5 toffe blogberichten die elke online marketeer kan gebruiken

Het vakgebied online marketing is ten alle tijden in beweging. Om deze reden is het voor een online marketeer van belang om te blijven leren en jezelf te verbeteren. De afgelopen maand heeft online marketeer Mick een aantal toffe blogs gelezen, waarvan hij denkt dat elk bedrijf ze kan gebruiken voor de bedrijfsstrategie.

Zijn jouw USP’s wel USP’s?
gedetacheerde online marketeer leest blogIk las een interessant blog over de USP’s van bedrijven. De blog van Stephanie Erne vertelt dat  veel bedrijven tegenwoordig verzaken om onderscheidende USP’s te uiten op de website of in hun webshop. USP’s als ‘gratis retourneren’ of ‘90 dagen retourrecht’ worden tegenwoordig door alle webshops in Nederland geroepen, niet echt wat je noemt een Unique Selling Point. Ik kom dit zelf ook tegen bij bedrijven, het positieve effect van

onderscheidende factoren wordt vaak onderschat. In Stephanie’s blogpost legt ze uit hoe je aan de hand van het KANO model achter het onderscheidend vermogen van je merk of business komt. Ik heb onlangs dit model in combinatie met andere marketingmodellen toegepast bij een klant om een lange termijn marketingvisie neer te zetten. Het KANO model hielp bijzonder goed om de USP’s van het bedrijf in kaart te brengen.

De verbeterde Google Search Console.
Tom Eemers deelde zijn ervaring en mening over de nieuwe Google Search Console. Voor menig SEO-specialist is Google Search Console een belangrijk instrument tijdens de dagelijkse bezigheden. Zo kun je in het zoekanalyserapport nu data van de afgelopen 16 maanden tonen, dit was eerder slechts 90 dagen. Daarnaast is het uiterlijk van dit rapport verbeterd, alles ziet er vele malen gebruiksvriendelijker uit. Het rapport heeft ook een aantal nieuwe functionaliteiten, zoals het instellen van filters op clicks, vertoningen en positie. De oude rapporten ‘indexeringsstatus’, ‘crawlfouten’ en ‘sitemaps’ zijn gecombineerd in het nieuwe rapport ‘indexdekking’. Naast dat dit vele malen overzichtelijker werkt, kun je nu veel duidelijker zien waarom de zoekmachine een URL wel of niet indexeert. Naast de informatie over deze twee nieuwe, uitgebreide rapporten in google search console zijn er meerdere goede tips te vinden in zijn blogpost over wat je nu concreet kan met de verbeteringen. Als je het aan mij vraagt, het lezen waard.

Instagram shopping
Omdat ik zelf een eigen sieradenmerk heb, werk ik veel met instagram. Tot nog toe was het super irritant dat je geen links kwijt kon in je posts. Hierdoor moest je volgers via een grote omweg naar je product sturen. Met instagram shopping is dit verleden tijd! Een verademing als je het mij vraagt. Bianca van Felius heeft een interessante blogpost geschreven met daarin een stappenplan voor het opzetten van instagram shopping. Dus, wil jij ook je producten taggen? Dan raad ik je aan haar stappenplan te gebruiken.

Facebook targeting infographic.
Voor mijn sieradenmerk, adverteer ik ook op Facebook. Nee, niet door op de knop ‘bericht promoten’ te klikken, maar door een advertentie op te zetten. Vrienden vragen wel eens waarom dit via deze weg moet. Nou, één van de redenen is dat je via deze weg veel beter kunt targetten. Targetten? Ja, je doelgroep. Als ze een advertentie aan het maken zijn, blijkt dit targetten nog altijd vrij lastig. Als je niet weet waar je moet zoeken, kan ik me dat erg goed voorstellen. Dit is echter niet meer als excuus te gebruiken met de infographic die Bianca van ketterij plaatste. In haar blogpost, toont ze precies wat je moet doen om jouw doelgroep te targetten.

Een klein snufje zout alsjeblieft.
Als laatste wil ik het hebben over voice. Voice is hip, in deze blogpost lees je hoe KRO-NCRV pioniert met de eerste Nederlandse voice-controlled kook-assistent. De toekomstverwachting is dat gebruikers steeds minder scherm en meer stem / voice gaan gebruiken. Vergeet alleen niet je handen te gebruiken, anders duurt het wel heel lang voordat je kan gaan eten.

2018-06-08T17:14:59+00:00