Zo krijg jij relevanter website traffic

Heb je soms moeite met het bereiken van de juiste doelgroep? Dan kunnen Custom Intent Audiences je misschien wel helpen. 

Wat heb je eraan?

Custom Intent Audiences (hierna CIA) zijn te gebruiken voor Display campagnes. Door gebruik te maken van CIA kan je gebruikers op een heel andere manier targeten. Er zijn twee verschillende soorten targeting, op basis zoektermen en op bezochte URL. Zo kan je veel meer targeten op koopintentie. 

Volgens Google:

“Met Custom Intent of aangepaste intentiedoelgroepen kunt u de ideale doelgroep voor uw bedrijf definiëren en bereiken. Ze stellen u in staat verder te gaan dan vooraf gedefinieerde doelgroep categorieën en mensen te bereiken op het moment dat ze een aankoopbeslissing nemen. Voor display-campagnes kunt u een aangepaste intentiedoelgroep maken door trefwoorden en URL’s in te voeren die betrekking hebben op producten en services die uw ideale doelgroep onderzoekt op verschillende sites en in verschillende apps. – Google support, 2018”

CIA is vergelijkbaar met in-market doelgroepen alleen veel specifieker. Waar je met in-market doelgroepen kan targeten op tweedehands auto’s, kan je met CIA targeten op een specifiek tweedehands automodel. Zo heb je dus meer zekerheid dat de persoon die jouw advertentie te zien krijgt ook daadwerkelijk is geïnteresseerd in jouw specifieke aanbod.

Hoe kan je hier je voordeel mee doen?

Het resultaat hiervan is dat je display campagnes veel meer verkoop georiënteerd kunnen zijn. Waar display campagnes eerst puur voor het creëren van zichtbaarheid waren (See fase), kan je ze nu ook inzetten voor verkoop georiënteerde campagnes (Think fase). 

Je kan nu dus mensen targeten waarvan je weet dat ze opzoek zijn naar een bepaald product of service. Je target niet meer zomaar de doelgroep die binnen het klantprofiel valt. Maar je target de mensen die opzoek zijn naar jouw product of service.

Dit kan erg handig zijn wanneer de CPC voor bepaalde zoekwoorden erg hoog zijn en je toch mensen wil bereiken die daar naar opzoek zijn. Wanneer het lastig is om bij jouw service de juiste zoekwoorden te vinden of wanneer er vrijwel niet wordt gezocht op dat zoekwoord, kan je targeten op website bezoekers van de concurrent. Ook wanneer je een heel specifiek product verkoopt wat niet goed aansluit bij een in-market segment is het een goed idee om gebruik te maken van CIA.

Hoe stel je het in?

Om een Custom Intent Audience te maken volg je de volgende stappen. Eerst log je in bij Google Ads, vervolgens ga je onder Tools naar Shared Library, Audience Manager. Dan ga je naar Custom Audiences en klik je op het plusje om er een toe te voegen. Vervolgens geef je, je Audience een naam, selecteer je In-Market Keywords en geef je de related keywords en URL’s op. Tenslotte klik je op Create.

Nu kan je jouw Custom Intent Audience kiezen wanneer je een Display campagne maakt. Dit kan je doen waar je normaal gesproken onder andere je In-Market segmenten toevoegt. Typ dan de naam van jouw CIA of custom intent om jouw Audience naar voren te laten komen. 

Mocht het niet lukken met het instellen van jouw Custom Intent Audience of heb je andere vragen over Google Ads, neem dan hier contact met ons op.

2019-03-15T11:48:35+00:00