Jouw volgende target: Generation Z

De afgelopen jaren zijn de Millennials (geboren tussen 1976 en 1994) dé doelgroep geweest voor vele marketing campagnes. Nog nooit is er zoveel onderzoek gedaan naar een generatie door marketeers. Maar nu is het tijd voor een volgende generatie, Generation Z (19 jaar en jonger). Op het moment bestaat meer dan een kwart van de bevolking uit deze generatie, maar liefst 25,9%. Hoewel deze generatie misschien nu nog niet je producten koopt, is het belangrijk om vast hun koopgedrag te leren kennen. 

Wie is Gen Z?

Generation Z is opgegroeid in een tijd van onzekerheid (de economische recessie) en veranderende waarden (meer diversiteit en veranderende gender rollen). Gen Z is volwassen, zelfstandig, ondernemend en inventief. Zo weten ze goed hoe ze zichzelf moeten onderwijzen en hoe ze snel de juiste informatie kunnen vinden. 52% gebruikt Youtube of social media bij het maken van onderzoeksopdrachten. 

Ook bestaat Gen Z uit gedreven werkers. Ongeveer driekwart zou willen dat ze van hun hobby hun werk konden maken. Bij Millennials is dit ongeveer de helft. Ook droomt 72% van de middelbare scholieren ervan om later hun eigen bedrijf te starten.

Hoe bereik je Gen Z?

Net als Millennials heeft Gen Z een korte spanningsboog, 8 seconden. Ze zijn gewend aan auto-correct en emoticons, ze hebben liever visuals dan tekst. Ook houden ze ervan om meerdere schermen te gebruiken. Niet alleen een laptop en telefoon, maar ook een tablet, TV of desktop. Communiceer visueel naar een diverse doelgroep over meerdere schermen. Hou het kort en zorg er binnen secondes voor dat ze nieuwsgierig worden.

Verder is Gen Z zich steeds meer aan het verplaatsen van Facebook naar Instagram. Gen Z gebruikt liever incognito kanalen en wil graag controle hebben over wat ze te zien krijgen. Waar je Millennials voornamelijk bereikt via Facebook en Instagram, kan je Gen Z het beste bereiken via Instagram en Snapchat. Wie dacht dat Snapchat er niet meer toe deed kan zich maar beter weer gaan verdiepen in dit platform. 

Tenslotte is het belangrijk om gebruikers te verbinden met je bedrijf. Dit bijvoorbeeld door middel van samenwerkingen en live-streaming. Voor Gen Z is authenticiteit erg belangrijk. Laat bijvoorbeeld zien wat er achter de schermen gebeurt of laat ze meedenken over product- of serviceontwikkelingen.

Meer weten over Gen Z en hoe je ze het beste kunt bereiken? Neem dan hier contact met ons op.

2019-03-15T11:35:41+00:00