveel bereik ze hebben gehad.

Je krijgt ook hele handige informatie te zien over je volgers. Wanneer zijn ze het vaakst online? Op welke dagen en hoe laat? Maar ook hoe oud ze zijn, of ze een man of vrouw zijn en wat hun locatie is. Dit is ontzettend waardevolle informatie waar je heel goed op kunt inspelen met je posts.

Het is daarnaast ook een goede check om te kijken of je volgers daadwerkelijk tot je doelgroep behoren, of dat je misschien niet de juiste doelgroep bereikt.

10. Instagram Shopping instellen

Wist je dat je als bedrijf heel gemakkelijk producten kunt taggen in je posts? Instagrammers kunnen op de tag in je post klikken en komen dan in een shopping omgeving terecht. Als ze het product willen aanschaffen, worden ze doorgestuurd naar je website. Verkoop je geen producten maar diensten? Ook in dat geval is het mogelijk om Instagram Shopping te gebruiken. Door Instagram Shopping in te stellen kun je de interactie met je posts verhogen waardoor je engagement stijgt en je meer bereik krijgt. Daarnaast werkt het erg gebruiksvriendelijk en is het een goede manier om je producten en diensten onder de aandacht te brengen bij je volgers.

Benieuwd hoe Instagram Shopping werkt? Lees dan onze blog ‘In 5 stappen Instagram Shopping instellen’.

Instagram voor bedrijven uitbesteden

Heb jij een bedrijf en wil je groeien op Instagram maar heb je zelf geen tijd om je hiermee bezig te houden? Bij Online Koplopers huur je professionele Social Media Marketeers in voor eerlijke tarieven. Zo kun je al het werk uitbesteden en weet je zeker dat je Instagram bedrijfsaccount in goede handen is. Benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op.